Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbakprat
Läst 1636 ggr
[Asta]
0

Förflytta jästa bröd??

Jag har inte ägnat mig åt att jäsa bröd någon annanstans än på plåten de ska bakas på. Igår så försökte jag jäsa bröd i mjölad handduk. Så som det ofta står om baguetter. Fyra i bredd körde jag. Superfina blev de. Men när jag skulle flytta dem till en plåt så gick det åt pipan!

Hur gör ni egentligen när ni förflyttar bröd från jäsställe till plåt? Korg kan jag förstå, det är väl bara att vända upp. Men här hade jag fyra bröd i rad, på samma handduk. Hur fasiken vänder jag upp de bröden på en plåt utan att störa jäsningen???

Nu bakade jag ändå två direkt och fick OK bröd. Jag lät två bröd jäsa lite till och de blev också OK, men inget blev så som det såg ut vid första jäsningen.

MonisN
0

Menar du att du hade lagt dem på en handduk och dragit upp sidor emellan bröden? Eller varför jäste du dem på en handduk och inte på plåt direkt? Jag försöker undvika att jäsa andra gången på en plats där det är svårt att flytta degen. Det brukar gå åt pipan…Flört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[Asta]
0

Ja - precis så. Det stod nämligen så i receptet och jag tänkte att jag skulle vara en duktig flicka och göra precis som det stod.

MonisN
0

Aha! Nu såg jag i receptet hur du menade. Tanken är ju att verket ska hamna uppåt. Lite knivigt om du har lagt bröden på en och samma bakduk kanske, men om man är försiktig när man rullar över bröden till plåten kan det kanske lyckas. Enklare är kanske att ta en bakduk för varje bröd och låta kanterna bilda en vägg emellan. Det är i alla fall i teorin lättareFlört

[Asta]
0

Eller så struntar man i att de ska bli knubbiga och runda och låter dem jäsa som vanligt istället. Rulla över försiktigt fungerade inte för mig. Sedan kan det ju kanske vara olika vad man menar med försiktigt. JAG tyckte i alla fall att jag var försiktig.

MonisN
0

Såklart man kan stunta i att rulla dem! Man kan ju göra några fina snitt på ytan istället för att få en vacker uppsprucken yta.

[Asta]
0

Jag går göra det nästa gång. Men man kan undra hur de gör?

Åsa S
0

Det finns baguetteplåtar också då kan man låta dem jäsa på plåten och sedan bara stoppa hela plåten i ugnen.

storost
0

Här kan du se hur det går till med jästa degar.Glad

eller hur han formar bröd.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Asta]
0

#7 - fast till de bröden jag bakade hade det inte fungerat. De bröden var större, de skulle bara jäsas på samma sätt. Men jag ska erkänna att jag funderat på sådan där baguettplåt. Det har väl fallit lite på att vi i prncip aldrig äter baguetter.

#8 - där var det fart i alla fall!

MonisN
0

#8 Jösses ja, där gick det undan, och vilken teknik att forma bröden. Det blir till att träna lite till innan man kommer upp i den klassen. Mina degar är mycket kladdigare än hans så det blir en utmaning!

storost
0

GladSkrattande

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.