Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbakprat
Läst 7463 ggr
DesK
0

Senast bakade brödet 2

Eftersom den första senast-bakade-brödet-tråden nu är så lång Glad fortsätter vi här.

Kom igen nu, vad bakade du senast?

/Désirée

MonisN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först ut i denna tråden blir Brunkans danska som jag bakat idag. Ett mycket gott grovt bröd. Jag brukar baka ett snarlikt recept som finns på brödbloggen pain de martin. Båda är lika goda, men brunkans innehåller lite mindre sirap. En god ost på det här brödet så sjunger smaklökarnaTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Åsa S
0

Försökte baka ett surdegsbröd som var UNT för några veckor sedan men det gick inte så bra, det skulle inte vara jäst i utan bara surdeg. Jag vet att unga surdegar kan vara svåra att lita på men jag hade haft min i 10dagar och den verkade bubbla bra, man skulle jäsa över natten i kylskåpet men inget hände så på morgonen fick jag knåda i jäst i degen för att det överhuvudtaget skulle bli något ätbart.

Jag får nog prova igen då surdegen blivit äldre.

MonisN
0

#2 Det är så mycket som spelar in om det lyckas eller ej. Svårt att säga vad det var i ditt fall. Jag råkade ut för samma sak för några veckor sedan och då misstänkte jag att degen varit lite för hård. Jag brukar baka med ganska lösa och kladdiga degar för att få luftigt inkråm, men den här gången var surdegen lite för tjock och jag hällde i samma mängd mjöl som vanligt utan att tänka mig för. Om man ska jäsa i kylen är det bra om degen står framme ½-1 timma innan den åker in i kylan för att jäsningen ska komma igång. Är du osäker på jäskraften i surdegen så tillsätt lite jäst, 1-2% av mjölvikten, alltså 10-20 gram per 1000 gram mjöl.

storost
0

Den tio dag gammal surdeg har vanligtvis inte förmogan att jäsa ett bröd. Framförallt när du låt stå degen över natten i kylskåpen. Under 10°C temperatur händer ingenting med jäst - de sovar. Deg med ung surdeg ska delvis jäsa i 4 timmar eller mer, men i den fall blir bördet mycket syraktigt. Så är det bättre - som Mona skrev - att tillsätta jäst och "odla" surdegen vidare.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
0

Åsa S vad betyder UNT?

/Désirée

Åsa S
0

UNT = Uppsala nya tidning

Och enligt det receptet jag följde så skulle man baka på en 3dagar gammal surdeg och det skulle som sagt jäsa i kylen, detta var ett vitt bröd så jag gjorde en vetesurdeg. Jag brukar baka på rågsurdeg och den brukar funka bra att baka på men som sagt jag brukar inte jäsa i kylen när jag svänger ihop egna bröd men nu följde jag recept. Tråkigt att det var så dåligt recept med tanke på att detta recept verkade så lätt antar jag att många nybörjare testade och fick riktigt dåligt resultat och sedan säger surdegbak funkar inte för mig.

DesK
0

Aha tackar! Glad

Ja det är jättetråkigt när recept inte alls funkar.Du är ju en van hemmabagare, så om du misslyckas när du följer ett recept lär knappast en nybörjare lyckas med samma recept.

/Désirée

MonisN
0

Vad kan vara mer guldkant en måndagsmorgon än en nybakad fralla? Inte så glamoröst kanske, men ack så GOTTTungan ute

storost
0

Stekt ägg med ost och schwarzwald skinkaSkrattandeTungan ute

min egen hemsida.

[Asta]
0

#8 - håller med, ostmacka är ljuvligt gott. Helst en riktigt vällagrad ost med mycket smak.

#9 - skulle jag möjligen få ner en helg när jag varit uppe ett tag, men aldrig en sömnig vardagsmorgon.

HasseH
0

#8 vilken härlig början på en måndag!

MonisN
0

#9 Jag måste börja dagen med en macka annars känns det inte som jag ätit frukostFörvånad Kokt ägg går också bra till mackan. Jag är ostoman så annat pålägg funkar inte heller. Jag är totalt insnöad på ostmacka… Tråkigt va?Obestämd

storost
0

Nej, det är absolut inte tråkgit Mona. Jag äter helst PUMA (pålägg utan macka) och älskar också ostSkrattande, framförallt italiensk, fransk och schweizisk.Glad

min egen hemsida.

