Matbröd iFokus

Matbröd

Etiketterrådtips
Läst 4182 ggr
Bonusmormor
1

Braun Multisystem 3-in-1

Jag har just hittat hit och tänkte höra om ni har några tips om köksmaskiner.

För några år sedan köpte jag en Braun och den fungerar bra men jag blir inte riktigt sams med degblandaren. Jag tycker inte att degkroken fungerar optimalt. Den verkar mest röra runt i botten speciellt med grövre degar. Idag höll jag på att få fullständigt psykbryt. Jag använde ca 6 dl vatten så degen var inte speciellt stor. Men brödet blev gott.

Alternativt så fungerar lösare degar bäst eller så är degkroken inte optimal.

Lättare degar har jag inget problem med.

Har ni erfarenheter av denna maskin. Jag vill helst inte köpa en ny eftersom jag har en gammal Kenwood från 70-talet (7liter) som går som tåget med stora tunga degar. Den använder jag om jag har mer än en liter degvätska och den vill jag ha kvar. Men den maskinen är så tung så jag vill helst kunna använda Braunen för mindre dagar.

Är det jag som hanterar maskinen fel?

DesK
0

Hej och välkommen hit! Glad

Nu har jag inte den maskinen, däremot sannolikt samma Kenwood som du har Flört Kanske kan du testa med att ändra ordningen vilka ingredienser du först lägger ner i maskinen. Alltså om du brukar börja med degvätskan, så testa istället att börja med alla torra ingredienser. Något bättre tips har jag tyvärr inte. Det borde dock finnas någon här som har samma maskin och som kan komma med tips och råd Glad

/Désirée

Bonusmormor
0

Tack, det är en spännande sida. Här kommer jag nog att hänga en del.

Idag hade jag i de torra ingredienserna först sedan de torra.

Använder du din stora Kenwood även till små degar? Jag tänkte börja prova att blanda och knåda mindre degar i Kenwooden och se om det blir någon skillnad.

Jag har bett min man smörja den eftersom maskinen har börjat låta lite skrapigt ibland.

DesK
0

Vad roligtatt du uppskattar sajten Glad

Jag använder min Kenwood till alla degar över 4 deciliter degspad och jag tycker att det funkar bra. Min Kenwood låter tidvis illa, men som tåget Glad Till mindre degar använder jag min matberedare.

/Désirée

MonisN
0

Jag har en Braun universal med cirka 15 år på nacken, och tror bunken är på 6 liter. Jag har varit sugen många gånger på en Kitchen Aid men den har för liten bunke för mig. Kanske kan det vara något för dig som vill göra små degar? Den är ju så himla snygg, så det är väl en stor anledning att jag vill ha denTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[Asta]
0

Jag som är en maskingalning har en Braun 3 i ett (om det är en sådan som heter/hette K3000 och liknande). Fast just nu så använder jag bara matberedardelen. Men innan jag hade andra maskiner brukade jag fixa matbröd i den. Jag tyckte den var utmärkt till det, men inte till större degar än med 5-6 dl degvätska. Men jag kan inte minnas att jag gjorde på något speciellt sätt är jag rädd.

Jag har en Elecotrolux assistent idag som jag gör stora degar i. Jag har DESSUTOM en Kitchenaid som jag använder till mindre degar. När vårt kök blev väldigt försenat så startade jag en Kitchenaidfond så när köket blev klart så hade jag också en Kitchenaid. och den ÄR snygg MonaGlad och kan stå framme jämt utan att skämmas för isg. Den är väldigt bra på att göra mindre degar.

MonisN
0

Kitchen Aidfond? Kan du förklara mer? Låter som nåt för mig, och kanske BonusmormorFlört

[Asta]
0

Njae - det var mest jag som bidrog till den fonden. Men vårt kök blev flera månader försenat och för att jag inte skulle bli FÖR besviken över det så sparade jag helt enkelt till en Kitchenaid. Men kallade det för min Kitchenaidfond. Man får skoja till det för sig själv ibland.

MonisN
0

Åhh, jag som trodde jag kunde skramla till enGråterFlört

[Asta]
0

Det borde väl i och för sig gå det också. Sprida numret till sitt bankkonto till släkt och vänner och säga att "inga presenter tack - men stöd gärna min KitchenAidfond!.

DesK
0

Asta den var fin Skrattande Skrattande Skrattande

/Désirée

MonisN
0

Haha! Den ska jag testa!

Bonusmormor
0

#5 Maskinen som jag har heter K3000 så det är samma typ som du har.

Nu har maken fixat med min Kenwood. Olja och nya "tassar" på undersidan. Jag ska köra lite mindre degar med den för att testa skillnaden mot braunen. Så tror jag att det blir lite lättare degar med braun, och framför att lösare och inte så kompakta som grövre degar blir även om det bara är 5 dl degvätska.

Ja, kitchen aidfond är kanske inte så dumt, man kan kanske sätta in en liten blänkare i lokaltidningen om den nya fonden. Det finns kanske några som tolkar det som något seriöst (vilket det ju också är) och läser fel och får det till "kitchen aids".  Nä, skämt åsido, så gör man inte.