Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbakprat
Läst 7020 ggr
DesK
0

Senast bakade brödet 3

Här berättar vi vidare om våra senast bakade bröd. Den förra tråden började bli lång Glad

/Désirée

Wopa
0

Toppen med en ny tråd, då kommer jag med lite nya bilder. Idag bjuder jag på flätor av 2 strängar. Hur man gör får ni veta när texten är översatt och så vidare. Därför ser ni nu bara de färdiga flätorna.

Oh toll wie ein neuer Thread, dann will ich mal wieder. Habe Heute mal 2-Stang Zöpfe gebacke. Eine Anleitung muss ich erst noch schreiben und diese muss auch noch übersetzt werden usw., deshalb nur die gebackene Zöpfe.

Hälsningar Wolfgang

MonisN
0

Edit übersetzung Sehr schön Wopa! Die sehen ja sehr lecker aus Tungan ute Ist es in Deutschland üblich mit dieser Art von süsses Weizengebäck?

Vackert Wopa! Ser väldigt goda utTungan ute Är det vanligt med denna typ av vetelängd i Tyskland?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Wopa
0

Edit översättning

_Varsågod kan någon översätta sista delen av Monas inlägg, det är oklart för mig vad extakt hon menar.
_

Bitte den letzten Teil von Mona übersetzen, da mir unklar was genau sie meint.

storost
0

Jag är inte Wopa, men ja, det är vanligt med såna vetelängder i Tyskland.

Übersetzung

Ich bin nicht Wopa, aber ja, das ist normal mit diesen Gebäcken in Deutschland.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Wopa
0

Nein, es gibt verschiedene Varianten. Es werden auch Brötchen in rund und oval, Kastenbrote gemacht. Zöpfe sind aber die Mehrzahl  in den verschiedensten Flechtechniken je nach dem wie schwer die Zöpfe werden sollen.

Daher gibt es Zöpfe die jeweils aus 1 - 10 Stränge bestehen können. Ich flechte sehr gerne  allerdings nur aus 1,2,3,4 und 6 Strängen hohe und flache mit verschiedenen Muster.

Ach ja, es gibt noch Formen die regional gebräuchlich zu Festtagen sind z.B. Pfingsharfe und die Pfingsringe.

Hälsningar Wolfgang

Wopa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en fyrsträngs fläta. I Tskland bakar vi flätor året om

Hier mal ein Weissbrot mit Mohn als 4er hoher Zopf gebacken. Wir in Deutschland backen das ganze Jahr über Zöpfe.

Hälsningar Wolfgang

MonisN
0

Wopa! Vilken vacker fläta! Kan du skicka brödet via pm till mig? Ser underbart gott ut och jag är hungrigTungan ute

Edit übersetztung Wopa, Wunderschönes Brot. Kannst Du mir das Bort mit PN schicken? Sieht so lecker aus und ich habe hunger Tungan ute

Wopa
0

Tackar, men det går inte - Ledningen är för tunn för brödet Rynkar på näsan

Danke, aber es geht nicht -  Leitung für das Brot zu dünn Rynkar på näsan

Hälsningar Wolfgang

MonisN
0

Har du inte breadband?SkrattandeFlört

_Übersetzung
_

Hast Du kein Breitband? Skrattande Flört

storost
0

Mona, han har bredband men inte tjockband….Tungan uteSkrattande Det är tjockleken inte bredden.Oskyldig

Übersetzung

Mona, er hat Breitband, aber kein Dickband….Tungan uteSkrattande Es ist die Dicke, nicht die Breite.Oskyldig

min egen hemsida.

MonisN
0

Jag sa breadband, inte broadbandFlört

Ich habe Brotband gesagt und nicht Breitband Flört

storost
0

Jag tänkte att det är en stavfel.Skäms

Übersetzung

Ich dachte, dass das falsch geschrieben ist.Skäms

min egen hemsida.

DesK
0

Jag är skyldig! Skäms För jag såg inte Monas stavning Skäms

/Désirée

MonisN
0

Brödband brödband brödband!! Hehe!! Skrattande

Wopa
0

Ein Brotband habe ich nicht und rüber nach Schweden das Brot beamen lässt die Technik nicht zu.  Aus Frust werde ich Morgen eben wieder einmal Knäcke backen.

