Matbröd iFokus

Matbröd

Etiketterrådtips
Läst 1551 ggr
HasseH
0

Hur hinner ni?

Ni som också jobbar heltid kontorstider, hur hinner ni baka i veckorna? Går det att få ihop? Vad har ni för tips & tricks för att få ihop jästider med vardagsbestyr etc?

DesK
0

Vi kör nattskift! Flört Nej då för min del handlar bakning av dagligt bröd mest om lite extra planering. När jag vill ha frukostbröd så gör  jag en plåt som får jäsa i kylen. Om jag vill ha gott surdegsbröd så bakar jag ena dagen och har då nybakat bröd dagen efter.

/Désirée

salasso
0

Jag kalljäser de flesta av mina degar och som Jag i regel jäser på min inglasade altan och som håller en temperatur av ca 5-7 grader. Jag låter dem jäsa mellan 8-24 timmar och har lättare att planera utbakning när det passar. Jag har ju ca 12-14 timmar på mig att planera utbakningen.Det är ju skillnad att jäsa i rumstemperatur, där har man ju bara ca 2-3 timmar på sig att planera och hoppas att inget annat skall komma i mellan.Vissa bröd måste man ju planera för,och det är ju de bröd som behöver vila ett dygn eller över natten att `mogna´ innan man skär i det.Flört

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

[Asta]
0

För min egen del bakar jag sällan i veckan. Det blir oftast på helgen.

storost
0

Tidigare gjorde jag så, att baka en surdegsbörd med Detmold-enstegsprocess. Då gick det absolut bra med. Sen över helger bakade jag bullar för hela veckan.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
0

Jag gör som #1 & 2.

#4 Kan du berätta mer om Detmold-enstegsprocess..Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

storost
0

#5 Ja, det kan jag.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

HasseH
0

#6 ja, vad bra! Det låter spännande!

salasso
0

Jag ser med spänning fram emot det storostSkrattande