LCHF-Surdegsbröd?
Jag äter enligt LCHF och har provat att baka med sudeg, som jag tycker är jätteroligt. Dock ska jag ju inte äta så mycket bröd så jag ger bort det mesta.
Jag ramlade över detta:
Detta "mjöl" innehåller bara 11g kolhydrater.
Eftersom det behövs gluten för att ska bli trådigt och så.
Så undrar jag om det skulle gå att få ihop något LCHF-liknande bröd med detta glutenmjöl och surdegsgrund som jäst?
Någon som gjort detta eller har några idéer hur man ska göra?
Många LCHF-bröd innehåller mest nötter och frön, som man kanske kan fylla ut med.
Har bara hittat det på ett ställe och det var rätt så dyrt, någon som vet några flera ställen att köpa sånt på?
Hur liten deg kan man göra när man testar så man inte behöver slänga så mycket?
/Patrik

Gluten är ganska seg och det tar veganer till köttersättning. Om man vill baka med gluten då behövs andra ingredienser till. Jag provade efter ett recept från ett tysk forum, men inte igen. Nej tack. Det är som man tuggar på gummi.
Vänliga hälsningar Stephan
Frågan är vad koncentrerat vetegluten är tänkt att användas till? Kan man tillsätta det i vanligt mjöl för att få ett starkare mjöl?

Ja Mona, det kan manbland i när man har ett mjöl som har en låg glutenhalt eller man vill ha ett starkare mjöl.
Då måste det ju bli extra extra bra degar
Varför har ingen tänkt på detta?

Det kan bli för mycket också!

Anledningen att jag fråga var att någon la upp detta recept på min sajt.
Då började min fantasi att fundera, om det inte skulle gå att göra ett surdegs low carb bröd. Jag ska nog köpa hem en påse och testa.
Vad var det för recept som blev som gummi?
Enligt receptet ovan så har man i honung som jästen äter upp, hur funkar det?
Lite off topic: Borde inte glutenmjölet kunna hjälpa degar som består av grovt mjöl eller havregrynsmjölsdegar att få mer spänst?

Jag ska kolla receptet om jag hittar det igen.
Jo, jäst behöver en sockerart för att kunna starta och föröka sig. De bryter ner stärkelse till socker eller använder socker om det finns. Och en halv tesked är inte mycket socker, det kanske räcker. När det blir lite honung över, så är det absolut inte "farlig" jämförd med totalvikten av limpan.
Ja, när man har grovt mjöl då går det mycket bra, när man använder lite gluten, men när det saknas gluten (havre, majs, korn etc.) då blir det svårare, med hanteringen, med mängden och så. När man tar för mycket, då blir det gummi aktig. När man hanterar degen på fel sätt, då blir det också gummi aktig.
Som sagt, jag provade en bröd och det räckte för mig. I tyska forummet skriver de, att bröd med gluten i blir gummi aktig.

Jag har laggt in brödreceptet.