Matbröd iFokus

Matbröd

Etiketterövrigttillbehörpålägg
Läst 5414 ggr
MonisN
0

Recept - Glögg

Efterfrågat glöggrecept!

Den bästa glöggen gör man själv.

5 liter svagdricka

2½ kilo socker

250 gram russin

5 medelstora skivade och skalade potatisar

1 paket blå jäst

1 kanelstång

1 bit skalad färsk ingefära, ca 5 centimeter

1 paket hela kardemummakärnor

1 paket hela kryddnejlikor

• Blanda ihop alla ingredienser i en tio-liters plasthink och lägg plastfolie över. Stick små hål i plasten och låt hinken stå i rumstemperatur eller gärna något varmare.
  • Efter 3-4 veckor bör brygden vara utjäst (kolla så den slutat bubbla) men, glöggen blir bättre av att stå några veckor ytterligare.
  • Filtrera glöggen genom en silduk och häll upp på 7 sycken väl rengjorda vinflaskor. Det finns speciella rengöringsmedel att köpa att sterilisera flaskor med.   
  • Alkoholstyrkan ligger mellan 13 - 15%.

Glöggen håller sig i flera år och blir bara bättre med åren! Min äldsta flaska blev 8 år och den godaste!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[Asta]
0

Det låter spännande. Tur att den håller i många år med tanke på att det är en stor sats.

MonisN
0

Ja, sju flaskor dricker man kanske inte upp under en period! Men det är också en bra gåbort-present. Brukar vara väldigt uppskattat. Får man några flaskor över mår dom ju som sagt inte dåligt av att lagras.

salasso
0

Kanske man kan dricka glögg fast det inte är Jul?Flört

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

Loucar
0

Glögg kan man dricka så fort det blir advent Flört.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

[Asta]
0

Hos oss dricker vi väldigt lite glögg. Vi brukar köpa en flaska och sedan har vi kvar ungefär halva till nästa jul. Vi har konstaterat att egentligen tycker ingen av oss om glögg, men själva proceduren med att dricka glögg är så himla mysig så vi gör det ändå.

storost
0

Bara min fru dricker hemmagjord glögg. Jag personligen tycker inte om glögg.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
0

Det finns en massa olika smaksättningar nu på glögg. Vit glögg tycker jag är gott. Såg att det finns lättglögg med lingon, apelsin mm som låter gott. Kanske finns det starkare glögg också med dessa smaker? Är så sällan på bolaget så jag har ingen koll. Någon annan som vet?

[Asta]
0

Årets årgångsglögg från Blossa har clementinsmak. Det är en vit glögg, jag tyckte faktiskt den var riktigt god. För att vara glögg. Något år köpte vi en konjaksglögg, såvitt jag minns var den också rätt OK.

Loucar
0

Det finns en whiskyglögg som man ska dricka kall som har fått bra betyg men jag har inte druckit den själv. Glad

Hälsningar

Louise

AnneN
0

Finns det något bra recept på glögg som inte innehåller någon alkohol?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Loucar
0

Hitta detta recept på tasteline den är alkoholfri

Hälsningar

Louise

DesK
0

Jag goer liknande gloegg som MonisN. Vi dricker allt en del gloegg per vinter, vi uppskattar den som vaermare efter hundprommis. Annars aer ju inte jag so foertjust i soetsaker.

Befinner mig just nu po andra sidan klotet, daerfoer inga Svenska tecken.

Ha det gott alla goa vaenner!

/Désirée

placebo
0

Jag brukar göra vinglögg utan socker. Kryddorna får dra i starksprit någon vecka innan jag häller över det i uppvärmt vin och låter det svalna.

MonisN
0

#13 Det låter gott! Nästan som Glüwein?

placebo
0

#14 Gluwein känner jag inte till men jag tycker det räcker med den sötman som man får från russinen. Jag har för mig att systemet vinglögg har en sockerhalt på 18%. Snart får väl politikerna börja reglera sockerhalten också.

storost
0

#14 Det är inte riktigt Glühwein.

I Glühwein finns vanligtvis rödvin, vatten, socker, svartte, frukter och kryddor som kokas upp.Glad

min egen hemsida.

MonisN
0

#16 Jag vet att det inte är Glühwein, men tänkte att det kanske liknadeFlört Men jag var nog ute och cyklade! Kanske har du något bra recept på äkta vara?

storost
0

Ja, jag har några recepter på Glühwein. Jag återkommer med det.Glad

min egen hemsida.

