Brödkryddor
Jag bukar sällan krydda mitt bröd med annat än havssalt. Ibland använder jag solroskärnor och valnötter.
Vad kryddar du helst ditt bröd med?
Min favoritkrydda i och på bröd är kummin och grovt salt
Sedan älskar jag lökbröd 
/Désirée

Vi använder en brödkryddorblandning från Tyskland. Sen finns det möjlighet att blanda kryddor själv efter egen smak.
Vänliga hälsningar Stephan
#2 Vad innehåller din kryddblandning?
#3 Innehåller från kryddblandning är kummin, fänkål, anis och koriander. Kryddblandning är typisk från 'fränkisk bröd'. Andelen är olik.
Jag tycker om kummin, koriander, svartpeppar och brödklöver.

Jag tycker att ett riktigt gott havssalt är viktigt, sen brukar jag även "krydda" med en välsmakande olivolja i vissa av mina medelhavsbröd. Det ger faktiskt en speciell och mycket trevlig smak i bröden, dessutom får man en annorlunda konsistens med olivolja i degen. Andra smaksättningar som jag gillar är ex. rivet citronskal, rosmarin och andra örtkryddor. Visst använder jag även mer klassiska brödkryddor (som fänkål, anis och kummin), men det är inte så ofta. Vill jag lyfta fram smaken på rågmjölet så använder jag hellre en fin honung. Kanske har jag förätit mig på bröd som varit kryddade med "brödkryddor", min mamma bakade nämligen många sådana bröd under min uppväxt. Fast man ska väl inte gnälla, det är en ynnest att ha fått växa upp med goda hembakta bröd på bordet 
Jag håller med om att olivolja är gott i bröd och mycket annat. Här äter vi det nästan varje dag, speciellt i salladsdressing. Vanliga brödkryddor är jag inte så förtjust i, och kummin äter jag bara i gulasch. Bröd med kummin kan jag inte äta, smakar vidrigt. Jag gillar rena smaker, särskilt rågbröd med en gnutta honung. Det ger både god smak och färg på skorpan.

Vet inte om det kan kallas för krydda, men jag blandar gärna i bovete i mitt filmjölkdbröd för smakens skull. Och "bröar" formen med sesamfrön. Mmmm!

Vi tycker bäst om okryddat bröd. Det händer att jag bakar med kummin eller vanlig svensk brödkrydda men ytterst sällan.
Hembakat bröd är ju så gott i sig själv … oftast 
Däremot tycker jag om att ha med olika frön, nötter och annat med lite tuggmotstånd i brödet.
#9 När kommer recepet

Mona, som wopa skrev innehåller blandningen korianderfrö, fänkålfrö, anis och kummin. Jag tycker inte heller om kummin, men i den kryddblandningen träder den inte fram. Om du vill, då kan du prova att göra det själv. Ta (utom kummin) 2 tesked från varenda krydda och 1 tesked från kummin (svartkummin - nigella sativa - om du vill) blanda allt och finhacka med matberedaren och förvara kryddblandningen i en tätslutande burk. Använd det sparsam - som jag gör - bara med rågmjölbröd (1 matske per 1 kilo mjöl).
Svartkummin är egentligen inten riktig kummin, man ha en svagare men liknande smak. Jag vet faktiskt inte om man få tag i svartkummin, men möjligtvis i en "invandraraffär".
Vänliga hälsningar Stephan