Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettsurdegsbröd
Läst 2700 ggr
zissi
0

Aprikosvildjäst

Jag har knappt 1 deciliter aprikosvildjäst kvar i kylskåpet som snart har stått i 2 månader. Står sig ju inte längre vad jag föstår. Jag har gjort Stureby Levain II och Levainbröd enligt Martin Johansson, men vill inte göra så fint bröd längre. Vad kan jag använda min vildjäst till? Kan man använda vildjästen istället för rågsurdeg eller vetesurdeg, och i så fall är det samma mängd?

En fråga till. Går det att byta ut vetesurdeg mot rågsurdeg i recepten? Vad händer om man gör det? Jag har inte någon vetesurdeg än i alla fall (på gång) och blir ibland sugen att prova recept där det bara ska vara vetesurdeg.

Oj, oj, oj vad frågor ni får från mig. Blir så glad att det finns någon som kan svara på dem här. Ni är så duktiga!

Tackar på förhand Skrattande

Kram zissi

DesK
0

Vildjäst är nu inte min starka sida men jag tror att du kan använda denna till att starta upp antingen rågsurdeg eller vetesurdeg.

Generellt kan man byta ut rågsurdeg mot vetesurdeg och tvärt om, men mängden surdeg och jästid kan behöva justeras lite. Du kan ju om du har en färdig rågsurdeg använda denna till vetematbröd och om du tar bort en liten mängd rågsurdeg som du bara matar med vetemjöl och vatten har du snart nog en vetesurdeg.

Det är så jätteroligt med alla frågor för på detta vis lär vi av varandras erfarenheter. Vi som driver sajten är inga proffsbagare utan glada hemmabagare. Att vi numera har några proffsbagare som medlemmar här ger oss ännu bättre möjligheter att få svar på våra frågor  Glad

Viktigt är dock att det ska vara roligt och enkelt att baka!

/Désirée

zissi
0

Från matgeek.se har jag tagit receptet på dessa vildjästlimpor. Det blir så otroligt härliga hål i vildjästbrödet. Underbart gott, speciellt när det är färskt. Segt, saftigt och håligt.

Jag var orolig att min aprikosvildjäst stått för länge (2 mån.) men det var jäskraft i den minsann.

zissi
0

Vildjästlimpor Glad mums!

MonisN
0

#3 Dina Levainlimpor är förmodligen urgoda. Jag gör också levainbröd ganska oftaTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

zissi
0

Heter allt bröd man gör på vildjäst Levainbröd eller hur är det egentligen?

MonisN
0

Levain betyder surdeg på franska och är en vetesurdeg startad på vildjäst. Många kallar bröd gjorda på vanlig vetesurdeg också för Levain, men ursprungligen var den startad på vildjäst.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

zissi
0

Tack Glad då fick jag äntligen klarhet i detta.