Matbröd iFokus

Matbröd

Etiketterrådtips
Läst 4076 ggr
MonisN
0

Efterlängtad bok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu måste jag göra lite reklam för min nya bok! En bok om surdegsbröd som i dagarna kommit ut. Den damp ner i min brevlåda igår. Alla ni som är intresserade av surdeg eller är nyfikna, men kanske tycker det verkar krånglig, köp den här. Den förklarar på ett enkelt och trevligt sätt hur man både bakar och gör surdegsgrunder. Nu lägger jag Jan Hedhs "Bröd" på hyllan ett tag och ägnar mig åt Martin Johansson "Surdegsbröd"! Helgen är räddad;)

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Anne
0

Jag håller helt med - efter en första genombläddring är jag förtjust! Gillar att det är så många recept helt utan jäst, det är så kul att baka med bara surdeg.

MonisN
0

Jag bläddrar och bläddrar, fram och tillbaka! Kan inte se mig mätt på den här boken. Jag har alltid matat mina surisar med ett par msk av vardera vatten + mjöl, men nu har jag testat bokens recept. Får se i morgon om det är mer fart i dem. Det gäller ju att ha en mycket livlig sur för att inte behöva tillsätta en gnutta vanlig jäst.

Anne! Surdeg är livetTungan ute

Loucar
0

Får nog också ta mig en titt efter den boken verkar som ni har hittat en bra bok.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

[Asta]
0

Han har en hemsida också. Som är jättebra. Pain de Martin.

MonisN
0

#4 Ja, det är riktigt. Det som fascinerar mig är att han är en helt vanlig kille som brinner så otroligt för surdeg. Och är man inte intrresserd av att baka kan man ändå läsa bloggen som ren underhållning:)

kali
0

Har också titta på den boken verkar vara intressant så det kanske blir ett köp

[Asta]
0

#5 visst är det härligt. Jag tycker överhuvudtaget det är kul att någon liksom kan "komma någonstans"  med sin blogg. Det hade varit mycket svårare förut. Det gäller naturligtvis ändå att man måste vara talangfull och ha bra idéer. Men ändå! Jag har sett flera sådana exempel - det roligaste är när man själv varit med "från början" dvs innan de blev kända. Den här killen är en sådan jag följt från första början. Jag gillar verkligen hängivenheten. Jag gillar också att baka bröd väldigt mycket, men aldrig att jag hade kunnat ha DET intressset.

MonisN
0

#7 Jag har nog läst allt på den bloggen också! Och som du säger så är det fantastiskt att göra något av sin blogg som verkligen leder någonstans. Att ens passion blir så uppmärksammad. Han har fått många att baka surdegsbröd. Tror att han bidragit väldigt mycket till surdegens återkomst. Surdeg ligger ju också helt rätt i tiden när människor börjar bli medvetna om vad dom sätter i sig. Dessutom är det hälsosamt både för kropp och själ. Jag är mycket för att det ska vara enkel och gå fort när jag t ex lagar mat, (hel- och halvfabrikat är dock bannlysta) som jag inte är så förtjust i nu för tiden, men att baka ett bröd som tar två dagar, det gör jag gladeligenSkrattande

Idag har jag bakat det första ur boken. Håhåhå, vilken kvällsmacka det blevTungan ute

Denna kommentar har tagits bort.
[Asta]
0

Jag har bakat valnötsbrödet ur boken - gjorde det i helgen. Det  blev riktigt bra.

MonisN
0

Ja, det är gott! Fast jag brukar ta något mindre mängd valnötter. 400 gram är ganska mycket, även om jag gillar valnötsbröd.

[Asta]
0

Jag hade 300 gram för det fanns det i påsen. Mer hade nog blivit för mycket, det kan jag hålla med om.

mammaz
0

Ja det är en jättebra bok men ännu bättre är hans hemsida. Där får man svar på frågor man har. Jag hade massa "surdegsböcker" men ändå så fanns det frågor som jag bara kunde få svar på hos Martin.

Det är så kul att baka surdegsbröd. Jag bakar också mycket från boken "Riddarbageriets Bröd" . Men såklart köpte jag Martins bok direkt när den kom ut i bokhandeln.

Vi är helt sålda på Surdegsbröd i familjen.När man ätit ett sådant bröd vill man inte ha något annat!

Kram från mig.

salasso
0

Jag fick Min nya och senaste bok igår, och som heter ( BRÖD från Brunkebergs Bageri), av Heléne Johansson. En underbar bok som Jag varmt vill rekomendera.

