Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbakprat
Läst 4710 ggr
Bruja
2009-11-21 15:52
0

Bortgöring?

Hej! Jag har stött på ordet "BORTGÖRING" i en bakrecept, nu undrar jagom någon av våra duktiga, hembagare kan tala om vad det betyder??Skäms

DesK
2009-11-21 17:10
0

Bortgöring är ett gammalt fackuttryck för färdigknådning av deg enligt boken Bröd av Jan Hedh  Glad

/Désirée

Bruja
2009-11-21 17:25
0

Tack Des!

Jag har stött på så många nya ord nu när intresset för bakning har börjat..Skäms Så jag kommer snart med mera…

Kramizar

Eva

DesK
2009-11-21 17:28
0

Eva, Vad kul att du också har börjat intressera dig för att baka matbröd! Glad

Du är ju så duktig på att dela med dig av dina jättefina matlagningsrecept Tungan ute

/Désirée

Bruja
2009-11-21 18:39
0

Ju mer gubben intresserar sig för matlagning, ju mer intresserar jag mig för brödbakningSkrattande för att vara utanför köket det klarar jag inteSkäms

Kramiz

Eva

DesK
2009-11-21 18:43
0

Hi hi ja, din gubbe är inte dålig han  Glad Hälsa honom så gott!

Brödbakning har ju den fördelen att det är flera oftast ganska korta moment Skrattande

/Désirée

MonisN
2009-11-21 18:59
0

Jag vill göra ett lite tillägg här om bortgöringen. I många recept gör man en fördeg och en bortgöring. Fördegen ska stå och vila några timmar, eller i kyl över natten innan man blandar med bortgöringen, som är jäst, mjöl, vatten, salt och eventuella kryddor. Man kan säga att det är två degar som blandas. Denna metod ger ett mycket aromrikt bröd.

#4 Kul att du kommit igång med baket! Väntar ivrigt att få höra om resultetFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Bruja
2009-11-21 20:30
0

SkrattandeJag skall försöka få liv i den lille, hoppas han vaknar jag vill baka imorgon.. har hittat ett italiensk recept på surdegsbröd, lite märklig??  man sätter in degen i kall ugn och värmer den till 150º  i 2 min, släcker den sen och låter brödet stå där hela natten????Obestämd

Frågan är kan det bli något av det???????Skäms

Kramar

Eva

DesK
2009-11-21 20:36
0

Eva, du bör nog ta fram den lille ikväll och mata honom, så att han är pigg och rask imorgon när du vill baka  Glad Jo, det kan nog funka att göra som ditt Italienska recept beskriver.

Nu måste jag springa ner till köket och sätta lite deg!  Tungan ute

/Désirée

MonisN
2009-11-22 10:36
0

#7 Det var en ny variant jag aldrig har hört talas om. Frågan är om det verkligen blir bakat innutiObestämd När jag hade fel på termostaten i min ugn och inte graderna gick upp till det den skulle så blev dom inte alls goda. Smakade obakt och konstigt även om dom jäste i ugnen. Tråkig yta fick dom dessutom. Ditt recept har dessutom ännu lägre temeratur än min ugn presterade då termostaten var trasig.

MonisN
2009-11-26 10:04
0

Raskdeg är också ett ord som förekommer i vissa recept. Det är samma sak som fördeg, fast ett mer fackmässigt ord som bagare använder.