Taffelgifflar
Fortsätter att mata er med lite recept från mammas gamla pärm. Detta ska jag själv prova vid nästa baktillfälle då jag tyckte det var ett annorlunda recept.
10 gram smör
2 ½ deciliter vatten
20 gram jäst
2 teskedar salt
½ matsked socker
2 ägg
6 deciliter vetemjöl
5 deciliter rågsikt
Kavling 300 gram smör
Fyllning: mjukost
Pensling lättvispat ägg
Garnering: riven ost
Smält matfett och blanda i vattnet o värm det fingervarmt,. Rör ut jästen i degspadet. Tillsätt salt, socker, ägg och ungefär hälften av mjölet. Arbeta in resten av mjölet efter hand tills degen blir slät.
Kavla ut degen till en avlång fyrkant, skiva smör och lägg på den ena halvan, vik över den andra halvan och tryck till kanterna. Kavla åter ut degen till en avlång fyrkant och vik båda sidorna mot mitten och vik degpaketet tvärs över så det blir fyra lager deg. Låt degen vila svalt 5 minuter. Upprepa kavling och vikning och låt åter degen vila. Kavla ut den ganska tunt och skär sen till trekanter. Lägg en klick mjukost på varje trekant och rulla ihop dem till gifflar som läggs på smort plåt att jäsa till dubbel storlek. Pensla med lättvispat ägg och strö över riven ost. Grädda i 255 grader cirka 15 minuter. Det blir 24 stycken av en sats.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Det här recept låter spännande. Någon liknande typ känner jag men med en skinkfyllning.
Vänliga hälsningar Stephan

När det här receptet skrevs på 60-70-talet fanns det nog inte så många smaker på mjukosten som det gör idag så man får säkert en härlig smakupplevelse om man vågar testa olika smaker.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Jepp, håller med
Vänliga hälsningar Stephan