Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 2076 ggr
MonisN
2010-03-24 21:28
0

Urkraft

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I dag var det ordentlig kraft i rågsuren. Jag fick höra att det var något som pyste och gurklade i köket. När jag tittade mig omkring och undrade vad det var fick jag se surdegen som stod på spisen och verkligen levde! Märk väl att locket var väl stängtTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

zissi
2010-03-24 23:21
0

Förvånad så dant! Inte underligt att dina bröd jäser och blir så fina.

Hur mycket surdeg var det i burken när du tog ut den från kylskåpet då?

MonisN
2010-03-24 23:28
0

Det var ungefär hälften innan jag matade den. Jag skulle ha 500 gram till degen men det blev bara 430 gram kvar! Jag var ju tvungen att spara skrapet på botten till nästa gångTungan ute Degen blev i alla fall kanonbra och står nu i kylen till i morgonbitti. Jag hade markerat med en liten tejpbit på burken för att se hur mycket den skulle jäsa, men vete katten vart den tog vägen. Kanske blir det rågbröd med tejpFörvånad

salasso
2010-03-25 07:42
0

Hur F-N tordes Du ka locket på och stängt. PANG!! har det kunnat låta, och då har du inte kunnat använda den alls om Du inte är fakir. (Obs inte  sångaren) som ligger på spikmatta och äter glas.

Fast spikmatta brukar du väl använda, har Jag för Mig.Skrattande

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

MonisN
2010-03-25 10:01
0

Jag brukar inte ha så mycket i från början, men nu skulle jag göra dubbel sats och behövde allt. Sen var jag väl tanklös…

DesK
2010-03-25 16:52
0

Den där varianten har jag också testat några gånger Glad Nu senast med bakfermentburken. Kylskåpet blir ju i alla fall städat Oskyldig

/Désirée