Hälsningar Wolfgang

[Asta]
0

Idag har det blivit bakning - dock inte brödbakning utan sötebrödsbakning. Först ut blev chokladsnittar. Något som jag aldrig bakat förut. De blev också lite misslyckade, i receptet var de mycket plattare. Fast de var goda ändå! Mina blev så här.

Och sedan blev det kanelbullar, med lite mandelmassa i också. Hittade ett recept på nätet. Och kanelbullar blir ju aldrig fel!

Det gäller att köra på när man har ångan uppe!

MonisN
0

Som vanligt gör du mycket på en gång! Kanelbullar är aldrig fel. Snittarna ser hur goda ut som helstTungan ute Jag vet vilka du menar som är plattare, så du kan väl kalla dina för chokladbiscottiFlört

[Asta]
0

Jaaa - det är klart det är biscotti. Tänkte inte på det.

MonisN
0

Biscotti ska ju inte vara platta, så dom är inte misslyckadeSkrattande

DesK
0

Asta de ser hur goda ut som helst! Skrattande

Här blev det formbröd på bakferment igår

/Désirée

MonisN
0

#20 Aha! Bakfermentsbröd! Var det gott? Och hur är det i smaken jämfört med traditionell surdeg?

[Asta]
0

så som du har tagit bilden ser det nästan ut som en tsunamivåg.Glad

DesK
0

Jag lärde mig på Foto att man ska försöka undvika fågelperspektiv. Här är en annan bild på samma bröd.
Det blir lite skillnad i smak mot vanlig surdeg, kanske lite rundare och konsistensen blir luftigare.

/Désirée

MonisN
0

Här är dagens fredagsbak!

[Asta]
0

Vill bara tipsa. Igår gjorde jag en smulpaj med äpple. Men jag gjorde lite extra som blev riktigt gott.

I smuldegen hade jag havregryn och mjöl som vanligt, men hittade ett tips från Leila och hällde i också mandelspån. Ännu knaprigare! (Förutom att jag numera alltid har farinsocker istället för vanligt socker, blir mer smak på något sätt).

I fyllningen hade jag äpple med kanel och socker så klart, men jag tog också en bunt russin som jag la i sherry en stund och som jag sedan blandade med äpplena. Kan verkligen rekommenderas!

Bilden är kanske inte så aptitlig, men pajen bara försvann innan jag hann ta en riktig bild. Vete fasiken var den tog vägen??

MonisN
0

Det var ett bra tips! Jag har ibland haft hackad mandel, men nästa gång provar jag flagad. Konstigt att den bara försvannOskyldig

[Asta]
0

Visst är det! Här bakar man en paj och så plötsligt är den bara borta!!

DesK
0

Självgående paj…  Oskyldig

/Désirée

Hustigern
0

Hedhs Pain de Campagne rustique - nästan. Tyckte faktiskt inte det smakade särskilt mycket…

mammaz
0

Bakade ett eget experiment surdeg igår. Blev jättegott.Skrattande

Så här gjorde jag om någon vill ha receptet

Dag 1.

Blanda 2 dl vatten, 2 dl surdeg av vete, 3 dl graham och 1 dl dinkel

Kör i maskin ca 10 min.

Plasta in och ställ kallt ca 20 tim.(Kortare tid går också 12-20)

Dag 2.

Tag degen från igår och blanda i ca 11-12 dl dinkelmjöl

4,5 dl vatten

1/3 pkt jäst

1 msk fast honung

Kör i maskin ca 8 min

Blanda i 1 msk salt och kör ytterligare 4 min

Jäs i 2 timmar

Dela i 2 delar och rundriv, lägg i mjölade korgar

Jäs i 1,5 - 2 tim

Ugnen på 250 gr Spraya in vatten sänk temp.till 220 gr direkt

Grädda i ca 30 min

Ät och njut!

zissi
0

Har bakat Knäckebröd från Martins bok idag. Tänk att mjöl, vatten, surdeg, lite honung och salt kan bli så gott Skrattande

De smakade väldigt likt "Vilmas surdegsknäcke" . Jag hade rågmjöl på hälften och sesamfrö på resten.