Stephanie
0

Senast bakade för mig är väl scones som är klara, men sex formbröd står på jäsning, samt en deg som ska bli baguetter Tungan ute Bakdag idag!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

HasseH
0

#13 när det gäller nybakat surdegsbröd är det MAUP som gäller!

Stephanie
0

#13 Jag är skadad… Obestämd PUMA är för mig Parentes, Upphöjt, Multiplikation/division, Addition/subtraktion. Mattenörd…

Sorry, jag ska hålla mig till ämnet Tungan ute Smakade precis på en baguett och den var väldigt god!

DesK
0

Mattenörd Skrattande Du är i gott sällskap med min äldsta dotter Flört

PUMA som Storost menar är gott Tungan ute

Vill du dela med dig av baguettereceptet?

/Désirée

Stephanie
0

#17 Baguettreceptet hittade jag på nätet när jag googlade bara, inget jag provat tidigare Tungan ute Gick efter denna.

HasseH
0

Ikväll blev det Gateaus valnötsbröd enligt pain de Martin. De ser fina ut men har ännu inte svalnat. det blir en sen jobbkväll ikväll, man håller sig pigg av bröddoften och vet att man ska få smaka som belöning när man är klar… Bild kommer så småningom.

MonisN
0

Igår blev det levain med jäst ur boken Surdegsbröd av Martin Johansson.

storost
0

Oj, vad härligt. Det finns mycket hål i för att dölja smöret.Skrattande

min egen hemsida.

HasseH
0

#20 Vad fin den ser ut! Två sådana står i ugnen här! Idag har jag bara ätit mackor till frukost & lunch, och det lutar åt att det blir bröd till middag också….

MonisN
0

#22 Tack! Fast det är svårt att fota i lysrörsbelysning och få rätt vitbalans. Fick ta blixten till hjälp den här gången för jag hann inte ta fram stativet, och långa slutartider på frihand är inget för mig, då blir det bara suddigt.

Skulle vara roligt att höra om dina blir tunga, eller lätta och luftiga. Misstänker att manitoban ger en annan konsistens om man föjler det här receptets tider.

DesK
0

Här har käre sambon gjort en sån här idag som vi fick till efterrätt med vaniljsås  Tungan ute

/Désirée

MonisN
0

#24 Kan du skicka en bit på mailen och hälsa guben och tackaSkrattande

[Asta]
0

Focaccia à la Helene Johansson. Den var god den!

Grova rågfrallor på jäsning just nu.

MonisN
0

#26 Åh, du har gjort den! Jag har suttit och tittat på det receptet men varit tveksam till potatisen. Passade det? Din ser väldigt fin utTungan ute

[Asta]
0

#27 - jag har en mandolin så jag kunde skiva potatisen riktigt, riktigt tunt. Likadant med fänkålen och löken. Förutom det skivade jag ner lite vitlök och så hade jag på rosmarin också. Potatisen blev jättebra. Jag hade också lite funderingar eftersom man lägger på rå potatis, men gör du den tunn så blir den bara god.

HasseH
0

#23 Jag tycker de blir ganska lätta och fina, sega med knastrig skorpa. MEN jag följer inte receptets tider. Jag kör en gammal assistent med en hastighet tills jag tycker degen är spänstig och har fina trådar när man tar en bit mellan fingrarna och drar isär.

Har även bakat dem en gång till efter det, och då blandat degen på kvällen och kalljäst i kyl. Vek degen en gång innan jag gick och la mig, och en gång direkt på morgonen. Lät stå framme medan ugnen blev varm. Det funkade jätebra.

Jobbar hemma idag, alltså står en fördeg på lut. Brunkans danska ska jag föröska mig på idag och Tackar MonisN 's inledande inlägg i denna tråd för inspirationen. MEN: Måste man ha så mycket sirap i? Jag vill nog inte ha det sött. Jag tror jag tar mycket mindra sirap. Återkommer med resultat.

MonisN
0

#29 Min levain med jäst är snart slut och då testar jag igen och ser om jag kan få det luftigare!

Brunkans danska är inte så sött som det kan tyckas när man läser recepet. Jag tycker det är jättegott och gillar inte heller direkt söta bröd. allting är ju relativt, men är du inte väldigt sötkänslig tycker jag du ska ta den mängd som står och prova. Utifrån det kan du sen ändra nästa gång. Ett litet tips när du bakar detta är att när det är färdigt, ta ut bröden ur formarna och lägg dem upp och ner på gallret i ugnen ca 10 min för att torka och få lite färg. När de kallnat vira in dem i ett par handdukar för att mogna. De kan ligga så till nästa dag.