Jag som sa till Mig själv så sent som förra veckan " Inte en bakbok eller kokbok till".

Köp den, och njut av både underbara bilder och recept.Skrattande

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

MonisN
0

Visste väl att du skulle ramla ditFlört Den är den bästa bok jag för tillfället har. Kanske för att den har många sorters bröd, inte bara surdeg.

salasso
0

En mycket vacker och bra bok.

Jag är så lättlurad, tur va´ väl det i detta fallet!

Beställde från Adlibris, ena da´n och hade den i brevlådan dagen efter, kostade visserligen 19 kr extra för snabbleverans , men det var det värt.

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

MonisN
0

Ska bara tillägga för alla som inte beställt där tidigare, att adlibris har gratis frakt om man kan vänta ett par dagar extraSkrattande

MonisN
0

#16 Ibland är det roligt att vara lättluradFlört

salasso
0

Ja ville ha boken fort som `attan´ därav 19 kronor extra!Skrattande

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

MonisN
0

Det förstår jag! Hur skulle du annars kunna överleva helgenFlört

salasso
0

Det vore svårt!

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

mammaz
0

Tack snälla ni för boktipset. Ska genast titta på den.

salasso
0

Den är Fantastisk!Skrattande

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

zissi
0

Tack för boktipsen!

Jag gör surdegsbröd från Martins blogg och det går bra men det är ju något visst med en bra bok att bläddra i i lugn och ro.

Jag tänkte också att jag inte skulle köpa några bakböcker men blir så sugen på en riktigt härlig bakbok med många surdegsrecept och inte minst vackra bilder att njuta av. Min senaste bakbok är från -78 och det är ICA provköks Baka matbröd. Ny bakbok var 30:e år är väl ingen lyx direkt Glad.

Så…..nu är BAKBOK uppskrivet på min stadstnota. Får bläddra lite i dem i bokhandeln och se vilken jag fastnar för.

Jag ser att det här inlägget är ju sen i höstas. Ni kanske har nyare råd att komma med innan jag gör min stadsresa?

MonisN
0

#24 I den här tråden kan du läsa om ännu en fantastisk bok! LÄNK

..och den här LÄNK

[Asta]
0

Åh - nu måste jag plocka fram Bröd igen (Jan Hedhs alltså) - det var den boken som fick igång mig på surdeg. Då fanns det inte alls så mycket på nätet som nu, jag var mycket på amerikanska sidor och letade tips i början.

MonisN
0

#26 Jag har inte heller haft den framme så mycket sen de andra två böckerna kom, men jag håller med dig det är en väldigt bra bok och fina bilder. Den jag har använt mest senaste tiden är Bröd från Brunkebergs bageri. Den är så allsidig och man får mycket inspiration från den.

[Asta]
0

Den har jag också använt massor på sistone - och jag har inte ens den.Glad men som vi såg i någon annan tråd, massor av bröden finns på recept.nu.

zissi
0

Jag hittade Martin Johanssons Surdegsbröd på bokrean för 129:-

Jippi! Helgen är räddad!

MonisN
0

#29 Grattis till en härlig bakhelg då! Ska bli spännande att se vad du väljerTungan ute

Gnidde
0

Jag hittade den för 79:- på bokrean. HAr provat att sätta en rågsurdeg får se om det lyckas Förvånad

Hälsningar Gnidde.

zissi
0

Gnidde: Det var värst så billig din bok var var då Glad .

Hoppas det går bra för dig med rågsurdegen. Finns massor med bra recept i Surdegsboken.

Jag tittade på bokrean efter boken Bröd från Brunkebergs Bageri av Helen Johansson men där kostade den runt 300:- (det var inte rea alltså) så jag skippade det. Sen fick jag se tips om Adlibris här och där kostade den bara 139:-, så nu är den beställd också FörvånadSkrattande.

Uj, vad det blir baka av här…eller om det blir bara läsning…inte dumt det heller med så fina böcker. Frysen är full här så det är bra om jag kan hålla mig till bara läsningen nu ett tag. Det blir inte lätt Flört.