Så bra nu har jag blomman färdig till torsdag eftermiddag då jag är bortbjuden på fika Flört Glad

(Om ryggen är skaplig i morgon ska jag till stan och hämta min nya assistent, längtar så det är inte klokt )

zissi
0

Ni ska inte tro jag nöjde mig med de tre knäckbitarna i inlägget ovan. Fatet med fula bitar känns som man får äta hur mycket man vill av, och de smakar ju inte sämre precis. Mums!

MonisN
0

Åhhh vad goda dom ser utTungan ute Jag brukar tänka precis som du att man får absolut äta hur mycket man vill av dom som inte blir skådebrödFlört Jag måste nog baka dessa om dom smakar Vilmas!

MonisN
0

Idag blev det ett nytt bröd som jag komponerat själv och döpt till Västkustlimpan!

Längd: 0,5 meter

Vikt: 1250 gram

salasso
0

Oj oj oj! Det ser gott ut. Hur stor ugn har Du?Skrattande

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

MonisN
0

Ugnen är normal bredd 60 cm, så jag fick lägga det på diagonalen! Den andra limpan vägde nästan 1600 gram och blev svängd i båda ändarTungan ute

storost
0

Svängd i båda änder… croissantOskyldigSkrattande

min egen hemsida.

MonisN
0

Snarare som ett konstigt S! Har tyvärr ingen bildGråter

storost
0

S…. som "Snäll bröd" kanske?Skrattande

min egen hemsida.

MonisN
0

Ja, eller StortSkrattande

storost
0

Touché Mona - chapeau!

min egen hemsida.

zissi
0

Jag har en 70 cm bred ugn. Vore perfekt med Västkustlimpan där.Ser supergod ut och så maffigt med så stora bröd Glad

Delar du möjligtvis med dig av ditt egenhändigt komponerade superrecept  Mona Flört ?

Laddar för bak i min nya assistent till helgen. Vet inte vad det blir för premiärbröd. Funderar Obestämd Skrattande

MonisN
0

I dag blev det inget bröd, men väl en smarrig kladdkaka med valnötter att smaska på ikvällTungan ute

#42 Jag använde Brunkans ljusa som grundrecept, men tog enbart rågsurdeg och bytte ut en del av vetemjölet mot cirka 200 gram grovt rågmjöl. Jag dubblade satsen vilket jag inte rekommenderar om man bara har en jäslåda som rymmer 8 liter, för den fick inte tillräckligt med plats att jäsaFörvånad Nästa gång kommer jag att utesluta rågmjölet.

Spännande att se vad du bakar till premiärenGlad

salasso
0

Oh vad den ser smarrig ut, och en riktigt härlig bild, när kan man komma?Skrattande

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

Wopa
0

Jag har bakat just det:

Hälsningar Wolfgang

salasso
0

Härligt Wopa! Och fina bilder.Skrattande

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

zissi
0

Var ett strålande vårväder här i går så vi drog till vår skogssjö och grillade korv och pinnbröd och drack varm choklad till. I dag har vi haft snöfall igen Gråter , ett riktigt aprilväder med andra ord.

Ja, det är ett lättbakat bröd men ändock ett bröd.

MonisN
0

#47 Det där såg himla mysigt ut. Det får mig att längta ut i skogenTungan ute

zissi
0

Drottningholmslimpor blev det så här i sluttampen på påsken.

Saftiga och goda! Verkar vara riktigt hållbara.

Jag är ju tvungen att visa något bröd jag använt min nya och fina assistent till, så ni inte tror att jag bara grillar bröd nu för tiden.

MonisN
0

#49 Dom där ser riktigt goda utTungan ute Är det ett Martinrecept?

zissi
0

Kavring (från boken Bröd från Brunkebergs bageri) gjorde vi till påsk som jag blev rätt nöjd med. Vi la en plåt ovanpå formarna så det blev lite kavringform över det hela.

