Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettjästbröd
Läst 5612 ggr
zissi
2010-05-16 00:24
1

Nässelbröd - recept

5 deciliter ljummen mjölk  (eller vatten)

50 gram jäst

0,5 deciliter rapsolja

150 gram förvällda nässlor (= cirka 3 deciliter)

2 teskedar salt

1-2 matskedar honung

9-11 deciliter vetemjöl

1 deciliter grahamsmjöl

1 deciliter havregryn

3 matskedar krossat linfrö

Förväll drygt en liter  färska nässlor (tror jag, ska i alla fall bli 3 deciliter nässelhack eller 150 gram) i vatten i cirka 5 minuter. Häll av spadet och hacka nässlorna.

Lös jästen i den ljumma mjölken och tillsätt sedan alla andra ingredienserna och blanda till en fin deg, något åt löshållet kanske. Jäs degen i 30 minuter.

Knåda degen lite lätt på bakbordet. Baka ut och lägg i bakpappersklädd långpanna. Kavel är bra att ha till utbaket tycker jag. Platta degen lätt och skär sen i rutor, behövs inte helt igenom. Nagga.

Jäs 30 minuter. Grädda sen i 220 grader i cirka 15 minuter. Låt kallna och skär/bryt i rutor.

zissi
2010-05-16 00:26
1

Jag glömde skriva att du kan byta ut nässlorna mot 2-3 finrivna morötter. Då har du plötsligt ett gott morotsbröd.

[TrevorS]
2010-05-16 00:32
0

#1 Tack så mycket zissi, blev superglad för receptet. Nässlorna har inte börjat växa dirrekt här så det får bli spenat istället men det går nog lika bra.

Stort tack för receptet. Skrattande

zissi
2010-05-16 00:51
0

Jajamensan! Skrattande

Vad roligt att det är så mycket unga killar som börjar gilla att baka.

En sund och god hobby!

MonisN
2010-05-16 00:56
0

#3 Jag håller med! Killar inte bara bakar utan har även börjat sticka. Kul med kreativa killarGlad

Nya trenden bland killar är också att de har börjat köpa damcyklar. Helt rätt, jag har aldrig fattat varför killcyklar har stångObestämd

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[TrevorS]
2010-05-16 12:47
0

#3. Jag är nog den enda som bakar, folk tycker det är överskattat och varför baka när man kan köpa i butik. Jag gillar att baka eftersom det smakar så mycket bättre när det är bakat med kärlek.

#4. Sticka har jag inte lärt mig men virka. Jag håller på att virka en tvättkorg av ett gammalt lakan.

MonisN
2010-05-16 12:55
0

Med dina bröd kan du säkert visa att det inte är överskattat. Alla har vi kommit olika långt med att uppskatta det goda.

Kreativt att du gör din egen tvättkorg, men det måste vara en väldigt stor virknål, eller så har du rivit lakanet i väldigt smala remsor. Kul idé!

[TrevorS]
2010-05-16 13:37
0

#6. Jag har en stor virknål, många tror den inte går att använda eller är en parodi på en vanlig. Men den fungerar super, jag river rätt tjocka tygremsor.

Fått mycket beröm med just mina bröd. Kanske borde satsa på bröd och muffins istället?Oskyldig

MonisN
2010-05-16 13:40
0

#7 Istället för virkning? Det ena utesluter inte det andra, att ha många strängar på sin lyra är braGlad

DesK
2010-05-18 22:06
0

#7 Visa gärna en bild på både virknålen och din tvättkorg.

Klart att du ska satsa på bröd och muffins Glad

/Désirée

[TrevorS]
2010-05-19 03:24
0

#9. Det kommer bild, kanske kan lägga lite bröd i den så den passar in här. Tungan ute