Roligt om tråden har inspirerat digGlad

HasseH
0

#30, tack för råd! Jag tog nästan så mycket sirap som det står i receptet nu. Men en till fråga: Måste verkligen brödet vila till imorgon? Snälla, säg att man får smaka idag! Tungan ute

Hustigern
0

Blir så imponerad av att nån skriver ett brödnamn och så vet alla andra precis vad det är. Jag har inte en susning, men i helgen blev det iallafall dinkelbröd (på en höft) och bröd med korngryn och äpple (ur en urbota gammal Land-tidning). Jästbröd, för surdegen är inte klar än, men det duger ändå :)

Inget går upp mot doften av nybakat bröd, men det är väl lite att slå in öppna dörrar att nämna det i detta sällskapet..Flört

I kombination med en muntert sprakande brasa i den gamla järnspisen är det en helt oslagbar mysfaktor!!

MonisN
0

#31 Jo, du kan smaka idag, men kan du vänta tills i kväll eller sena eftermiddagen tjänar brödet på det! Om det får mogna är risken mindre att det är kladdigt (vilket sådanan här bröd är när de är pinfärska).

Du visar väl en bild i vanlig ordningFlört

#32 Vi har nog nämnt det här brödet tidigare i en tråd, och boken också där receptet finnsFlört (Bröd från Brunkebergs bageri).

Den där brasan hade jag inte haft något emot. Jag tittar alltid avundsjukt på grannarnas skorstenar där de ryker ur dem!

HasseH
0

#32 jag hade aldrig hört namnet förut men jag såg det här överst i tråden och googlade. Så var det med den imponeringsfaktorn… På en höft tycker jag är mer imponerande!

#33 bilderna på samtliga bakade bröd ligger i kameran och kommer hit nån lång och ensam kväll Flört

[Asta]
0

Ok - nu har jag haft bakfrossa igen. Och alla bröden från Brunkebergs bageri. Igen.

Focaccia - dock med ny fyllning. Soltorkade tomater, fetaost och så olivolja med vitlök och basilik. Mumsigt!

Sedan var jag tvungen att testa något nytt och gjorde Sesam- och linfröbröd. Fröna skulle rostas riktigt hårt och det slog igenom på ett väldigt trevligt sätt i smaken. Rekommenderas.

Och så till sist blev det en favorit i repris. Olivbrödet.

MonisN
0

#35 Wow vad fina! Vilket proffs du är på att forma bröden. Foccacia´n får jag lust att ta en tugga påTungan ute Får nog snart baka ett sådant.

Åsa S
0

Det här bakade jag sist eftersom det är eget hopkok kanske jag får kalla det för Åsas surdegstunnbröd i stekpanna

Blanda ca 1dl väl fungerande rågsurdeg med ca 1-2dl mjölk, lite salt (ev brödkryddor) + vetemjöl special till en deg som är lite åt pizzadegshållet = inte alltför fast. Låt jäsa i rumstemp 1-2timmar alt. i kylskåpet över natten. Kavla sedan ut tunna runda tunnbröd med vanlig kavel på mjölat bakbord och avsluta med kruskavel och grädda bröden i stekpannan

[Asta]
0

#35 - det var väldigt snäll deg igår. Focaccia är alldeles för gott. Båda gångerna jag bakat har det fått vara istället för middag. Inte till. Men jag får sätta mera mjöl än det står i hennes recept på nätet.

#37 - det blir nästan surdegspannkakor av det, låter spännande.

MonisN
0

#38 Jag äter sällan bröd till mat om det inte är sallad. Jag älskar blandningen av feta, soltorkade tomater och basilika.

[Asta]
0

#39 - det är likadant hos oss, vi äter nästan aldrig bröd till maten. Det blir för mycket.

DesK
0

Här blev det Limpor i långpanna igår. Det var jättelängesedan jag bakade detta bröd. Det är ett bra nybörjarbröd för det är riktigt lättbakat  Glad

/Désirée

MonisN
0

Inspirerad av Asta idag så var jag tvungen att baka en focaccia med soltorkade tomater, basilika och flingsalt ikväll! (Hade tyvärr ingen fetaost). Vilken härlig deg det var!! Lös och med fint glutennät. Kan verkligen rekommenderas! 

Feelgood-serien "Damernas detektivbyrå" och nybakad focaccia, vad mer kan man önska?Tungan ute

[Asta]
0

Vad fin! Trevligt att inspirera.Glad

zissi
0

Vad mycket härligt ni bakar här Glad Hittade hit i går och här tror jag att jag kommer trivas.