Denna kommentar har tagits bort.
zissi
0

Oj, det blev dubbelt. Någon vänlig själ kanske kan ta bort mina misstag?

zissi
0

Mona: Javisst är det från Martins bok Drottningholmslimpreceptet kommer. Glömde att skriva det. Alla känner ju inte igen boken, min toka Skäms Glad

MonisN
0

#54 Jag har inte bakat det ännu. Var det gott?

zissi
0

Jag tycker det är mycket gott. Saftigt, neutralt, ger tuggmotstånd, mättande.

Det skulle ju vara 4 deciliter dinkelkorn i receptet och jag hade tyvärr bara 2½ deciliter hemma så jag tog rågkross till resten. Ska köpa hem och göra på bara dinkelkorn så får jag se om det blir någon skillnad.

zissi
0

Idag blev det lite rensning bland mjölpåsarna. Då hittade jag Kungsörnens grova rågmjöl med lite kvar i (har mest Änglamarks ekorågmjöl nu för tiden)  och på baksidan där fanns receptet Knubbiga surdegslimpor, så det blev det idag. Jag minskade förstås jästen från 25 gram till 15 kanske, det var ju 1½ deciliter rågsurdeg i också. Nästa gång ska jag testa utan jäst.

MonisN
0

Jag kör med Brunkans ljusa just nu. Det är så otroligt lättbakat och tar minimal tid, så därför passar det perfekt när man inte har all tid i världen. Här är två limpor till!

zissi
0

Vilka härliga hål  Förvånad

och vilken härlig skorpa  Glad

och så gott det ser ut   Skrattande

och jag tror jag måste baka det genast!  Tungan ute

Jag får ta bara rågsurdeg för jag har ju ingen vetesurdeg. Det borde väl gå ändå. Tar du Mona vetemjöl special eller vanligt?

Tog ut mina surdegsburkar från kylskåpet nu precis, de luktar lite målarfärg igen, men jag tror jag testar att baka med dem ändå. Får mata dem sen igen.

storost
0

Smaken är lite, lite annorlunda när man tar rågsudeg istället för vetesurdeg, men det går utmärkt ändå.Glad Det är bara att köra igång zissi.

min egen hemsida.

MonisN
0

#59 Javisst kan du ta rågsur, men det blir inte samma smak för jag har provat det också. Jag har snöat in på Manitoba cream, men det går utmärkt att ta vetemjöl special. Jag tar ut bröden när dom har en innertemp på 97º för att de ska bli extra saftiga och sega. Viktigt också att vädra ut ångan ett par gånger, en gång efter halva tiden och en gång mot slutet. Lycka till zissi!

MonisN
0

Glömde säga att jag sätter ugnen på 275º och efter cirka 10 minuter sänker jag till 250º. När de har fått lite färg sänker jag till 225º. I boken står något annat!

zissi
0

Tack för råd Skrattande

Degen står i kylskåpet för nattjäsning.

Jag tog i saltet från början, glömde helt bort att man ska ha i det efter 10 minuters knådning. Får väl hoppas det går vägen ändå.

Jag matade mina svagt målarfärgsdoftande surdegar en timma innan jag gjorde Brunkan-degen, sen hade jag också i 1 tesked honung i varje burk också och oj vad den bubblade iväg. Höll på att krypa ur burkarna.

zissi
0

Gör du som Martin häller en vattenskvätt i botten när du ställer in bröden och föser över dem på varm plåt precis innan de ska in i ugnen?

MonisN
0

Ja, vatten ska det vara så det blir en hård skorpa! Jag väntar med spänning på morgondagen så jag får se hur fint det blevTungan ute

zissi
0

Nu är de avsmakade och mycket väl godkända Tungan ute av både gubben och mig.

Nästa gång ska jag prova att baka utan de där 5 grammen jäst. Det är ju 250 gram surdeg i så det borde ju räcka tycker jag.

Roligt med så långa bröd. Jag hade ugnstemperaturen som du tipsade om Mona och det är bra tror jag att ha så där hög värme i början på många bröd för att få lite fart på jäsningen och även fin färg på skorpan.

