Matbröd iFokus

Matbröd

Etiketterrådtips
Läst 1322 ggr
Sessan1
2009-11-17 00:41
0

Matbrödsfråga

Hej!

Vill fråga en sak när det gäller matbröd!

Jag är ingen *expert* på matbröd, men brukar baka själv då och då.

Tycker om att baka eget istället för att köpa.

Det jag undrar är:

Kan man istället för mjölk, ta vatten och vatten istället för mjölk?

OM man inte skulle råka ha mjölk hemma vid det tillfället man inte har just mjölk hemma, går det då bra att ta vatten istället?

Har sett på några recept, där det står vatten eller mjölk.

MEN om det inte står något om detta, kan man då ta det man närmast har till hands just då?

Hoppas någon förstår hur jag menar och kan svara.

/Sessan1

/Vet inte riktigt vart detta hör hemma i för tåd, men hoppas  det går bra här?

DesK
2009-11-17 12:38
0

Hej och välkommen Sessan1!

Visst kan du byta ut mjölk mot vatten och vatten mot mjölk.  Glad

Det blir lite skillnad i smak och på brödskorpan, mjölk ger mjuk skorpa och vatten ger hårdare eller mer frasig skorpa.

Du kan också använda blandningar av till exempel mjölk och vatten. Det går också bra att baka på öl, (jul)must, fil, yoghurt och vassle och på så sätt få lite variation på brödsmaken.  Glad

/Désirée

Sessan1
2009-11-17 15:59
0

Tack DesK, jag har nog varit med här ett bra tag, fast jag inte varit så AKTIV här på iFokus överhuvud taget. Har haft annat att göra oxå, så har jag ju gått med i ytterligare en sait, som jag inte tänkt mig, så det blir så mycket överallt, men nu får det räcka med saiter på lång tid framöver. men får försöka vara med här på iFokus igen framöver.

Jo att baka på filmjölk vet jag, eftersom jag då och då har använt mig av det i något brödbak.

Ja nu dricker jag ju inte öl, så det har jag inte testat, men kanske julmust då. Kanske ska testa med julmust vid något tillfälle,

Tack för ditt svar i alla fall.

Tass/

Sessan1

DesK
2009-11-19 13:37
0

Jo jag har också varit medlem mycket längre här på iFokus än jag har varit aktiv. Ja det finns ju så väldans många intressanta sajter  Glad
Hum jag dricker inte porter, men jag använder det i matlagning och till bak, så att du inte dricker öl behöver inte hindra dig från att baka med det Glad

/Désirée