MonisN
0

#18 Det ser jag framemotTungan ute Glögg blir lite för sött och sliskigt i längden. Det är gott de första gångerna, men man tröttnar ganska fort. Min mor brukar bjuda på en glöggvariant som hon blandar av ren sprit (troligen Vodka) och koncentrerad alkoholfri glögg. Den är inte så söt och väldigt god.

PapaGurk
0

MonisN: Kanonbra recept som jag har i en hink och står och bubblar. Eller ja, nu har det värsta bubblet slutat.

Men det har en i mitt tycke stor nackdel: Svagdrickan. Den är sötad med aspartan, eller motsvarande syntetiskt socker. Nästa år kommer jag ersätta den tyvärr alltför syntetiska och ej ekologiska svagdrickan med något bättre.

Ska bara ta reda på vad det kan vara. :-) Egenbryggd mjöd kan vara ett alternativ, kanske…

Men bortsätt från det är det ett klassiskt och superbra recept!

korseett
0

glögg kan man med fördel använda till att marinera nöt- och viltkött med.

Men jag måste fråga vad potatisen gör i själva tillverkningen?

MonisN
0

#21 Ja du, det kan jag inte svara på, men det har kanske med jäsningsprocessen att göraSkäms Att marinera med glögg låter som en spännande kryddning.

korseett
0

#22 ja det kanske hör dit. Potatisbrännvin finns ju så så det fyller säkert sitt syfte- jag blev bara nyfikenGlad

Marinerade en älgfilé för nån sommar sedan i överbliven glögg och så salt, peppar, enbär och lite olja- blev superbt

mammaz
0

Vi har precis tappat upp hemmagjord glögg efter detta receptet

+ så har vi testat att göra på våra egna blå vindruvor och utan jäst. Det såg väldigt fint ut men vi har inte provsmakat ännuSkrattande

Ska bli jättespännande.

#20 håller med om att man gärna vill byta ut vissa ingredienser!

Undrar bara till vad?

#21 Potatisen har med järningsprocessen att göra ja.

Tack för tipset att marinera med glögg! Verkar jättegott och vi har ju en och annan flaska nu när vi gjort 2 satser!!

korseett
0

#24 tack för upplysningen - då ska jag bar läsa på om järningsprocessen också

DesK
0

Jag brukar göra sådan glögg också. Den jag gör i år dricker vi nästa år och den jag gjorde förra året dricker vi nu  Tungan ute

/Désirée

korseett
0

#24 behöver den mogna?

DesK
0

#27 Vi tycker den blir mycket godare när den får mogna cirka ett år  Glad

/Désirée

MonisN
0

#28 Du skulle smaka den efter 8 år! Det är grejer detTungan ute

DesK
0

Wow får alltså lov att spara ännu längre  Tungan ute Ähum eller göra mer för att lagra  Oskyldig

/Désirée

MonisN
0

#30 Om du gör rejält med en gång slipper du göra ny varje år, då räcker det om du gör vart 5:e år eller såFlört

När vi var i Köpenhamn i helgen köpte jag ett par flaskor dansk glögg. Inte så dum och inte så söt. Den har mycket smak av röda vinbär. Gott som omväxling.

PapaGurk
0

Jag kommer att byta ut svagdrickan nästa år mot Porter/Sockerdricka eller hemjäst Mjöd.

Vad jag glömde bort att berätta är att jag jäste på "en lagon skvätt" av min vildjäst - det blev fruktulöst bra resultat.

Till sist är potatisen där för att ge näring åt den långsamma jäsningen - den som ger den riktigt goda smaken.

Trevlig helg på er.

DesK
0

PapaGurk vilken lysande idé med vildjästen!  Glad
Tror även jag ska testa att sätta en omgång med Porter och Sockerdricka.

Trevlig helg till dig också!

/Désirée

korseett
0

#32 tack för upplysningen om potatisen påverkan

MonisN
0

#20 Det där med aspartam i svagdrickan var en stor miss. Trodde inte den innehöll sån skit. Trodde bara det var lightprodukter som innehöll aspartamSkrikandes Det verkar inte finnas någon annan svagdricka dessutom, så dina tips på porter/sockerdricka kan nog funka bra som ersättare.

Önskar också alla en trevlig helg!