Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbakprat
Läst 3222 ggr
giffan
0

Deg som går runt.

Har hört talas om en deg man har som man ger vidare till en vänn som sen i sin tur ger den vidare…

har jag hört rätt eller är det något jag krånglar ihop?

Någon som vet vad jag menar?

Vet inte ens om jag lagt inlägget rätt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

DesK
0

Giffan,  jodå du har lagt ditt inlägg helt rätt och en av desa recept eller rättare sagt degar är "Herrman" Detta är en rätt kul variant av surdegsbak som vi kanske skulle ta upp lite var stans  Tungan ute

/Désirée

giffan
0

Kan du förklara hur det går till?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

salasso
0

HERREman med just 2 r eller en Jungfrugåfwa, är en degklick som är ungefär 1 matsked vetesurdeg, och som man ger till en vän, tillsammans med 1 deciliter torrt vetemjöl för matning. När mottagaren matat surdegen med det medskickade mjölet och nästan lika mycket ljummet vatten låter man det stå en vecka. Sedan gör man likadant till vännen till mottagaren av den förra surdegsklicken Det vill säga Man fortsätter kedjan med att ge en ny Herrman eller Jungfrugåfwa till dennes vän. Det vill säga 1 matsked vetesurdeg + 1 deciliter vetemjöl och så vidare. Den som fått en matsked vetesurdeg, håller den vid `liv´med cirka 1 matsked vetemjöl och lika mycket vatten en gång i veckan. Även när man använt surdegen så skall det finnas surdeg kvar att mata sin egen och även ge bort 1 matsked.

Jungfrugåfwa kom sig av att denna gåva som jungfrun fick innan hon ingick äktenskap med sin tilltänkte älskade. Denna gåfwa skulle hållas vid lif under hela deras äktenskap, men också gifwas till theras barn och nära stående släktingar och grannar.

Detta är utdrag från gamla nedtecknade anekdoter från en Anteckningsbok om ärevördiga Jungfruer i begynnelsen av Det Äkta Havandet  med den tilltänkte mannen. Anno1783

Mannen skola icke med spott besudla trappavsatsen under then första veckan då Jungrugåfwan jäser. Enär spöstraff på offentlig plats kan utdömas.

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

MonisN
0

#0 Roligt att du tog upp detta! För kanske 15 år sedan vet jag att jag fick någon deg som gick runt, men jag minns faktiskt inte vad det var för slags deg eller hur den skulle skötas. Jag skötte uppenbarligen inte min eftersom jag inte minns något av denSkäms Kanske var det så som salasso skriver i #3, eller så finns det andra varianter av denna deg. Skulle vara roligt om fler kunde berätta om liknande degar eller hur länge dom haft sina gåvor.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

DesK
0

Jag fick en sådan deg en gång för rätt många år sedan och bakade en jättegod kaka av den, sedan gav jag degen vidare till en granne.

Här är en länk till en sajt om Herrman

På kokaihop.se finns detta recept

/Désirée

MonisN
0

När jag läser länken om Herrman blir jag mer och mer påmind att det var en kak-Herrman jag fick och ingen bröddeg. Jag minns att det var väldigt populärt att ge bort degen i alla fall. Alla pratade om den på den tiden. Finns det fler än jag som minns detta och har fått en Herrman?

MonisN
0

I förra veckan kom sambon till min förvåning hem med en Herman och tillhörande recept! Det tar 10 dagar innan man kan baka kakan. Nu har jag tyvärr varit sjuk och inte kunnat baka kakan så jag vet inte om det är försent? Det stod i receptet att den inte ska förvaras i kylen och att man ska starta proceduren samma dag man får sin Herman. Det gjorde inte jag så den här gången blir det nog ingen vänskapskaka.

storost
0

Herman är ingenting annat än en vetesurdeg, som man i sin tur tar för söta bakverk. Så kör bara i gång den. Sen finns också "Robert" och "Siegfried".

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
0

Nja det ser inte ut som en vetesur utan snarare som en mjuk pepparkakssmet fast något ljusare.

Aha! Finns det andra namn också? Vad blir det av Robert och Siegried?

storost
0

Robert är en vetesurdeg och Siegfried är en blandat surdeg råg och vete.

Kan du skicka mig brevet du har fått med? Då kan jag kolla. Eller så lägg in den här.

min egen hemsida.

MonisN
0

Dag 1: När man får Herman. Häll över i en skål.

Dag 2-3: Rör runt 2-3 gånger per dag.

Dag 4: Mata med 2 deciliter mjöl, 2,5 deciliter socker och 2 deciliter mjölk.

Dag 5-8: Som dag 2-3.

Dag 9: Mata som dag 4 och dela i 5 delar. En del att behålla själv och 4 delar att ge bort.

Dag 10: Mata med:

1 deciliter matolja

2,5 deciliter socker

3,5 deciliter vetemjöl

1 tesked salt

2 teskedar kanel

2 teskedar kardemumma

3 ägg

2 rivna äpplen

100 gram fruktbitar

Häll blandningen i smord form och grädda i 170º cirka en timme.

storost
0

Tja, det är en söt vetesurdeg. Dag 9 och 10 är lite anorlunda till det brevet/receptet jag har, men det finns olika recept med "Herman" Glad

min egen hemsida.

MonisN
0

Jag har ingen lämlig person just nu att ge bort till så jag får nog avstå att mata och baka, i alla fall den här gången. Har du möjligen recept på hur man startar de olika degarna?

storost
0

Nej, du behöver inte avstå. Mata Herman som skriven och sen vid slutet ta bort 2 gånger 230 gram. En del behåller du och matar vidare och andra delen kan du slänga eller baka en dag efter Glad

Om du förstår Tyska, då kan jag ge dig recept och hur man startar dem direkt. Om du inte förstår Tyska, då ska jag först översätta information.

min egen hemsida.

MonisN
0

Nej jag kan inte tyska mer än något ord här och där. Det är absolut ingen brådska för min del med receptet, men lägg gärna in det här ifall någon annan vill starta en HermanGlad

storost
0

OK, jag återkommer!Glad

min egen hemsida.

storost
0

Här kommer Hermanngrund och Hermannkakreceptet översatt av Désirée!

min egen hemsida.