Häromdagen bakade jag Levainbröd av aprikosvildjäst och sen blev det  PROTOTYP NO I - BRÖD vilket är favvobrödet just nu men det varierar över tid. Båda recepten från Pain de Martin.

2010 verkar vara ett surdegsår för mig. Oj, så gott det är!

/zissi

storost
0

Hej zissi, välkommen hit!! Fina bröd har du bakat! Glad

min egen hemsida.

MonisN
0

#44 Härlig bild! Vi hoppas självklart att du ska trivas här bland oss baknördarSkrattande

I morse kl 08.30 började jag med fördegen till tre levain, och nu ikväll blev de gräddadeTungan ute

[Asta]
0

#46 - läste 03.30 först och tänkte " hon är ju inte klok!"

Väldigt fina bröd. Även i #44 - ser superfina ut

MonisN
0

#47 Stollig är jag, men där gick nog gränsen, haha!! Det är bara riktiga bagare som är uppe vid den tidenSkrattande

[Asta]
0

Idag har snön vräkt ner här, precis som på så många andra ställen. Det är INTE roligt. För att tänka på något annat så tog jag fram bakmaskinen.

Jag testade att baka knäckebröd, något jag aldrig gjort. Kan konstatera att det märks. Att jag inte gjort det tidigare. De blev lite för tjocka och jag får väl se om de torkar så att de blir hårda. Har ställt dem lite varmt så får vi se. Smaken var god i alla fall.

Sedan bakade jag ostbullar. Blev sugen på det häromdagen. Väldigt mumsiga. Dock inte något för den som inte gillar kummin eftersom det är ostsmaken och kummin som gör dem riktigt goda. Kan säkert var OK utan kummin också, men då blir det något helt annat.

MonisN
0

Asta jag gillar dig! När du bakar gör du det ordentligtSkrattande Ser kanongott ut alltihop. Knäckebröden tycker jag är fina. Jag har bakat knäcke en gång och felet jag gjorde vara att inte använda kruskavel eller picka dem med gaffel, då blev det en del blåsor, men det gjorde faktiskt inget för de blev väldigt goda. Hum, får nog göra om dem snart igen.

zissi
0

Asta: Så goda dina knäckebröd ser ut. Hembakat knäcke är bland det bästa jag vet. Det liknar ju inte köpt det minsta i smaken tycker jag.

Min äldsta grabb bakade knäcke från Saltå Kvarns bok i höstas när han var hemma här. Det hette bara "Knäckebröd" och blev otroligt gott. Skickar med en bild. Jag själv tycker det är lite jobbigt för min rygg att  stå och kavla så mycket, men äter mer än gärna andras hembakade knäckebröd.

[Asta]
0

#51 - jag tror att din sons knäcke är godare än mina. Men jag ska bli bättre en annan dag. Smaken var god som sagt, men de borde nog kavlats tunnare. Inte så lätt att veta hur det ska vara när man aldrig har testat.

MonisN
0

#51 Dom där såg riktig goda ut! Du får gärna dela med dig av receptet bara du anger källan.

[Asta]
0

#50 - Lika bra att göra det ordentligt när man ändå håller på. Då behöver man inte heller göra rent bakmaskinen mellan brödbaken. Pickat mina knäckebröd borde jag också ha gjort, jag har inte någon kruskavel så det fugnerar inte. Det dumma är att jag tänkte på det, men sen gjorde jag det ändå inte. Men jag ska, som sagt, testa igen.

storost
0

Vilka fina bröd ni har bakat! Härligt.

min egen hemsida.

MonisN
0

#54 Kruskavel är inte det lättaste att få tag i har jag märkt. Jag fick ärva min svärmors som är lite mindre, smartare och är väl inkavlad efter sådär 60-70 år! Ska ta en bild och visa hur den ser ut. Jag hade aldrig sett den modellen förut.

DesK
0

Kruskavel finns på City Gross och hos Bagaren&Kocken.

Igår bakade yngsta dottern och jag en halv sats Monas semlor och Knäckesticks. Semlorna tog slut innan kameran kom fram! Förvånad Knäckesticksen ser ut så här.

/Désirée

[Asta]
0

Dina knäcke blev mycket finare än mina! Nästa gång!

DesK
0

Asta dina knäckebröd ser jättefina ut Glad Jag fuskade och la alla kantbitar underst Flört

Zissi vilken härlig bild #51! Det moderna sättet att göra på gammaldags vis Glad

/Désirée

MonisN
0

#57 Vilka fina! Var de goda?

