Semledags!
Precis när man fått ner all jul- nyårs- och trettondagsmat och funderar på hur man ska få bort de där extra kilona som helgerna ställt till, så kommer semlorna
Äter ni semlor? Och bakar ni dem i så fall själva? Jag brukar baka mina egna, men i år vete katten om jag orkar få ner en enda…

Jag äter en och då på fettisdagen jag hör till dom som blir så less på att traditioner inte kan få vara kvar som kräftpremiärer och annat. Det blir ju inget speciellt om det finns nästan hela året, det ska vara traditionen som styr inte att affärsidkare ska tjäna pengar.
Men jag bakar inte semlan själv detta är en av de få saker jag vill köpa på konditoriet just för att de har så goda semlor.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Jag funderade på att göra semlor men alla recept är ju för en 12-16 st och orka och sitta och pussla ihop ett recept för 4 st känner jag att orken tryter för.
Då känns det smidigast och gå och handla 1 eller 2 stycken i affären.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Jag tycker det är perfekt om det blir många! Jag fryser in dem, och blir det inte semlor av alla så passar ju även en slät bulle till kaffe.
Om man ändå hade haft en stor frys. Har bara en halv och det går åt till all annan mat. Men jag får testa och baka i alla fall och bjuda hit lite vänner. 
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Du får ställa till med semlekalas
Jag är inte speciellt förtjust i semlor. Eller fastlagsbullar som det heter där jag växte upp. När jag var liten bakade mamma alltid bullar själv. Det är ju vanliga runda bullar som hon ofta gjorde ändå. När det var dags för fastlagsbullar fick jag alltid min egen specialvaiant. En bulle där det var ett lock avskuret och så var det pudrat florsocker på. Jag är inte speciellt förtjust i vispad grädde och jag tyckte att mandelmassan var läbbig. Locket däremot tyckte jag var gott. Idag tycker jag att mandelmassan är god om den är hemmagjord och inte bara en klump i bullen, men jag skrapar fortfarande bort grädden.

Jag har fått semla där mandelmassan var riven och hade blandats med den vispade grädden de var mycket godare än de med stor klump i mitten.
Hälsningar
Louise
Så brukade min mamma göra, plus att hon rev ut ett litet hål i bullen och blandade ner även de smulorna i mandelmassan.

Ja min mamma använde också inkråmet men hon blandade det med mandelmassa till en klump tyvärr för det är verkligen inte gott.
Hälsningar
Louise
Mamma hade grädde också - fast ovispad.

Blandade hon brödet o mandelmassan med den eller hade hon den vid sidan av vet ju att en det har varm mjölk i en djup tallrik och ställer semlan där.
Hälsningar
Louise
Nej - hon gjorde liksom egen mandelmassa när jag tänker efter. Blandade mandel med socker, lite grädde och så smulorna. Sedan ner i bullen precis som vanligt.

Ja det låter bekant tror min mamma gjorde på samma sätt.
Hälsningar
Louise
Jag mosar köpt mandelmassa med lite mjölk så den blir smidig.