Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbakprat
Läst 9326 ggr
zissi
2010-02-11 23:17
0

Elektrolux Assistent

Jag bestämde mig nyligen för att köpa en Elektrolux Assistent till alla tunga surdegar och andra stora degar också förstås. Blev så förvånad när butikerna jag ringde till sa att tillverkningen hade upphört. Kan vara någon enstaka butik som har kvar någon i lager sa de, annars får du köpa begagnat. Det går ju också bra förstås. Vet ni något om det?

Edit storost: titel korrigerat

zissi
2010-02-11 23:19
0

Ursäkta stavfelet i rubriken här ovan Skäms

MonisN
2010-02-11 23:42
0

Det kan inte vara möjligtFörvånad Detta får undersökas! Jag har en Electrolux assistent med några år på nacken men den fungerar precis lika bra nu som när den var ny. Kan det vara så att de var för bra och därför slutade tillverka dem eftersom man sällan behöver köpa nyFlört

Edit: Ojoj, nu pratade jag visst i nattmössan! Jag har en Bosch assistent och en Electrolux matberedare. Du får köpa en Bosch istället dom är outslitliga. Har även en gammal efter min svärmor som lär fungera och säkert är från 70-talet.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[Asta]
2010-02-12 00:28
0

Electrolux har slutat sälja den, den heter numera Ankarsrum, som tagit över försäljningen. Tydligen har den tillverkats hos Ankarsrum även när den såldes av Electrolux så det ska vara samma maskin.

Gå in och kolla på Bagaren och kocken under assistenter - den ska komma i en massa trevliga färger också

HasseH
2010-02-12 00:36
0

Dagens tips: Kolla tradera.

Själv har jag en assistent från 40-talet, min farmor fick den när hon gifte sig.

Tur att de inte hade slutat tillverka dem, pustar ut från chocken.

zissi
2010-02-12 00:48
0

Tack Asta för den upplysningen! Vi ska ge oss  iväg i helgen och kolla på assistenten irl. Sen får börja trolla med de små utrymmena i köket så maskinen förhoppningsvis kan stå framme jämt eftersom den används så ofta.

Jag har ju kunnat knåda ihop degar för hand hur lätt som helst förut men med mina begränsningar jag har haft de senare åren går det tyvärr inte så bra längre.

[Asta]
2010-02-12 00:53
1

Jag älskar mina köksmaskiner. Så som man nu kan älska maskiner. Jag är ett teknikfreak -jag erkänner!

MonisN
2010-02-12 11:06
0

#3 Det var en mycket stilig maskin, den skulle passa fint i mitt kök, men min Bosch lär väl inte gå sönder i första tagetOskyldig

#6 Då är vi lika! Ja bara ÄLSKAR köksmaskiner, kan helt enkelt inte få för många av dem. Det senaste tillskottet en cream whipper (om man nu kan kalla det maskin) är en vinst som sambon vann i ett lottstånd i december, och hade ställt i garaget utan min vetskap. Där blev den stående, bortglömd, tills jag en dag för några veckor sen upptäckte den. Gissa om här har spritsats gräddeSkrattande Jag kan verkligen rekommendera en sådan, om du inte redan har en!

DesK
2010-02-12 11:16
0

Här är en köksmaskinsgalning till  Skrattande Jag har en gammal Kenwood största modellen med alla tillbehör som låter illa, men den bara går å går. Så tyvärr får jag nog ingen ursäkt till att köpa en sån där stilig assistent än på ett tagGråter Sen har jag en dubbel matberedare och elvisp, den senare är på väg att säga upp sig så en ny bra elvisp står på tur här. Perculatorbryggare och liten Pressokaffekokare är väl de senaste tillskotten här  Glad

/Désirée

[Asta]
2010-02-12 16:15
0

Jag är jättelycklig just nu för vår matberedare har gått sönder. Den GåR att använda men man måste trycka in en plastbit lite strategiskt först och säkerhetsnivån har då blivit något lägre. Men det innebär att jag MÅSTE KÖPA EN NY MATBEREDARE. Helt legitimt! Behövs inte ens en motivering.

