Recept - Pain blanc
I Frankrike bakas levainbröd med vetesurdeg som statats med vildjäst. Här är min variant med durum vete.
Steg 1
Levain:
200 gram vatten
150 gram vetesurdeg helst startad på vildjäst
150 gram vetemjöl special
100 gram fint rågmjöl
Steg 2
Levain från steg 1
600 gram vatten
750 - 800 gram vetemjöl special
200 gram durum vete
30 gram havssalt
Steg 1:
Blanda ingredienserna till levainen och kör i maskin 10 minuter. Lägg degen i ett lätt oljat kärl med lock eller plast, och låt stå i minst 5 timmar i rumstemperatur.
Nu har du en levain som kan sparas i kylen upp till en vecka.
Steg 2:
- Blanda levainen och de övriga ingredienserna utom saltet i steg 2 i hushållsmaskin.
- Arbeta degen i 15 minuter. Tillsätt därefter saltet och kör ytterligare 5 minuter. Låt vila i 2 timmar.
- Dela sedan degen försiktigt i 2 delar och lägg dem mjölade jäskorgar. Låt jäsa i 2 timmar under duk.
- Sätt ugnen på 275º och ställ in en oöm plåt på nedersta falsen samt en plåt som bröden ska gräddas på.
- Tag ut den varma plåten och lägg på bakplåtspapper. Stjälp upp bröden på plåten och sätt in dem i mitten av ugnen. Slå på en kopp kallt vatten på den varma plåten på nedersta falsen.
- Sänk temperaturen till 250º. Efter cirka 10-15 minuter sänker du till 200º.
- Grädda tills brödet har en innertemperatur på 98º, cirka 35 minuter. Vädra ut ångan efter halva tiden.
Tips! Får du inte plats med båda bröden samtidigt i ugnen kan du sätta in det ena i kylen täckt med en duk tills det är dags att gräddas.
Detta borde bli ett gott rostbröd 
Just nu har mina ungdomar pippi på att rosta bröd.
MonisN vet du vad det blir för skillnad om man bakar det med bara vetemjöl special?
/Désirée
Jag har inte provat med bara specialen, men det går absolut att utesluta durum. Durumet gör att det blir lite knaprigare skorpa
Konsistensen är ju inte som ett luftigt rostbröd, utan inkråmet har traditionell surdegskaratär.
Aha tack ska testa både och för ungdomarna rostar allt bröd även surdegsbrödet. De älskar min "mamma"-limpa på surdeg. Vi gör så när jag bakar att vi skivar upp allt brödet och fryser, sedan tar de fram så mycket de vill ha och tinar i rosten 
/Désirée
Det är min vanliga standardlimpa på min Tyska surdeg. Den gör jag när jag inte kommer på något kuligare 
Tjejerna kallar den för mammalimpa eftersom det bara är jag som bakar den.
/Désirée
Kanske skulle lägga ut receptet här? Även om de flesta inte har min Tyska surdeg 
/Désirée
Tycker jag med