Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettsurdegsbröd
Läst 3121 ggr
Anne
0

Imorgon blir det storbak!

Surdegsbröd för hela slanten. Imorgon tänkte jag göra:

-tekakor med linfrö & bovete

-Sportbröd

-Valnötsbröd

De två senare är från nya boken Surdegsbröd. Ska bli roligt att testa Glad

DesK
0

Vad kul!

Berätta gärna hur det gick och lägg också gärna in någon bild här  Glad

/Désirée

[Asta]
0

Fast då får du ju inte baka på jättelänge sen? Eller ni gör av med sådana mängder bröd? Jag kan alltid bara göra en sort åt gången, just bara för att annars dröjer det tills jag får baka nästa gång. Att baka bröd är ju min terapi.

MonisN
0

Det kallar jag STORbak! Vad kul att du bakar ur den nya boken. Jag har provat ett par recept och båda har blivit jättebra. Superbra bok som jag kan rekommendera alla att köpa. Valnötsbrödet har jag provat tidigare och då tyckte jag färgen blev lite tråkig, den blir gärna det med valnötter och surdeg. Men vill man ändra på färgen kan man lägga i nötterna de sista 15 sekunderna då blir bröden inte så violetta. Smaken är det i alla fall inget fel på Glad Mycket goda!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Anne
0

Vi fryser in. Jag gillar att baka mycket när jag väl är igång. Nu kommer jag nog göra allt som portionsbröd, det är klart smidigast här hemma eftersom vi bara är två. Glad

Lila bröd har jag inget emot, däremot ska jag testa en lite mindre sats av valnötsbrödet eftersom min maskin inte klarar riktigt så tunga degar. Vi köper ofta Gateaus valnötsbröd som jag tror är förebilden till Martins recept, så det ska bli kul att se hur nära det är. Jag har tidigare gjort Gateaus bröd, men utan surdeg, ur deras gamla brödbok.

MonisN
0

Ja, Martins lär vara en variant av Gateaus bröd. Jag tycker i och för sig att det är en aning för mycket nötter med 400 gram, men det är ju en smaksak. Valnötter passar hur som helst väldigt bra med surdeg.

Hur gör du rent praktiskt när du bakar så mycket bröd på en gång? Du måste ha en väldigt bra logistik i köket för att få alla jäs- och baktider att stämmaFlört Jag tycker det blir stressigt med två olika bak samtidigt!

[Asta]
0

Jag bakar alltiid ockå portionsbröd eftersom vi också bara är två. Mycket enklare att plocka en bulle i frysen.

Har du sett att Gateau har tillägg till sin brödbok på nätet? Med åtminstone ingrediensförteckning även till sina surdegsbröd.

Anne
0

Ja. jag såg det - generöst av dem Glad Jag har inte brödboken själv, men har lånat den på mitt bibliotek ett par gånger.

Jag tycker att det är jättesmidigt att baka allt på en gång. Det tar ju lite tid med surdeg, och i stort sett blir det ju ändå en dag med degpyssel och då pysslar jag lika gärna med tre degar. All disk på samma gång, dessutom Glad Igår kväll satte jag surdegarna, imorse gjorde jag själva degarna och så har de fått stå och jäsa under dagen när jag har varit iväg och gjort annat. Tiden är inte så himla kinkig, det är inte så lätt att överjäsa en surdeg, tack och lov. (Även om valnötsbrödet erkänt såg lite hopsjunken ut när jag kom hem.) Nu har jag precis bakat ut allt till frallor, lagt på bakplåtspapper (för jag har inte sex plåtar) och diskat allt.

Nu ska jag iväg och rösta. När jag kommer hem räknar jag med att tekakorna är färdigjästa, och när de är klara i ugnen höjer jag temperaturen lite och kör bröden som ska ha lite tuffare skorpa. Allt borde hinna svalna lite lagom tills läggdags, och då blir det skjuts in i frysen.

MonisN
0

Du lägger väl in en bild så vi får bli lite avundsjukaFlört

MonisN
0

#7 Nu är jag nyfiken! Har du hunnit smaka något av bröden? Något av dem du rekommenderar?

Anne
0

Det gick jättebra. Surdegstekakorna har jag gjort förut, men den här gången gjorde jag på rågsurdeg istället för vete. Jättebra. De jäste väldigt fint den här gången, så bra sprutt i suren  Glad Valnötsbrödet gjorde jag 2/3-sats av och det blev riktigt bra. Överjäste något och blev lite platt, men det är faktiskt gateaus också så jag vet inte hur mycket som var jäsningen och hur mycket som är brödet. Smakade väldigt likt deras valnötsfrallor, så jag är nöjd Glad

Sportbrödet blev däremot jätteplatt, ser ut som rågkusar ungefär. Hm. Ser också betydligt grövre ut än på bilden i boken. Nåja, jag ska såklart testa vid tillfälle (allt ligger i frysen nu) men rent spontant känner jag mig skeptisk Glad

MonisN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man är ju aldrig 100% nöjd när det inte blir som man förväntar sig. Tror man får prova sig fram till sin egen metod och det som passar bäst, både med jäsning och mjölmängd. (Men det där vet ju du redan!) Men man vill ändå att det ska bli som på bilderna första gången. För ett par veckor sedan bakade jag ett rågbröd ur Hedhs bok och gjorde precis som det stod, men jästiden var på tok för lång. Det brödet blev en aning platt för det överjäste, och sjönk ihop när det skulle in i ugnen. Det var i alla fall gott så jag ska absolut baka det igen.