Åsa S
2010-02-12 17:37
0

Japp Electrolux assistenten brukar vara bra jag brukar låna mina föräldrars från 70-talet som funkar bra men den saknar köttkvarnen eftersom det var ganska dålig kvalite på just de delarna. den brukar stå stadigt på jorden när man bakar surdegsbröd.

Jag har en Kenwood från början av 50-talet och den bara går och går, alla delar finns kvar (men jag har aldrig vågat testa mixerdelen som är i glas). Den har dock lite problem med sega bröddegar eftersom bunken slits loss från fästet av kraften när degen svänger runt så man får hålla i bunken när man kör den (+ljudnivån är nog inte inom de decibel som anses OK idag)

zissi
2010-03-07 20:17
0

Nu har jag fått tips om en Bosch MUM 6 N15 köksmaskin. Den har visst en 6,2 liters skål. Tror att det räcker till mina bak.

Jag blir helt snurr på det här att välja. Jag som aldrig haft en assistent e.dyl. i hela mitt 50-åriga liv. Har varit med och bjudit på Elektrolux assistent på Tradera men de har gått på mellan 2000-3000:- så det kanske lutar åt att jag köper en ny. I nuläget tänker jag så i alla fall, vi får se var det slutar.

Snälla ni, vad ska jag välja Obestämd . Kom med förslag!

DesK
2010-03-07 20:55
0

Boschs assistenter är bra och pålitliga maskiner, så det är nog ett bra val Glad Jag tror att det är med köksmaskiner som med så mycket annat, varje märke har sina för- och nackdelar och man vänjer sig vid sin egen maskins egenskaper. Visst är det svårt att välja, det finns ju så många fina maskiner numera. Hoppas att du hittar din favorit och att du blir nöjd med den! Glad

/Désirée

MonisN
2010-03-07 21:07
0

Jag kan bara prata för Bosch eftersom det är det jag har! Den är cirka 15 år gammal och går som en klocka. Det enda som är trasigt är låsanordningen, eller vad jag ska kalla det, på plastlocken, som är spruckna av vilt jäsande deg! Snacka om jäskraftTungan ute Nästa gång jag köper ny blir det nog också en Bosch eller möjligen en Ankarsrum, före detta Elektrolux. Om en begagnad kostar runt 3000 kronor hade jag nog köpt en ny om jag hade råd.

Länk till Bagaren & Kocken

[Asta]
2010-03-07 22:25
0

När jag köpte min assistent så kollade jag runt ganska mycket och både Bosch och Electrolux (numera Ankarrum) hade bra testresultat.

Jag tror att du får en bra maskin vilken av dem du än väljer. Jag valde till slut efter utseende om jag inte missminner mig. Samt att jag var ute efter enbart en bakmaskin. Fast jag skulle gärna köpt en ny Ankarsrum idag, de har verkligen gjort dem snyggare. Men den jag har lär väl hålla i evigheter. Suck! Jag får glädja mig över min KitchenAid (när det gäller snygga maskiner alltså).

MonisN
2010-03-07 22:30
0

Ankarsrum är snygg! Dessutom verkar den ta liten plats. Många tillbehör får man också.

[Asta]
2010-03-07 23:21
0

#13 - ja de har ändrat designen sedan de tog över. Min Electrolux är inte speciellt gammal, men den är inte ALLS lika snygg! Lite retfullt.

MonisN
2010-03-08 08:38
0

Eftersom jag är galen i köksprylar så skulle jag nog vilja ha den här Ankarsrummen, men jag vet inte hur man sliter ut en BoschObestämd

[Asta]
2010-03-08 08:57
0

Jag är rädd att hushållsassistenter ofta är produkter som håller.

[Asta]
2010-03-08 09:09
0

Reagerade inte förrän nu på vilken Boschmaskin du skrev. Den du skrev här är inte den Bosch som motsvarar en Electrolux. Det är i så fall en Bosch MUM8 (och så säkert några siffror därefter).

Den du skriver om här har svagare motor så det är inte två jämförbara maskiner. Sedan kan det säkert vara en bra maskin för det, men det är inte den jag kollade i tester så där måste jag ta tillbaka lite. Den Bosch som du skriver om har jag aldrig kollat upp. '

zissi
2010-03-13 00:14
0

Kenwood major KM615 verkar användarvänlig när jag tittade på den i stan i går. Pris 3995:- inkl. köttkvarn, mixer, degkrok, plastbunke.