Smidiga och enkla bröd att baka, det blir absolut Brunkans långa fler gånger

zissi
0

Ursäkta, Brunkans ljusa heter brödet i inlägget ovan.

MonisN
0

zissi, vad fina dom blev! Ser ut som du har en väldigt bred ugnSkrattande Visst är dom enkla att baka och passar väldigt bra för dom som inte har mycket tid, men ändå vill ha gott surdegsbröd.

Nu får du göra dig en vetesur ocksåFlört Jag har satt en ny vildjäst som senare ska bli en ny vetesur.

nitha69
0

Vet inte var detta inslag hör hemma men jag försöker här.
Måste bara få tipsa om en site jag har hittat där jag köpt sukrin både vanligt och flor. Igår fick jag brödet  (Adam's LCHF-bröd | Bakmix - med ultralåg andel kolhydrater ) jag beställt och har nu ätit en jättegod macka med bregott och härlig greveost på .Här kommer adressen : www.sockerfri.com.

DesK
0

#69 Det är ju inte alltid så lätt att veta. Jag tycker att det ligger bra här. Om du har något recept att dela med dig av, så lägg det gärna i gruppen LCHF-bröd Glad

/Désirée

storost
0

#69 Inressant länk. Men tyvärr finns det ingen innehållsförteckning från bakmixen (är det inte en måste enligt gällande lag?). Och kolla priset Förvånad.

min egen hemsida.

nitha69
0

Det går bra att maila till dom ,de svara meddetsamma. Så får man  nog hjälp med det. På påsen står det på tyska tror jag det är.

Men på deras hemsida finns mailadress.

www.sockerfri.com.

storost
0

#72 Jag pratar tyska. Om du vill och har möjlighet, då kan du scanna in listan och lägga upp den. Det går bra att översätta.

min egen hemsida.

Sockerfritt
0

Storost sa: "Inressant länk. Men tyvärr finns det ingen innehållsförteckning från bakmixen (är det inte en måste enligt gällande lag?)" Kolla in - det finns ju jättebra med info på alla produktsidor (nederst) under länken Ingredienser & näringsvärden Glad

storost
0

#74 Tack för information.

Men med den innehåll tycker jag att det är alldels fördyrt med 80 spänn för 360 gram.

min egen hemsida.

DesK
0

Idag gjorde vi syltmunkar Tungan ute Receptet är samma som till Munkar med vanlijkräm

/Désirée

MonisN
0

#76 Ser smarriga ut. Vad har du för sylt i mitten?

DesK
0

Hallonsylt var det. De är redan slut! Förvånad Ja ja jag lever tillsammans med hungriga vargar, jag fick smaka en i alla fall Tungan ute

/Désirée

MonisN
0

#78 Vad snälla dom är som lät dig smakaFörvånadFlört

DesK
0

#79 De är omtänksamma! De tänker på min figur! Oskyldig

/Désirée

zissi
0

Det såg gott ut. Jag har aldrig gjort munkar. Är det svårt?

DesK
0

#81 Det är mycket enklare än vad man tror. Testa att göra en sån här liten sats eller ännu mindre, så ska du se att du blir fast Tungan ute Numera gör vi alltid munkar när vi har fritösen framme. Igår friterade vi lökringar och kyckling och som sagt munkar Glad

/Désirée

Hustigern
0

Weggli ur Jan Hedhs bok. Med vetemjöl, fullkornsvetemjöl special och skrädmjöl. Nu luktar det gott i hela huset och jag väntar på att de ska svalna.

storost
0

#83 Weggli?? Det är en schweiziskt bulle. Har du något recept och foto på det?

min egen hemsida.

MonisN
0

Idag blev det två valnötsbröd av ett nytt recept jag hittat i en tidning.

[Asta]
0

De var ju jtättefina. Så du har jäskorgar du.

storost
0

Det ser väldigt läckert ut!

min egen hemsida.

