E-nummerlista
Då och då kommer vi in i diskussioner om E-nummer. På Wikipedia finns denna E-nummerlista. Jag lägger den även bland våra länkar.
/Désirée
Det finns de som tycker det blivit hysteri kring dessa nummer och vad de står för. Fast jag tror de flesta anser att man ska sträva efter att ta bort dem helt. Jag är en av dem. Jag förstår inte vitsen att tillsätta konstgjorda tillsatser i maten. Tyvärr går det inte som konsument att fullt ut avhålla sig från tillsatser, men så långt det är möjligt, och ekonomiskt försvarbart försöker jag. Att baka mitt bröd själv är en sådan möjlighet.
Alla E-nummer är inte utav ondo. Självklart tycker jag att hembakat är bäst, men jag fuskar lite ibland.. lika väl som att köpa godis, så kan jag baka en "fusk-kaka" 
#2 Det är klart att du kan baka fuskkaka! Man ska göra det som känns rätt och bra för en själv
Det har funnits tillsatser i maten sen 40-talet och ingen har nog dött av det, i alla fall inte som jag känner till. Men att sträva efter så få tillsatser som möjligt är ett bra mål. Det går nog också att göra tillsatserna natuliga, även om det troligen kostar mer för industrin och i förlängningen oss konsumenter.
Vi suksar nog alla ibland med detta och precis som Mona säger det har nog ingen dött av. Jag tror också att det är allra viktigast för småbarnsföräldrar att tänka på detta.
På Äkta vara finns en bra E-nummerlista med förklaringar
Jag har även lagt denna direktlänken bland våra länkar.
/Désirée
#0 Det är din E-lista som jag fick från min dietist för några år sedan och för min födoämnesallergi.
Som alltid så kan man undvika mycket genom att laga och baka sin egen mat och baka sitt bröd själv 
/kram Spanaren
Japp man undviker det mesta genom att laga sin mat från grunden och baka sitt bröd
Äkta Varas E-nummerlista har som sagt den fördelen att den ger lite fler och tydligare förklaringar.
/Désirée
E-nummer har jag varit med om att det kan stå istället för "kan innehålla" inget bra om man är hyperallergiker. Jag har en fuskapp till min iPhone som även inte bara berättar vad det heter utan vart det kommer igrån om det är syntetiskt och bieffekter samt allergi. Den heter "without e" men hittar den ingenstans nu på itunes just nu men kostade 9 kr.