Bosch N22 verkade också bra. Pris 3495:- inkl. köttkvarn, mixer, degkrok.

Ankarsrum måste jag tydligen skicka efter från antingen Bagaren och Kocken eller Tretti.se. Jag vill gärna känna och klämma på alla delar och se hur den fungerar i verkligheten innan jag köper någon. Sen om det blir något fel på den är det så jobbigt om man måste skicka tillbaka alla dessa stora grejer m.m. "Stan" våran ligger bara 3 mil från vår bostad så jag köper hellre där än över internet. Gammalmodig kanske?

Va´då velig??? ObestämdFoten i munnenRynkar på näsanSkrattande

[Asta]
2010-03-13 00:59
0

Det är jättejobbigt att välja!! Jag veeet. Kenwood är en maskin som har tagit sig mycket. Jag tycker till och med att de har riktigt snygga maskiner nu för tiden. Själv har jag varit småsugen på en Kenwood Titanium, men tyckte att den var för dyr.

Jag tror att vilket val du än gör så får du en bra maskin när du håller dig i det prisläget. Välj den som tilltalar dig mest - ta helt enkelt den du tycker är snyggast eller gillar mest av någon annan orsak.

MonisN
2010-03-13 09:36
0

Om du gärna vill se/ha en Ankarsrum kanske det finns en järnaffär där du bor som kan ta hem den åt dig, om dom inte redan har denGlad

zissi
2010-03-15 23:54
0

Visk, visk…Tyst…..

snart ägare till en ny mineralvit Ankarsrum Assistent Original Skrattande

MonisN
2010-03-16 08:18
0

Åh gud vad jag blir avisGråter Du måste helt enkelt komma med en recension när du använt den. Hoppas den motsvarar dina förväntningarSkrattande

[Asta]
2010-03-16 09:11
0

Jag blir också avis! Jag blir alltid avis på alla med nya maskiner. Då ska det bli baka av nu förmodar jag.

storost
2010-03-16 09:22
0

Grattis till ny köksassistent. Det är härlig med nya prylar. Vi äger en BoschMUM4405 i över 8 år och är jätte nöjd med den.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2010-03-16 10:57
0

Jag skulle kunna vänta HÖGST en dag innan jag började knåda med den!

DesK
2010-03-16 11:07
0

Grattis till den nya assistenten! Glad Jag är inte ett dugg avis, nej nej Skäms

/Désirée

MonisN
2010-03-16 11:12
0

#28 Ha ha! Den var roligt! Inte avis….SkrattandeSkrattande

DesK
2010-03-16 11:15
0

Min gamla fula Kenwood Major bra går och går Gråter Så nix jag är inte avis, jag är inte avis, inte alls! Skäms Tyst

/Désirée

salasso
2010-03-16 18:29
0

Hej! Jag läste nånstans att Electrolux assistent heter numera Ankarsrum, eftersom den tillverkas där och har tydligen tillverkats där länge.

Jag har själv en sådan och är mycket nöjd med den, lite för svag till tunga degar tycker JagSkrattande

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

zissi
2010-03-16 20:37
0

Tusen tack…Skäms

Händelsen äger inte rum förrän nästa vecka när jag åker in till stan. Sen ni, kommer den här tråden bli lång Skrattande

MonisN
2010-03-16 21:35
0

#32 Spänningen stiger…Skrattande Vilka degar och bröd vi ska få se, kan knappt bärga migFlört

zissi
2010-03-24 23:23
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är den min Glad !

MonisN
2010-03-24 23:31
0

Åh gud vad snygg! Grattis grattis! Nu ska du väl baka i morgonFlört Jag är så nyfiken på en recension.

Hum, tyckte jag inte jag hörde nåt konsigt ljud i min motor ikväll? Bar inte Boschen lägger avOskyldig

zissi
2010-03-25 00:13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Javisst är den frän  Cool sen vore det ju en fördel om den fungerar att baka med också Flört. Är upptagen med annat några dagar nu så jag kan inte prova den förrän till helgen tidigast.

