Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettsurdegsbröd
Läst 3635 ggr
MonisN
0

Pain blanc - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pain blanc är ett ljust surdegsbröd som har sina rötter i Frankrike. I min variant har jag tillsatt durummöl som ger en god och extra knaprig skorpa.

PAIN BLANC

Steg 1, levain:

200 gram vatten

150 gram uppfriskad vetesurdegsrund

150 gram vetemjöl special

100 gram fint rågmjöl

Steg 2:

Levain från steg 1.

600 gram vatten

(10-20 gram jäst) Läs tips 2 nedan

770 - 800 gram vetemjöl special

200 gram durum mjöl

35 gram havssalt

Steg 1:

1. Blanda ingredienserna till steg 1 och kör 10 minuter i maskin eller dubbelt så länge för hand.
  2. Lägg degen i en lätt oljad plastlåda eller annat kärl och täck med lock eller plastfolie. Låt jäsa minst 5 timmar i rumstemperatur. Den här degen kan förvaras i kyl upp till en vecka.

Steg 2:

1. Blanda alla ingredienserna (börja med den mindre vetemjölsmängden) i steg 2 utom saltet och kör i maskin 15 minuter eller dubbelt så länge för hand. Tillsätt saltet och kör ytterligare 5 minuter. Låt degen vila 2 timmar i bunken.
  2. Häll ut degen på mjölat bord och dela i två delar. Forma till runda bröd och lägg dem i väl mjölade jäskorgar med verket (skarven) nedåt. Låt jäsa 1½ - 2 timmar.
  3. Sätt ugnen på 275 grader i god tid tills bröden skall gräddas. Sätt samtidigt in en plåt eller baksten som bröden ska gräddas på och ett oömt kärl eller plåt i nedersta delen som du senare ska slå på en kopp vatten. Jag använder en vanlig folieform som jag ställer på ugnsbotten.
  4. Vänd nu försiktigt upp bröden ur korgarna på den varma plåten och slå på kallt vatten i kärlet.
  5. Sätt in dem i ugnen och sänk temperaturen till 250 grader och efter 10 minuter till 200 grader.
  6. Grädda i ca 35 minuter eller till brödet har en innertemperatur på 96- 98 grader.

TIPS! Får du inte plats med båda bröden på samma plåt så ställ in det ena i kylen efter halva jästiden täckt med en handduk.

TIPS 2! Är du osäker på kraften i din surdeg kan du tillsätta 10 - 20 gram vanlig jäst i steg 2.

LYCKA TILL!

Källa: Ursprungsreceptet är hämtat från boken "Bröd från Brunkebergs bageri".

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

storost
0

Bra recept!! Det ska smaka utmerkt.

Två små Tips från mig:

Använd varmt vatten för att slå på i kärlet. Med kallt vatten sänker man temperaturen i ugnen mer än med varmt vatten. Vatten ångas ändå.

Om du har en tät ugn, öppna dörren efter cirka 10 minuter för några sekunder, för att ången kan ut, då får du en mer knaprig skorpa på brödet.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
0

Tack storost att du skrev att man ska vädra ut ångan, detta glömde jag skrivaSkäms Jag sätter alltid i en termometer efter ca halva tiden och då blir det vädring automatiskt. Egentligen spelar det inte så stor roll tror jag om man har kallt vatten i det här fallet när temperaturen är 275 grader och ändå ska sänkas till 250. Men bra att du påpekade det eftersom man ibland har lägre ingångstemperatur.

salasso
0

Grattis MonisN! Vilken underbar bild, Jag kan riktigt känna hur det smakar.Skrattande

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

[Asta]
0

Det ser mumsigt ut. Får testas vid tillfälle, fast utan korgjäsning, har fortfarande inte någon jäskorg.

Kunde inte låta bli att fundera över namn och olika språk. Det låter mycket finare med "Pain blanc" än "Vitt bröd", visst gör det?

MonisN
0

#4 Jo, det låter tjusigt! Jag brydde mig inte om att ändra namn eftersom ursprungsreceptet är franskt, och då tyckte jag det passade med det franska namnet också.

Har du inga jäskorgar kan du använda durkslag som du lägger en väl mjölad handduk i. Det gjorde jag innan jag hade korgar, det fungerar jättebra.

DesK
0

Asta, ja nog upplever vi ofta att just köksfranska låter "finare" än samma eller liknande ord på Svenska Glad

Monis, vilken bra idé! Det ska jag prova nästa gång jag bakar Glad

/Désirée