Så här ser min kruskavel ut från 40-talet! Den är cirka 15 centimeter bred.

DesK
0

#60 Ja de är jättegoda Tungan ute Fick en nu med smör, skinka och ost på till en kopp Zoégas Glad Din kruskavel är likadan som min.

/Désirée

MonisN
0

När man tittar på själva kaveln så ser den ut som ny. Förstår inte hur hon har lyckats bevara den i det skicketObestämd

[Asta]
0

Åh en sån såg jag på den här sajten. Under husgeråd>köksredskap. Kunde inte låta bli att söka lite igår.

MonisN
0

#63 Uppsalaborna kan vara glad för ett sånt fyndvaruhus! 39 kronor, det var billigt!

[Asta]
0

Men jag håller med om att den ser INTE ut att vara gammal.

[Asta]
0

En del av mina knäcke är mjuka, kanske de torkar till, men de är faktiskt förödande goda har jag kommit på!

MonisN
0

#65 Men jag lovar det är den! Desutom mycket använd.

zissi
0

När mina grabbar var små fick den äldsta en slät barnkavel och den yngsta en kruskavel. De använde dem mycket både till play-doh-lera och till vanligt bak.

Det roliga är att jag använder dem mycket i dag också. De är lite mindre och behändigare än min stora brödkavel.

Här bredvid ser ni en bild på mina små godingar (ej barnen utan kavlarna alltså Glad ). Kavlarna är nu runt 25 år gamla. Vissa saker blir man lite kärare i än andra hur det kommer sig. De kommer nog hänga med hela min levnad Glad

DesK
0

Ja visst blir man mer kär /förtjust i vissa saker än andra  Glad Ungarna spelar ju liksom i egen division  Flört

/Désirée

Wopa
0

Jag bakade det igen (Fröknäcke)

Hälsningar Wolfgang

MonisN
0

#70 Kan du skicka några via pm med havssaltat smörTungan ute

Edit übersetzung Könntest Du mir bitte ein Paar mit Butter und Meeressalz über PN zuschicken  Tungan ute

Wopa
0

Riktig ugnsbakad: surdegsbröd med dinkelfullkornsmjöl efter receptet från salasso.

Hälsninger Wolfgang

===

DesK
0

Här skulle det ha blivit baguetter igår men läs i denna tråd vad som hände  Glad

Wopa snyggt!

Edit Sehr schön!

/Désirée

MonisN
0

Igår blev den här chokladkakan. Det blev lite lustig formTungan ute

[Asta]
0

Haha - det blev liksom en bergskedja. Lite kladdigt god i mitten dock ser det ut att vara. Lite vulkanlava kanske?

MonisN
0

Grejen var att jag bakade den i min kombiångugn och körde på samma temp som det skulle vara i den vanliga ugnen. I ångugnen ska tempen vara generellt lägre på bakverk, så därför gick det som det gick. Det är hela bitar av choklad i den som gör den extra mumsigTungan ute

[Asta]
0

OK då funkar ångugnen likadant som varmluftsugnen när det gäller temperatur.

Jag bakade bröd en gång för inte så länge sedan där jag började med 250 grader (i varmluften) och sedan glömde att dra ner till 180 grader när jag ställde in bröden. Tack och lov var det formbröd så de blev faktiskt helt OK.

MonisN
0

Pizzadeg går att göra vanliga, men godare småbröd av! LÄNK till receptet.

Wopa
0

Riktig ugnsbakad: Karlholmsbröd efter receptet från Loucar.

DesK
0

Oj vad fina bröd ni har gjort båda två! Tungan ute Fär se vad jag kan åstadkomma imorgon, har satt igång lite surdeg  Glad

/Désirée

DesK
0

Igår bakade jag Karins äppelkaka Glad

/Désirée

Wopa
0

Edit översättning: Kul ser så gott och smakligt ut! Skicka gärna snarast till mig! Monas frallor vill jag gärna ha några till frukost!

Toll, sieht sehr gut und appetitlich aus. Schicke mir mal ein Stück durch die Leitung und Mona kann mir ein paar von den Brötchen zum Frühstück schicken.