Vi bor ju i lägenhet nu där det inte finns mer än en köksbänk så den ser visst lite inklämd ut men jag får fixa till det så det funkar så bra som möjligt med min lilla maskinpark Glad

(På bilden ser ni t.o.m en skymt av mina två tunikor som jag köpte i stan i dag också. De hade fått in så fina vårkläder nu. Jag gillar blått och rosa som det finns så mycket av nu.)

[Asta]
2010-03-25 00:20
0

Absolut snyggare än närjag köpte min. Grattis till en ny maskin!

salasso
2010-03-25 07:34
0

Jag vill gratulera till ett mycket bra köp, Jag har haft Min Electrolux i 18 år, den bara går och går och med många VETTIGA tillbehör.

Och så är den ju så otroligt snygg den nya modellen, så man kan ha den framme. Lycka till med en bra maskinSkrattande

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

MonisN
2010-03-25 10:04
0

zissi! Jag är intresserad av tunikorna ocksåFlört

zissi
2010-03-26 00:31
0

Modevisning i matbrödsforum, det kanske vore nå´t Cool

Jag kan be gubben ta kort på mig i mina nya kläder medan jag står och fixar och trixar lite galant med min nya assistent Kyss

Nej   Förvånad Skrikandes Obestämd Rynkar på näsan Tyst Foten i munnen Oskyldig jag ska skona er, jag lovar!

(Foten i munnen-smileysen använde jag nyss men jag har ingen aning om vad som menas med den Skäms, vet ni? )

DesK
2010-03-26 17:15
0

Klart vi ska ha modevisning här! Skrattande Bästa och snyggaste bagarkläderna…  Oskyldig Så be nu gubben ta fram kameran när du premiärbakar med din nya assistent Flört

/Désirée

Mainebusters
2010-03-26 18:33
0

Jag vill ha en mintgrön Assistent! *kär!*

zissi
2010-03-26 19:34
0

Javisst är de nya färgerna fina! Förstår din förälskelse.

( Jag köpte ju en vit ändå. Passar nog mig bäst i längden.)

Mainebusters
2010-03-26 19:56
0

Är otroligt sugen på en sådan! Använder du din till mer än bak?

zissi
2010-03-27 13:07
0

Jag köpte ju min i veckan och har inte haft tid eller orka att göra något i den än Skäms . Jag får återkomma senare med vad jag använder den till mer än bakning. Äppelmos och julkorv är jag sugen på men vi får se. Dröjer ett tag innan det är säsong för det Glad

När jag köpte min i en HEMMA-butik så var det ett erbjudande nu för 4995:- och då följde köttkvarn med olika hålskivor och korvhorn med även degkrok, dubbelvisp med plastskål, passertillsats och spritstillsats.

Andra tillbehör man kan köpa till är mixer, citruspress, grönsaksskärare, mjölkvarn, müslikvarn, pastaskivor och rivtillsats. Kanske något mer, kommer inte riktigt ihåg.

DesK
2010-03-27 13:11
0

Zissi korv kan man göra året om Flört När mina barn var små gjorde jag korv cirka 4 gånger om året och frös ned. Sedan åt vi den korven istället för att köpa färdig korv Glad

/Désirée

zissi
2010-03-27 13:57
0

Ja det har du helt rätt i Désirée. Syrran gör alltid så god korv till julbordet och hon gör också en stor sats så det räcker till flera middagar sen också. Men vi har bara ätit just på julbordet men det ska det nog bli ändring på.

Påskkorv härnäst Skrattande

Vill du dela med dig av ditt korvrecept om du har det kvar?

DesK
2010-03-27 14:00
0

Jag har några korvrecept. Jag lägger in dem på Matlust senare och säger till när de finns där Glad

/Désirée

DesK
2010-03-28 18:35
0

Nu finns det ett recept på hemgjord kokkorv inne på Matlust Glad

Dela gärna med dig av din syrras recept på korv.

