konvertera recept?
När man börjat baka med surdeg vill man ju inte sluta, det tror jag ni håller med om. Därför undrar jag hur man gör för att liksom konvertera brödrecept till surdegsbrödrecept?
Om man till exempel vill baka med en surdeg på 100 gram surdegsgrund, 300 gram vatten och 180 gram rågmjöl, vad tar man då bort ifrån receptet?
Som exempelrecept kan vi kanske använda det här http://www.coop.se/Recept--mat/Recept/G/Grovt-fullkornsbrod/ som är ett fantastiskt gott bröd. Det var det jag försökte efterlikna häromdagen när det blev så misslyckat för mig. Jag tog nog bort för mycket eller för lite av något.
Det där är jag inte bra på. Sällan också att jag ändrar i andra recept. Men, om jag skulle göra det hade jag tagit lite mindre vatten eller mer mjöl för att få en bra konsistens. Det finns naturligtvis regler för hur mycket det ska vara av det ena i förhållande till det andra, men som sagt detta är en vetenskap i sig.

Det finns olika former av surdegsprocesser. Att konvertera ett recept beror på, vilken av de processer du vill gå genom med surdegen, vilken andel av rågmjöl brödet har och andra faktorer. I brödet du länkade till finns ingen rågmjöl alls. Då är det det bästa att använda skumsurdegsprocessen, då får du en supermild syrlig smak och mycket jäst. Jag ska återkomma med en förslag imorgon eller om två dagar.
Jag kommer också att skriva lite mer om alla processer som jag känner till och om hur man hanterar surdegsgrund. Med det tar - tyvärr - lite tid, innan det är klart.
Vänliga hälsningar Stephan

Oj, vad spännande Storost! Det ser jag fram emot.
Nu har jag jämfört ditt recept med receptet i länken ovan. Jag tror att du skulle ha haft längre jästider, då hade det nog funkat bättre. Det går att baka med bara rågmjöl, förutsatt att man har en livaktig surdeg som grund och ökar jästiderna med + 1/3 - 1/2 gång mer än vad som står i receptet. Sådana rågbröd blir alltid väldans kompakta och bör få vila minst ett dygn innan man skär dem. Alternativt kan man baka ut dem till ganska tunna brödkakor, vilket nog är lättare att få till på ett bra sätt.
/Désirée

Här kommer nu konverteringen av receptet:
120 gram fyrkornskross
4 deciliter vatten
5 deciliter filmjölk
12 till 18 gram jäst
½ deciliter honung
3-4 teskedar salt
2 matskedar solrosolja
600 gram rågsikt, + 120 gram till utbakningen
1 tesked surdegsgrund
1 matsked smör
3 matskedar solroskärnor
ta 240 gram rågmjöl och 240 gram vatten och blanda det med surdegsgrund. Låt stå i 16 till 24 timmar (det beror på hur mycket syra du vill ha). Med resten av vattnet kokar du upp fyrkornskross och gör så som beskrivet i originalreceptet. När du tillsätter honungen då tillsätter du också surdegen, men spara lite surdeg till nästa bakning.
Lycka till!

TACK! Åh vad jag är tacksam! Ska testa så fort jag kommer åt. Rekommenderas med en god gubbröra. 

Det är så lite så!

OBS: Jag glömde att skriva, att surdegen ska stå varm (omkring 28 grader). Om du har lägre temperatur, då är syrningstid kortare.