Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 4587 ggr
MonisN
0

Möglig surdegsgrund

Nu har det hänt, jag upptäckte idag att rågsuren hade fått ett lager mögel. Detta har jag aldrig råkat ut för tidigare, så är det någon som vet varför den möglat? Sista gången jag matade den var den ganska tjock, kan det ha med det att göra?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

storost
1

Syrabalancen stämde inte längre - förlite syra. Det kan hända, att det växer mögel. Hur har du lagrad surdegen direkt innan - blandat med mjöl till den var "torr"? Att degen var tjock, det spel egentligen ingen roll. Bara när det är en long tid, då böjar degen att mögla. Därför recommenderar jag en gång till, att alltid ha en torr surdeg som en säkring.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
0

Suren står alltid i kylen. När jag matar tar jag fram den och låter den stå i rumsteperatur en stund innan jag matar. Sen, om jag har tid, får den stå ytterligare någon timme tills den börjar bubbla innan den åker in i kylen igen. Just den här rågsuren vattnar sig aldrig på ytan vilket alla andra gör. Kanske det också har betydelse?

storost
0

Det med vattnet vet jag just nu inte, därför jag vet inte hur du matar surdegen. Hur gör du det? Ju mer information jag har, ju bättre kan jag svara.Glad

min egen hemsida.

MonisN
0

Jag brukar slå ut en den av den gamla suren sen matar jag med cirka 60 gram rågmjöl och 100 gram ljummet vatten. Jag är förljer inte måtten slaviskt utan går mer på vilken konsistens suren har. Detta har alltid funkat. Just den här rågsuren har alltid varit lite konstig och haft en torr yta. Den är gjord på stenmalen råg, om du det har betydelseObestämd

storost
0

Nej, vad jag vet, spel det ingen roll vilken mjöl du har tagit (stenmalen eller inte menar jag). Men jag tror hela surdegen var förtorr. Då går det snabbt att syrabalansen stämmer inte längre och då är det möjligt att det växer mögel.

Sen måste man inte följa slaviskt hur man "exakt" ska mata surdegen. Jag gorde det tidigare efter rakt hand.

min egen hemsida.

MonisN
0

Jag tror faktiskt också att den har varit för torr. Alla mina andra surdegar har alltid bildat ett skiktat lager med vätska, men det har den här aldrig gjort, inte ens när den var tunnare. Verkar vara en viss skillnad på stenmalet och icke stenmalet mjöl även till surdegsgrunderna.

[Asta]
0

Jag skulle definitivt tro att den varit för torr. Just rågsurdegar tycker jag riskerar att bli lite torra.