/Désirée

zissi
2010-03-28 20:18
0

Premiärbaket med nya assistenten blev totalfiasko Skrikandes Förvånad Skäms

Gjorde efter Martins blogg Ljust bröd på rågsurdeg, två stora bröd. I hans bok heter det brödet Baguette på rågsurdeg men då är det 1 dl mindre vatten i och sen gör man då 6 baguetter i stället. Men jag gjorde som det stod i bloggen, degen skulle bli lös så ingen fara stod det. Jag njöt när degen snurrade runt där i maskinen. Den onda armen och axeln njöt också. Allt var frid och fröjd ända tills bröden stått cirka 15 minuter i ugnen och jag märkte att de bara bredde ut sig på bredden och inte höjden. (Brödform hade nog varit lösningen där också.)

Ja, ja det blev faktiskt gott så jag ska inte klaga mer. Smaken var fin, konsistensen lite svampig men det största fiaskot var ju formen.

Tack så jättemycket Désirée för korvrecepten. Har inte kollat än men det ska bli. Jag ska fråga syrran efter hennes julkorvrecept också när hon kommer hem från Gran Canaria, stackars krake, hon har fått utstå sol (+28 grader) och värme en hel vecka där nereCool

Sommartider hej hej sommartider…….

[Asta]
2010-03-28 22:53
0

#50 - såna har jag också gjort. Med exakt samma resultat!!

storost
2010-03-30 18:17
0

Det verkar vara ingen spänning i degen! Hur ser receptet ut? Är det bara rågmjöl i?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

zissi
2010-04-06 00:59
0

Det var vetemjöl special och rågmjöl i bröden. Jag tror att den blev för lös.  Premiärnerver ni vet Skrattande !

Men efter premiärfiaskot har jag gjort ett antal bröd som blivit perfektaOskyldig. Jag fullkomligt älskar min nya assistent. Det är rena drömmen att baka nu. Jag vann ju en digitalvåg på matmässan och den är också guld värd när man bakar surdegsbröd.

Så just nu är mina stora kärlekar en Ankarsrum assistent och en Wilfa digitalvåg Kyss Skrattande (visk…har några till här hemma och några utflugna)

…höll på att glömma mina två nya bakböcker (Martin och Heléns) de är ju underbara också Kyss !

[Asta]
2010-04-06 01:20
0

Har också en digitalvåg som är oumbärlig i köket.

zissi
2010-04-06 02:14
0

Jag trodde digitalvågarna var bökigare att använd än en vanlig gammal hederlig våg med vågskål, men där hade jag totalt fel. Tur jag vann en våg annars hade jag nog levt kvar i den villfarelsen än

MonisN
2010-04-06 16:33
0

En digital våg är det absolut bästa och mest exakta man kan väga med enligt mig. Svårt att klara sig utan.

[Asta]
2010-04-06 20:53
0

Det är så himla praktiskt också att man kan nollställa den mellan olika ingredienser.

MonisN
2010-04-07 01:57
0

Jag har blivit beroende av min våg! Jag omvandlar till och med deciliter och väger mjölet till sockerkakan!

[Asta]
2010-04-07 09:55
0

#58 Då är du snäppet värre än mig :)

salasso
2010-04-07 09:55
0

Jag håller med, Jag är helt beroende av digitalvågen, en otroligt bra uppfinning, i och med att man kan nollställa den mellan varje ingrediens.

Varje gång Jag bakar så väger Jag och skriver om gamla recept till vikt istället för volym.Flört

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

MonisN
2010-04-07 12:13
0

Asta! Jag är nog lite störd, eller nördFörvånad men faktum är att sen jag började väga mjölet till bland annat kanelbullarna så har både degen och bullarna blivit bättre. Även sockerkakan!

[Asta]
2010-04-07 12:22
0

#61 - jag använder helst recept där det redan står gram, är lite för lat för att göra om dem.

Sockerkaka bakar jag nästan aldrig!! Minns faktiskt inte när jag gjrode det sist.

Du får ta och lägga ut ett sockerkaksrecept med gram i istället.

MonisN
2010-04-07 12:35
0

#62 I ärlighetens namn bakar jag också sällan sockerkaka. Äpplekaka blir det ibland, och det är ju lite samma sak fast med äpplen i, men det är vågen som gäller för det mesta där också! Receptet kan jag absolut lägga in så fort jag hinner.