Recept till form
Har rotat reda på en oval pyrexform i glas som är 34x24 och några centimeter hög. Den rymmer ca 3 L.
Vill gärna börja använda den för den har en fin silverfärgad hållare med lock. Anledningen till att jag inte använt den så mycket är för att jag tycker att den är stor och jag har inga recept som jag vet passar till en sådan här form.
Nu undrar jag om det är någon som har något bra recept som passar en form med den här storleken.
Mät hur mycket vätska i deciliter som går i formen, så blir det lite lättare att svara på frågan 
Kan tänka mig att den deg som har ungefär 7 deciliter vätska skulle kunna passa bra i din form. Du behöver ju inte använda locket när du bakar i den.
/Désirée

Okej då kan du ju ha en ännu större deg, kanske på cirka 1 liter vätska, men det beror också mycket på vad för slags jäsningsmetod du har använt.
/Désirée

Egentligen kan du ju ta vilket recept som helst där vätskan är 4-5 deciliter och dubblera receptet 
Om du vill baka surdegsbröd skulle du kunna testa mitt recept på Bröd med russinsurdeg
/Désirée

Du får öka gräddningstiden något, men du kan även sätta i en stektermometer mot slutet av gräddningen, när brödet är 96-98 grader ska det vara färdigt. Det finns flera olika surdegsbrödsrecept här, vi är flera som gärna bakar med surdeg 
/Désirée
Men om det är en sådan med silverhållare och lock är det inte som så att det är mat du ska ha i den? Och så ställer man den i hållaren när man serverar? Som potatisgratäng till exempel?
Jag uppfattade det också som en matform. Jag har också en glasform med ställ och skulle nog aldrig baka bröd i den. Bättre då att använda en gjutjärnsgryta, det är perfekt att baka bröd i.
Dessa glasformar är perfekta att göra gratänger i.

Bullar i form är troligen butterkaka, den ska man ha vanlijkräm i. Den är väldigt god! Nu fick du mig att vilja baka en sån
Jag vet faktiskt inte hur det är att baka bröd i glasform, det har jag aldrig gjort.

Man kan använda en springform som är cirka 24 centimeter i diameter. Undrar om inte de rymmer 2 liter? Kanske att du kan göra 1½ sats deg till din form? Prova med det!
. Har inte hittat några bra recept som jag vet passar.