[Asta]
0

Själv har jag bakat grahamsbullar idag. Har haft en period när jag varit väldigt lat med att baka. Har inte ens satt fart på nya surdegar ännu. Men idag var det helt tomt på bröd i frysen så det blev lite snabbak.

Grahamsbullar

De var visst goda för maken håller på och gå runt här.
"Får jag ta en till?"

storost
0

Wow, jättefina bullar!!! Toppen!Glad

min egen hemsida.

MonisN
0

#86 Jajamänsan, jag har jäskorgarSkrattande Brödet blev gott, men lite syrligt. Jag borde haft i honung, tänkte inte på det för det stod inte i receptet. Det gör jag nästa gång.

#88 Dom var verkligen fina och släta. Hur gör du? Har du en maskin som spottar ut bullar i samma storlekFörvånad

[Asta]
0

#90 - nej men jag har en digitalvåg. Jag väger bullarna så att de väger ungefär lika mycket.

zissi
0

Jag tänkte också på den fina formen på grahamsbullarna Asta, hur gör du Förvånad ?

[Asta]
0

Hm - jag är lite överambitiös och rundriver mina bullar. Jag har så svårt att rulla dem fint.

zissi
0

Vad gör du sa du ???

[Asta]
0

Rundriver.

Du kan läsa om det här. Ett bra sätt att få fin form och  bra spänst på brödet.

storost
0

Det är så som de gör i USA. På kontinentet gör de det på ett annat sätt. Jag ska kolla om jag hittar en video.

min egen hemsida.

[Asta]
0

Fast när jag gör det så gör jag ofta tvärtom, åtminstone på bullar. Jag har den runda sidan mot mig och så drar jag neråt. Men i princip är det samma sak.

storost
0

Ja, det är samma sak, bara upp och ner.

min egen hemsida.

[Asta]
0

Jag föredrar nog det gamla vanliga sättet. Jag har fortfarande aldrig klarat av att rulla bullar runda. Mamma kunde det på den tiden hon bakade och jag försökte alltid härma henne, men det blev aldrig runt.

Så jag fortsätter med min rundrivning. Jag har gjort det jämt, det var inte förrän jag köpte Jan Hehds brödbok som jag fick ett namn på det.

zissi
0

Jaha, nu vet jag det Glad

Något liknande gör jag när jag bakar runda limpor men inte visste jag att det hette så Skäms

Ni gör så även med portionsbröd?

Denna kommentar har tagits bort.
[Asta]
0

#101 - som jag då. Visste inte heller att det hette rundriva. Jag gör så med portionsbröd. Det kanske är lite överambitiöst, men det ger runda bullarGlad

MonisN
0

Idag bakade jag första bröden på den nya vetesuren med vildjästen, och jag lovar det var gottTungan ute 

Det blev en variant av Brunkans ljusa, men istället för att ta både råg- och vetesur tog jag bara 250 gram vetesur och bytte ut 100 gram vetemjöl mot rågmjöl. Det blev varken syrligt eller surt, bara helt perfekt med segt och mjukt inkråm och knaprigt god skorpaGlad

(Inte världens roligaste bild, men jag hade så bråttom)!

MonisN
0

Nybakade rågfrallor till frukost idagTungan ute

zissi
0

Nice Mona Skrattande

Jag har satt en levaindeg till Martins surdegskanelbullarna. Undrar hur det ska gå? Har aldrig i min vildaste fantasi trott man kan göra kanelbullar på surdeg Förvånad

Nu ringer uret. Strösockerbullarna vill bakas ut. Hej då!

Bilder kommer senare på bakverken, om det inte blir platt fall förstås.

MonisN
0

Vad spännande zissi med surdegsbullarna. Jag har inte provat så du får berätta hur dom blev när du bakat dom. Tror inte det blir platt fall, men om det blir det har vi en tråd för sådana ocksåFlört

DesK
0

Eftersom denna tråd är så lång har jag nu startat en ny tråd - Senast bakade brödet 4 Glad

Zissi å vad spännande med kanelbullar av surdeg Glad Lägg gärna in bilderna i den nya tråden. Jag låser denna tråd nu så att inga missförstånd inträffar.

/Désirée

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer