Matbröd iFokus

Matbröd

Etiketterrådtips
Läst 3736 ggr
Mitralis
0

Recept till form

Har rotat reda på en oval pyrexform i glas som är 34x24 och några centimeter hög. Den rymmer ca 3 L.

Vill gärna börja använda den för den har en fin silverfärgad hållare med lock. Anledningen till att jag inte använt den så mycket är för att jag tycker att den är stor och jag har inga recept som jag vet passar till en sådan här form.

Nu undrar jag om det är någon som har något bra recept som passar en form med den här storleken.

DesK
0

Mät hur mycket vätska i deciliter som går i formen, så blir det lite lättare att svara på frågan Glad

Kan tänka mig att den deg som har ungefär 7 deciliter vätska skulle kunna passa bra i din form. Du behöver ju inte använda locket när du bakar i den.

/Désirée

Mitralis
0

Locket är bara till pynt. Tittade under den men hittade inte hur många liter den rymmer. Var lite lat och tog bara måttbandet för litermåttet är trasigt.

Mitralis
0

Den rymmer cirka 3 liter

DesK
0

Okej då kan du ju ha en ännu större deg, kanske på cirka 1 liter vätska, men det beror också mycket på vad för slags jäsningsmetod du har använt.

/Désirée

Mitralis
0

Jag har inte använt den alls, änSkäms. Har inte hittat några bra recept som jag vet passar.

DesK
0

Egentligen kan du ju ta vilket recept som helst där vätskan är 4-5 deciliter och dubblera receptet Glad

Om du vill baka surdegsbröd skulle du kunna testa mitt recept på Bröd med russinsurdeg

/Désirée

Mitralis
0

Undrar om jag får till det med gräddningstiden om jag dubblarObestämd

Surdergsbrödet kan absolut vara värt att provaGlad

DesK
0

Du får öka gräddningstiden något, men du kan även sätta i en stektermometer mot slutet av gräddningen, när brödet är 96-98 grader ska det vara färdigt. Det finns flera olika surdegsbrödsrecept här, vi är flera som gärna bakar med surdeg Glad

/Désirée

[Asta]
0

Men om det är en sådan med silverhållare och lock är det inte som så att det är mat du ska ha i den? Och så ställer man den i hållaren när man serverar? Som potatisgratäng till exempel?

MonisN
0

Jag uppfattade det också som en matform. Jag har också en glasform med ställ och skulle nog aldrig baka bröd i den. Bättre då att använda en gjutjärnsgryta, det är perfekt att baka bröd i.

Dessa glasformar är perfekta att göra gratänger i.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Mitralis
0

#9 & #10 En sådan är det. Tänkte om det är någon som provat att göra paj i en sådan här stor form. Har sett ett recept på¨bullar i form också, men kommer inte ihåg vart. Bullarna var med marsansås också, tror jagObestämd

MonisN
0

Bullar i form är troligen butterkaka, den ska man ha vanlijkräm i. Den är väldigt god! Nu fick du mig att vilja baka en sånTungan ute Jag vet faktiskt inte hur det är att baka bröd i glasform, det har jag aldrig gjort.

Mitralis
0

#12 Butterkaka var detGlad Men jag vet inte storleken på formen man ska användaObestämd Såg jättesmaskigt ut på bildTungan ute

MonisN
0

Man kan använda en springform som är cirka 24 centimeter i diameter. Undrar om inte de rymmer 2 liter? Kanske att du kan göra 1½ sats deg till din form? Prova med det!