Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 3308 ggr
pokergirl
0

Doft på vetesurdegsgrund

Har precis gett mig på att försöka få till en surdegsgrund på vete. Använder Martins recept från hans bok men blir lite orolig över att det luktar så fränt, inte alls som min rågsurdeg brukar göra.

Hur fränt är det ok att det luktar?

MonisN
0

Vetesur och rågsur har olika lukt. Rågsuren kan jag personligen tycka ha en angenämare doft. Tror din vetesur är helt i sin ordning. När den är färdig och du fått mata den några gånger kommer den att få en mer mogen doft. Hur gammal är den?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

pokergirl
0

Tack för svaret! Håller med om att rågsurdegen doftar trevligare, lite sötare.

Jag satte vetesurdegen i måndags morse, den borde vara klar ikväll men jag tycker den bubblar lite mindre än rågsurdegen och tycker inte den blivit så stor som den borde.

Men, jag får väl testa och se om den funkar att baka på, är grymt sugen på att testa vetebullar på surdeg! :-)

MonisN
0

Jag har gjort på lite olika sätt. Enligt Martins recept ska den matas en gång dag 2. Det kan vara lite lite om man inte får fart på den. Men det står också att man kan mata igen efter 12 timmar. Kanske har du redan matat 2 gånger? Du kan också tillsätta ett halvt rivet äpple, det burkar sätta bra fart. Nu finns det svenska syrliga äpplen som är utmärkta till surdegar. Speciellt Gravensteiner.

Är det matbrödsbullar eller kaffebröd du ska baka på vetesuren? Receptet på frukostfrallorna är jättegoda med vetesurTungan ute

mammaz
0

Hej ja inte luktar det gott

mammaz
0

Oj tryckte på fel knappSkrattande

Skulle skriva att inte luktar vetesur gott! Här hemma tycker vi att det luktar som spackel eller färg!  Den är inte lika lätt  att få fart på som rågsur.

Men som #3 säger så är det bra med rivet äpple eller lite honung.

Då ska du se att det blir fart. Men bubblorna brukar vara mindre än rågsuren (i alla fall hos mig)

Lycka till!

pokergirl
0

Perfekt, ska testa och se om det blev någon fart i min vetesurdeg. Tänkte testa nattjästa morgonfrallor från Martins bok.

[Asta]
0

Fast ibland kan vetesurdegen bli lite FÖR sur och då får den definitivt en fränare doft. Den blir inte dålig eller farlig eller så, men den jäser sämre.

MonisN
0

Jag har nu två vetesurisar, en på bara mjöl och vatten och en med vildjäst. Den med vildjästen är riktigt vild. Bubblar och pyser så man blir baksugen varje gång man tittar på denTungan ute

Denna kommentar har tagits bort.