Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbakprat
Läst 3398 ggr
salasso
0

Manitoba

Jag skulle bara vilja veta vad Ni tycker om Manitoba jämfört med Kungsörnen Vetemjöl Special. För egen del har Jag provat Manitoba flera gånger, men tycker att Kungsörnens Vetemjöl special är bättre.

Jag såg häromdagen att ICA har ett eget Vetemjöl Special, är det någon som har erfarenhet av detta.

Jag använder nästan bara stenmalet eco mjöl ifrån

St Hällsta Kvarn utanför Sala, och som är helt suveränt.Skrattande

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

MonisN
0

Jag köper bara Icas vetemjöl special eco. Har en påse Manitoba från Kungsörnen men har inte provat den. Gillar inte Kungsörnen egentligen, men kunde ändå inte låta bli att köpa Manitoban när den kom, men tror inte den är lika bra som den bagerierna använder. Stenmalet är bäst, men det finns inte där jag borGråter När jag har vägarna förbi Ica Maxi i Kungälv köper jag mjöl från Västgötarna.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

storost
0

Har ni bett om analysresultatet av mjölet? I Tyskland är det vanligt, att kvarnar har en analys från deras mjöl.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
0

Hur menar du då?

salasso
0

Kanske energivärde?

Kungsörnens Vetemjöl Special innehåller i alla fall 12 gram protein och Jag tror att Manitoba har 11 gram, ICA´s Vetemjöl Special  vet Jag inte, Jag har inte provat det.

Jag ger 17 kronor för 2 kilo stenmalet eco-odlat mjöl, vilket är väldigt billigt.

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

MonisN
0

Wow! Det är billigare än Saltå ju! Dom tog 11 kronor kilot i somras och det tyckte jag var billigt.

Jag vet inte hur mycket protein Icas innehåller. Kan inte titta heller eftersom det är slut..

salasso
0

Jag skall sätta på mig skidorna snart och fara till ICA och kolla på mjölet samtidigt.Flört

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

storost
0

I Tyskland har kvarnar värden över proteinandel, glutenandel, andel stärkelse, fuktandel och så vidare.

min egen hemsida.

MonisN
0

#7 Alla dom där värdena finns nog här också, men alla står inte utsatta på paketen.

[Asta]
0

Jag har använt Manitoba som jag köpte via Bagaren och kocken och därefter har jag köpt Finax Manitoba. Jag tycker att Manitoban ger ett bättre resultat förutsatt att man knådar degen längre än vad man brukar göra. Gör man inte det så är nog Vetemjöl special bättre.

storost
0

#8 De värdena står inte heller på förpackningar i Tyskland. Man måste be om värdena hos kvarnen.

min egen hemsida.

salasso
0

Jag kollade nu i affären och Vetemjöl Special både Kungsörnen och ICA´s har en proteinhalt på 12 gram / 100 gram mjöl. Även ICA´s ecomjöl hade samma värde. Där emot Manitoba hade`bara´11.5 gram /100 gram mjöl.

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

MonisN
0

Heja Ica!

Jag glömde säga i #1 att jag köper ölandsvete också från Västgötarna!

MonisN
0

Finax manitoba innehåller 11,5 gram protein och tillsatt extra vetegluten. Det står dock inte hur mycket. I mitt nästa bak ska jag prova "detta fantastiska mjöl" och se om det blir den skillnaden Hedh vill få oss att tro på påsen.

MonisN
0

Manitoban var från Finax och inte Kungsörnen som jag skrev i #1.

salasso
0

Jag märkte i alla fall ingen skillnad i att Manitoban skulle vara bättre än `specialen´.

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

[Asta]
0

Jag har, som jag skrev tidigare, tyckt att Manitoban gett ett bättre resultat vid längre knådning.

MonisN
0

Nu har jag två bröd med manitoban, men inte smakat ännu. Det jäste i alla fall upp finfint!

MonisN
0

Brödet med manitoba var gott, men eftersom jag inte har bakat just det brödet och med det mjölet tidigare är det svårt att säga om det är bättre eller sämre, eller ingen skillnad alls. Men om man ändå ska ge sig på en jämförelse så tyckte jag att med manitoba blev det ett tyngre och något kompaktare bröd. Det kan ju hända att jag borde arbetat degen ännu längre och kanske också jäst den längre, vad vet jag. Det blev i alla fall en fin deg med långa fina glutentrådar.

[Asta]
0

#18 - det var lustigt. Jag tyckte nämligen tvärtom - att när jag arbetat brödet ordentligt så blev det ett luftigare bröd än med Vetemjöl special. Det kanske är ren inbillning.

MonisN
0

#19 Enligt allt man läst om manitoba så borde det blivit luftigare. Jag ska testa längre arbetstider nästa gång, den här gången körde jag i ca 13 minuter. Jämförde även med receptet på påsen där det stod, tror jag 10 minuter. Hur länge kör du? Och hur länge jäser du?

[Asta]
0

#20 - Oj - jag vet faktiskt inte. Jag kör på tills det ser  bra ut. Det är inte lika lätt att köra för länge upplever jag det som.

Jäsningen är nog ungefär densamma som vanligt-

MonisN
0

#21 Jag ska ha koll på tiderna nästa gång så får vi se vad jag kommer fram till!

MonisN
0

Nu har jag bakat några gånger med Manitoba, och jag tycker det vinner mer och mer. Degen jag precis har gjort till Brunkans ljusa blev en helt underbar deg. Vetemjöl special börjar tappa marknadsandelar hos migFörvånad

DesK
0

Aj då ytterligare något jag måste testa då Glad Inte har jag någon bra ursäkt heller för det finns i min vanliga butik.

/Désirée