Gnidde
0

Ännu har det inta hänt något i burken. Får se i morgon då den skall matas. Flört Skrattande

Hälsningar Gnidde.

storost
0

En av de bästa böcker som finns när det gäller bördbakning är Hamelman. Tyvärr är den bara på engelska, men värkligen att rekommenderas.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
0

Gnidde! Matar du den varje dag? Det bör du göra de första dagarna när du sätter en ny surdeg.

mammaz
0

#14 nu har jag köpt boken!Skrattande

oj vad bra den är….man vill baka allt meddetsamma!

zissi
0

Fick ett SMS nyss. Adlibris meddelade att min bok jag beställt Bröd från Brunkebergs Bageri ligger på ICA och väntar. Jippi!  SkrattandeSkrattandeSkrattande

Tyvärr tillåter inte min sjukdom mig att baka just nu…men läsa klarar jag galant.

Hoppas ni andra här har glädje av er nya bakböcker Glad

MonisN
0

#36 & 37 Den boken är riktigt bra. Jag bakar inte alla dagar, inte ens varannan, men boken tittar jag i ändåSkrattande

Gnidde
0

#35 Jag matar enligt boken. Men nu är den i fullgång hustrun säger att det luktar om den men det känner inte jag skall till kvällen försöka mig på att baka enligt ett resept i boken det med solroskärnor formbrödet skall bakas färigt i morgon förmiddag. eftersom detta är mitt första försök så får vi se hur det lyckas, platt fall eller gott bröd. OskyldigSkrattande

Hälsningar Gnidde.

DesK
0

Då får vi hålla alla tummar att du blir nöjd med ditt bröd  Glad Om du kan så ta gärna en bild och visa oss resultatet.

/Désirée

MonisN
0

Spännande Gnidde! Det brödet har jag inte hunnit testa än. Du får skriva en recensionTungan ute

zissi
0

Nu har jag nyss hämtat min bok Bröd från Brunkebergs Bageri från ICA- Posten. VILKEN BOK SEN FörvånadGladSkrattande ! UNDERBAR!

SURDEGSBRÖD av Martin Johanssons är inte heller dum. Nu har jag två nya gedigna bakböcker. Vilken lycka!

Tyvärr kan jag inte baka än Gråter men snart blir nog värken bättre och då blir det baka av Cool , jajamensan!

Gnidde: Brödet blev väl inte platt fall va, eller hur? Tungan ute

MonisN
0

Zissi! Jag hoppas du blir bättre snart så du kan testa receptet. Det är en bra bok. Jag har precis satt en deg till Brunkans ljusa som jag ska baka i morgon. Tror det är första gången jag bakar just det, så det blir spännandeTungan ute

DesK
0

Zissi vad roligt med nya bakböcker Skrattande Hoppas att du snart blir tillräckligt bra igen så att du kan baka lite i alla fall Glad

Mona du kommer väl hit med brödet! Flört

/Désirée

MonisN
0

#44 SJälvklart! Men tåget går ju inte direkt som på räls just nu, så du får ursäkta om det hinner mögla på vägenTungan ute

Gnidde
0

Brödert blev gott något hård skorpa som kan bero på ugnens övervärme. Jag gräddade i runda formar enligt bilden.

Hälsningar Gnidde.

DesK
0

Gnidde bröden ser jättefina ut Tungan ute Det där med lite för hård skorpa råkar jag också ut för ibland. Hos mig beror det dels på ojämn värme i ugnen och något för lång gräddningstid.

/Désirée

MonisN
0

#46 Hård skorpa ska det vara! Bröden ser perfekta och jättegoda utTungan ute

zissi
0

Det blev inget platt fall där inte Gnidde Flört utan gott, fint bröd ser det ut som Glad

Den hårda skorpan älskar vi, däremot gör inte min gamla faster på 82 år det. Hon fick en bit av ett surdegsbröd och hon lämnade kanten som småbarnen gör ibland. Den blev nog lite svårtuggad för henne. Jag kanske inte heller gillar hårda kanter när jag är 82, dröjer dock några år tills dess Skrattande !

Gnidde
0

En får tacke och bocke så mycket Glad näst bak skall bli grytbrödet jag skall sätta vetasurdeg framåt veckan. Och se om det lyckas.

Hälsningar Gnidde.

Gnidde
0

Satte vetesurdegen i måndags och matade den i tisdagas, jag hade ingen rågsurdeg utan det lyckades mig att få igång på surdegen ändå. Har i dag onsdag bakat grytbrödet, jag hade i och för sig en stor stekbanna med lock (för stor) men det blev ett rätt fint bröd ändå tycker jag. Har inte smakat på det än men kanska till kvällen. Enligt boken skulle degen vara rätt kladdig men min deg var inte kladdig, fasnade nästan inte als på händerna när jag vände och vred på degen. Förvånad

Hälsningar Gnidde.

storost
0

Va fin det blev! Grattis! Att den inte var kladdig kan beror på att du knådade den riktig bra.

min egen hemsida.

