Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 14374 ggr
[Asta]
2010-04-05 23:03
1

VIlken stank!

Jag har varit dålig på att mata mina surdegar nu ett tag. Idag så tog jag mig i kragen och skulle mata dem. Kan bara säga att nu vet jag hur dålig rågsurdeg kan lukta. Doften var så stark att jag nästa mådde illa. Ingen risk att man skulle missta sig på den och tro att den var färsk, det kan jag garantera.

Bara att göra ny!

DesK
2010-04-05 23:32
0

Välkommen in i klubben! Precis detta har jag också råkat ut för. Bara att starta på ny kula!

/Désirée

zissi
2010-04-06 00:00
1

Martin tipsade om att när surdegen luktar målarfärg eller om man vill ta reda på om surdegen är i form kan man spara 50 gram av den sen mata med 60 gram rågmjöl och 100 gram vatten och om den inom 6-10 timmar bubblat upp fint och blivit luftig i konsistensen är den okej. Oj, vilken lång mening Förvånad Skäms.

Jag gjorde så i går. I dag verkar den må utmärkt. Vad tror ni?

MonisN
2010-04-06 00:02
0

Surdegar kan vara riktiga stinkbomber! Luktade den ättika? eller kräk kanske?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

zissi
2010-04-06 00:02
0

Min deg luktade alltså målarfärg, därför gjorde jag som jag beskrev ovan. Jag glömde skriva det ovan

MonisN
2010-04-06 00:09
0

#4 Vi skrev visst samtidigt därför blev mitt svar lite missvisande då det var till Asta! Men jag har varit med om målarfärgslukt också, men jag minns inte hur jag gjorde om jag slängde den eller sparade och matade på nyttSkäms Om din är i fin form idag är det bara att baka på den!

Edit: Den ser fin ut på bilden!

[Asta]
2010-04-06 01:18
0

Alltså den doftade som kräk om något!! Oerhört äckligt. Eller som ruttet ägg för den som ärats med den doften någon gång. Det var alltså en stank utan dess like!

Målarfärg skulle jag kunna hänföra till alkohol kanske? Mina vetesurisar har doftat sprit ibland och får ett spritlager överst, men det är bara att hälla bort, surdegen är fortfarande bra. KAN dock vara för sur ibland, men fortfarande inte dålig.

storost
2010-04-06 15:33
2

Det spelar abolut ingen roll om det luktar kräk eller ättika. Tidvis är det så, när man glömmer surdegen lite för länge. Det är bara mata ett par tre gånger, låt surdegen stå på en verkligt varm plats (då "driver" du jästen och får balans igen) och om surdegen luktar fortfarande kräk eller ättika, då har den fortfarande för mycket syra i.

Börja bara med en tesked från den surdegen då och mata den med 50 gram rågmjöl och 50 gram ljummet vatten. Nästa dag samma sak igen, nästa dag 100 gram mjöl och 100 gram ljummet vatten. Släng bort hälften av surdegen och mata den igen med 100 gram mjöl och 100 gram ljummet vatten. Då ska den vara mycket "stark" igen och i bra balans. Sen gör en säkring genom att stryka ungefär en till två matskedar surdeg mycket tunnt på en plastfolie och låt den torka. Torkad surdeg håller mer än ett år utan problem.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2010-04-06 16:32
0

#7 Bra tipsGlad

[Asta]
2010-04-06 17:07
0

#7 - säkert ett bra tips men den rågsurdeg som jag hade nu skulle jag aldrig få för mig att använda. Med den stanken så fick den gå till de sälla jaktmarkerna. Det är inte så svårt att fixa en ny.