Flätade Frallor

Bröddeg:
200 gram Vetemjöl
60 milliter ljummen mjölk
60 milliter ljummet vatten
8 gram jäst
1 tesked ljus sirap eller 7 gram
4 gram salt
Solrosfrön, vallmo- och sesamfrön
Gör så här:
Knåda samman alla ingredienser till en slät och smidig deg, 8-10 minuter i maskin. Täck degen med plastfolie och låt jäsa 90 minuter i 24-26 grader. (Denna temepratur får du lättast om du ställer degbunken på eller vid ett varmt element och lindar in bunken i en frottéhandduk.) Slå ner degen lätt efter 30 minuter och sedan en gång till cirka 30 minuter senare.
Knåda degen på bakbordet och gör kulor om 80-100 gram, låt dessa vila i 7 minuter. Forma sedan varje kula till en fläta (se bilderna nedan) och pensla dem med vatten oc doppa dem till sist i fröna.
Låt flätorna jäsa 25-30 minuter och grädda dem sedan i 230 grader i 15-20 minuter.
Alle Zutaten zu einem glatten Teig kneten. 8-10 Minuten in der Maschine. Den Teig mit Plastikfolie abdecken und 90 Minuten bei 24-26 Grad stehen lassen, wobei der Teig 2 mal (nach 30 Minuten) durch leichtes Kneten entgasen.
Danach kurz leicht durchkneten und Portionen von 80-100 Gramm abwiegen, zur Kugel rollen und 7 Minuten ruhen lassen. Danach die einzelnen Kugel zu Zöpfen formen. Die Zöpfe mit Wasser abpinseln und auf die Saaten legen.
Die Zöpfe cirka 25-30 Minuten aufgehen lassen und danach bei 230 Grad 15-20 Minuten abbacken
Hälsningar Wolfgang

Tack för att du visar bra bilder på flätteknik
Jag tror jag ska träna på ett snöre först!!
Vilka fina! Känner mig lite tveksam till om jag har tillräckligt mycket tålamod att göra sådana.
Edit översättning
Det är också enkelt att göra. En annan form. En bra instruktion gör jag senare.
Hälsnignar Wolfgang
Auch noch einfach herzustellen. Mal andere Formen. Genaue Anleitung gibt es später.
Hälsningar Wolfgang

Brötchen brukar vi äta när vi är i Österrike, alltid så knapriga och goda.
Åh, jag måste lära mig detta! Då kan man impa på svärmor
#4 Tyska och Österrikiska brötchen är så gott!
#5 - och av någon anledning är det så gott med smör och sylt. Jag som nästan aldrig annars äter sylt.

#5 glöm inte Schweiziska brötchen…..

Vänliga hälsningar Stephan
#7 Jag har aldrig varit i Schweiz förutom korsat gränsen påväg till Italien, tror jag det var! Tror säkert de schweiziska är lika goda som de andra
Schweiz kopiera om Tyskland brödet 

#9 Det stämmer absolut inte.
Det finns ingen Tessinerbrot eller Nidwaldnerbötchen med mera i Tyskland.
Det är snarare tvärtom

Vänliga hälsningar Stephan
ja, vi kopierar också.