Idag bakade jag en andra gång Ljusa dinkelbröd ur Martins bok, och det blev fantastiskt gottTungan ute

zissi
0

Gateaus valnötsbröd (enligt Martin) har jag gjort en gång också och blev nöjd med smak och konsistens och så men jag tror jag ska halvera valnötsmängden nästa gång. Störde mig lite på den lilagrå färgen först, men vad gör det, smaskigt i alla fall.

Jag har inga surdegsböcker än. Finns så mycket recept på nätet men visst vore det kul att leta recept och njuta av fina brödbilder med mera.

Såg att du Anne hade Surdegsboken. Är den bra eller har ni andra favoritbakböcker?

zissi
0

Vad gör jag för fel Förvånad

Jag får ju inte in bilden i inlägget på en gång. Man måste ju klicka på "Visa bild" för att kunna se den.

DesK
0

Zissi när du skriver inlägg så finns några krysssrutor under skrivrutan, ett av valen är "Visa bild direkt i inlägg" kryssa i den och bilden kommer upp direkt i inlägget  Glad

/Désirée

[Asta]
0

Surdegsboken är bra. Jag har också använt Jan Hehds bok Bröd som kom innan det fanns en massa surdegsrecept på Internet. Jag håller med dig om att det finns många, många recept att hitta på nätet idag.

addemann
0

Hej! Bagarn här. Visst är det kul att baka. Trots mitt yrke blir det en hel del hemma oxå då min son är glutenintolerant.

Surdeg är det bästa,men glöm inte att ge degen all tid den behöver.

Jag brukar ta minst tre dagar på mej för att få den riktiga aromen och den goda syrligheten.

Lycka till// Bagarn

DesK
0

Hej Bagarn och Välkommen hit  Glad

Då finns nu 3-5 proffsbagare här bland medlemmarna förutom alla duktiga och nyfikna hemmabagare Skrattande
Kul om också du vill dela med dig av ditt kunnande. Just recept för glutenintoleranta skulle vi behöva för det är rätt svårt att hitta bra sådana.

Ja visst ska man ge surdegen den tid den behöver Glad

/Désirée

zissi
0

DesK: Det enda som finns under min skrivruta är

Bifogad fil:………….Bläddra

Video-URL……………………

I överkant finns ju fet och kursiv stil m.m.      ?????????????Obestämd

Addemann: Jag som är nybörjare på det här med surdegsbak går ju efter tiderna som står i recepten oftast. Ibland har det inte hänt något och då förstår t.o.m. jag att degen behöver mer tid att mogna eller jäsa eller vad det nu heter Glad. Man kanske lär känna sin deg lite bättre med mer erfarenhet misstänker jag.

DesK
0

Jag börjar bakifrån, först kommer fet stil sedan kursiv och därefter understruket, sedan kan du välja vänsterställd eller centrerad text, därefter kommer punktlista och nummerlista, direkt till höger om nummerlista kommer den lilla kedjan som du klickar på för att infoga länk i din text.
Det kan vara så att man måste vara plusmedlem för att kunna infoga bild direkt i inlägget. Som du ser ovan så har jag infogat din bild åt dig. Du kan komma runt detta genom att klistra in din bild i inlägget, eller så gör jag eller mina Medarbetare det åt dig Glad Du har ett pm från mig med en länk till ett antal instruktionsfilmer om de olika funktionerna på hela iFokus.

/Désirée

zissi
0

Tack för vänligheten! Glad

Välkomstmailet kanske är till för att läsas…mycket info fanns det där ja…

DesK
0

Ja i och för sig finns väl en del info i välkomstmailet, men det är ett automatiskt mail som jag bara går in och uppdaterar ibland. Jag skickade dig ett PM för nån timme sen ikväll  Glad Uppe till höger bredvid Meddelanden borde du ha ett kuvert som blinkar när du har fått nytt pm.

/Désirée

MonisN
0

#12 Vill du inte ha brödet så färgat av valnötterna ska du lägga i dem de sista cirka 20-30 sekunderna, då undviker du att brödet blir fullt så färgat. Jag gillar inte heller färgen av valnötterna!

zissi
0

DesK: Det står att jag har två olästa meddelande längs upp till höger fast jag läst de två välkomsbreven. De två står med fet stil så jag antar att det är de som menas. Vaffö bli de på dette viset? FörvånadSkrattande Många frågor blir det…..

MonisN: Menar du alltså precis innan de sätts in i ugnen…..njae, det kan det ju inte vara va?….utan precis innan jag ställer dom på sista jäsningen va??

MonisN
0

#23 Oj, nu var jag visst väldigt otydlig ser jag! Jag menar innan du, eller maskinen knådat färdigt degen. Jag utgår från att du gör det i maskin, annars får du nog ta ett par minuter tillFlört

DesK
0

Zissi Om du har läst båda meddelandena och de fortfarande är fetmarkerade så är det en bugg som dyker upp lite varstans här på iFokus. Killarna bakom iFokus felsöker den, men det verkar lite knepigt att hitta den rackarn Flört

Fråga på du, vi är till för att svara på frågor också  Glad

/Désirée