Gnidde
0

TACK Glad jag är riktigt glad att det lyckades som det gjorde. Kan berätta att jag brände handen på stekpannan när jag skulle ta i den när den stg på spisen med brödet nyilage. Fy vad det gör ont har gått och hållit i en kylklamp i ett par timmar så det börjar släppa.

Hälsningar Gnidde.

MonisN
0

Grattis Gnidde! Jättefint, och säkert jättegottTungan ute Jag kan varmt rekommendera Manitoba cream vetemjöl för elastiska fina kladdfria degar. Jag har helt gått över till det nu efter att alltid ha använt vetemjöl special. Det kräver längre knådning, mellan 15-20 minuter, men resultatet blir en underbar deg.

storost
0

#54 Har du också provat att knåda vetemjöl special mellan 15-20 minuter? Vanligtvis när man knådar med lägste hastighet och hög vätskaandel (170 eller högre) kan man knåda vetemjöl så länge och får en jätte bra deg. Det gör man framförallt för baguetter.Flört

min egen hemsida.

MonisN
0

#55 Självklart har jag det! Men den här Manitoban är riktigt braSkrattande

[Asta]
0

Där ser man Monis - nu har Manitoban vunnit för din del också Glad

MonisN
0

Ja, jag var skeptisk i början, men efter att ha gett den några chanser är jag nog fast! Tyvärr är den inte ekologisk och man vet väl inte heller sanningen om det verkliga ursprunget. Eller gör man det? Jag får nog titta igen på påsenSkäms

Gnidde
0

#54 Jo det blev gott men skorpan blev så hård att man kan bryta sönder tänderna om man inte passar sig.

Hälsningar Gnidde.

MonisN
0

#59 Har du haft locket på när du gräddade? I vanliga fall när man bakar direkt på plåt och sprayar in vatten får man ju en hårdare skorpa, utesluter man vatten blir skorpan mjukare.

Gnidde
0

Hade locket på enligt anvisningarna, Sprayade lite när stälde in grytan, då var det förmodligen det som gjorde att det blev knallhård skorpa på brödet. Man lär av sina misstag inte andras.Skäms

Hälsningar Gnidde.

DesK
0

Gnidde man lär både av sina egna och andras misstag Flört

Nu får ni snart sluta fresta mig med en massa fina och intressanta böcker. Jag har inte plats för fler böcker och bokhyllor, snyft snyft Gråter

/Désirée

storost
0

Det tror jag inte, att det blev hårt av vattnet. När du sprayar och låter fukten vara kvar i ugnen, då blir skorpan mjuk, men om du öppnar luckan på ugnen för ett tag, då blir det torrt i ugnen och skorpan blir hård.

Hur har du låtit brödet svalna? När man lägger en handduk över brödet, då blir det mjukt i annat fall blir det hårt.

min egen hemsida.

HasseH
0

Lite - men: MonisN: Jag har precis bestämt mig för att sluta köpa Manitoba. Känns inte OK (för mig) att köpa mjöl som fraktas hit från Canada. Så jag har gått över till saltå kvarns vete special och det blir ju faktiskt riktigt bra det med (fast kanske inte riiiiktigt lika perfekt som MC…) Bara en tanke…

MonisN
0

#64 Jo, jag vet att det kommer från USA, eller rättare sagt det gjorde i alla fall det tidigare, men var osäker på hur det är nu. Någon info om det finns inte på påsen, och troligen inte på Finax hemsida heller. Så jag håller med att det inte är helt okej. Saltås mjöler är superbra, men de är lite svåra att få tag i här i Göteborg. Jag har hittat en Ica maxi som säljer dem men dit är en bit att åka för mig, men jag gör det ibland, speciellt när rågmjölet tar slut. Jag använder bara Saltås och Västgötarnas råg och dinkel.

Men snart är det vår och då åker jag på utflykt till Saltå och köper några säckarSkrattande

Gnidde
0

#63 Brödet vart inte så hårt när det fick ligga till sig ett dygn. Nu är det uppätet med god aptit, skorpan blev något mjukare när det låg i skafferit över natten. Désirée det går nog in en och annan bok till i din bokhylla. Flört

Hälsningar Gnidde.

DesK
0

Gnidde det försöker jag intala mig varje gång mina envisa fötter leder in mig i en bokhandel Oskyldig

/Désirée