Hälsningar Wolfgang

Wopa
0

Knäckebröd med grovt rågmjöl och surdeg. Ugnsbakad på prov

Hälsningar Wolfgang

DesK
0

#83 Det ser gott och bra ut!  Tungan ute Jag ska strax baka  Glad

/Désirée

zissi
0

Nu är Martins J. Andra vinbärslimpan + Saltå Kvarns Kornbröd med helkorn (speltkorn) färdiggräddade Glad

Som vanligt kunde jag inte hålla mig tills bröden kallnat utan skar itu bröden varma, och som vanligt Skrattande blir det ju inte det så bra utan lite kletigt och så. Någon gång hoppas jag lära mig det. Snittytan blir ju så mycket snyggare om brödet är kallt när man skär i det vilket leder till att bröden ser snyggare ut på bilderna o.s.v. ….. usch o fy, fy, fy  Skäms

MonisN
0

Ser goda ut! syns inte att snittytan är kletig. Fin färg på pumpafrönaTungan ute

DesK
0

Zissi ja kan bara instämma med Mona Glad Dina bröd ser jättegoda ut och du får till fina bilder Glad

/Désirée

storost
0

Jag instämmer också. wopas och zissia bröd ser jättegoda ut!

min egen hemsida.

Hustigern
0

Majsbröd enligt recept från ica - nästan. Jäsbröd fast med mindre jäst och längre jästid och lite mer polenta och så lade jag till solrosfrön. Gott blev det…

MonisN
0

#89 Mums! Majsbröd gillas!

MonisN
0

Brunkans ljusa idag! Ett väldigt enkelt och snabbakat bröd eftsom det jäser i kylen under natten. Total arbetstid igårkväll cirka 1,5 timma varav 1 timma var jästid, samt 1 timma idag där ½ timma var uppvärmning av ugnenGlad

zissi
0

Nice Mona Skrattande

Jag har ingen vetesurdeg Gråter. Blev inget av den jag försökte mig på. Fick kasta ut den. Jag får väl göra ett nytt försök kanske. Nu har jag ekologiskt vetemjöl hemma i alla fall, sist tog jag vetemjöl special och det kanske inte funkar lika bra, eller om det var något annat fel jag gjorde.

MonisN
0

Om du gör en vetesur med vildjäst som start, som i Brunkans bok, så får du en perfekt surdeg. Jag har aldrig haft en sån fin vetesur som denTungan ute Det är mer jäskraft och bubbel i den än om man startar med bara mjöl och vatten. Jag gjorde den på osvavlande aprikoser som finns att köpa i lösvikt bl a på Ica Maxi i den där frukt och müslibaren.

MonisN
0

Inkråmet på Brunkans ljusa! Perfekt mjukt och segtTungan ute

[Asta]
0

Eller sätt fart på vanlig surdeg med lite rivet äpple. Då blir det inte heller några problem.

MonisN
0

Det kan man också göra, men då tycker jag får en lite syrligare smak, men detta har jag också gjort många gånger. Fast lika fin som med vildjästen tycker jag inte den blir.

[Asta]
0

#96 - att det blir annorlunda smak kan jag inte hålla med om. Det är ju bara första surdegen du har lite äpple i, det blir utspätt nästan direkt. Jag smakar i vart fall inte någon skillnad, men jag kanske inte har tillräckligt fina smaklökar.

Däremot så tror jag deinfitivt att vildjästen har mer fart, det skulle vara konstigt annars eftersom man har så mycket sött i, men den är lite jobbigare om man är lat som jag så jag tänkte bara att man kunde ha båda alternativen att fundera på.

MonisN
0

Båda sätten att göra på är bra. Jag har gjort många surisar med äpple. Men jag kan inte riktigt förklara på vilket sätt den med vildjästen är bättre, men jag tycker den är mildare och mycket mer fart på oavsett om den har blivit bortglömd någon eller några veckor för matning. Jag tycker den bubblar även när den sover!

Wopa
0

#94 Vilka vackra brödet.

// Hälsningar Wolfgang

Wopa
0

Edit översättning

Idag har jag bakat frallor igen och lekat med degen.

Hälsningar Wolfgang

Ich habe Heute wieder Brötchen gebacken und mit dem Teig gespielt.

Hälsningar Wolfgang

MonisN
0

WOW så fina! Hur gör man?

Wopa
0

Titta i tråden Flätade Frallor.

Hälsningar Wolfgang

zissi
0

Underbara hål Mona Skrattande de är nästan godast Flört

Wolfgang, vilka fina former du gör på dina bröd. Läckert! Glad

DesK
0

Nu är denna tråd så lång att vi startar en ny tråd Glad

Länk till Senast bakade brödet 3

/Désirée

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer