Surdegsbröd på dinkelmjöl?
Är det någon som provat att baka surdegsbröd på dinkelmjöl och isåfall vill dela med sig av recept och erfarenheter?
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Jag har ett recpet jag snart ska prova med fullkornsdinkel. Men i dagsläget har jag inget att dela med mig av. Du kan alltid byta ut lite av det andra och ersätta med dinkel. Dinkel är relativt nytt för mig så mina erfarenheter är ganska små. alla som provat säger dock att det är jättegott

ÄSS_MACKAN
Ett saftigt och gott bröd av surdeg, fullkornsdinkel och koriander. Ett av de godaste bröd jag bakat.
Portioner/antal: 1
Ingredienser
Dag 1
1 deciliter surdegstart
1 deciliter fullkornsdinkelmjöl (stenmalet ekologiskt)
1 deciliter vatten 40 grader
Dag 2
4 deciliter vatten (rumstempererat)
25 gram jäst (blå ej torrjäst)
50 gram smör (normalsaltat rumstempererat)
1 tesked finstött anis
1 tesked finstött fänkålsfrö
1.5 tesked malen koriander
1 matsked fast eko honung
13 deciliter cirka fullkornsdinkelmjöl (stenmalet ekologiskt)
0.75 matsked havssalt
Gör så här
Dag 1. Blanda ingredienserna och låt stå i skåpet ovan. kylen eller i rumstemperatur 8 timmar.
Dag 2. Lägg över surdegen och alla ingredienser utom saltet och mjölet i bunken till assistenten. Lös upp jästen och banda. Tillsätt mjölet, lite i sänder och kör på lägsta växeln 10 minuter. Tillsätt saltet och mer mjöl om så behövs, degen ska vara smidig men inte kletig. kör maskinen ytterligare 5 minuter på mellanväxeln. Lägg en fuktig handuk över och låt jäsa cirka 2 timmar.
Slå upp degen på bakbordet och arbeta till en limpa, lägg i en avlång jäskorg med släta sidan ner, tryck till (skarvsidan) så att den blir slät och fin. Lägg över en bakhandduk och låt jäsa cirka 1 timme. Sätt ugnen på 250 grader med plåt inne. Lägg degen på den varma plåten, och ställ den på nedersta falsen, duscha med 2 lätta tryck med duschflaska stäng luckan. Sänk temperaturen till 200 grader efter 5 minuter. Efter 35 minuter lägg ungsfolie över brödet.
Grädda färdigt allt som allt cirka 60 minuter. Använd termometer efter 30 minuter. Färdigt vid kärntemperatur 98 grader. Linda in det varma brödet i bakhanddukar och lägg på galler och låt svalna cirka 12 timmar, innan det skärs.

Tack för förslagen ska prova det ovan men utesluta koriandern det är inte min favorit bland kryddor, anis o fänkål däremot ger gott bröd.
Hälsningar
Louise
#3 Idag har jag bakat på vetesurdeg och fullkornsdinkel! Det ska du prova! Riktigit riktigt gott

Vi får se vad som händer i helgen har ju lite bröd att äta upp först 
Hälsningar
Louise

#2 Varför har du jäst i din deg? Du har ju redan bra jästkraft i din surdeg.
Egentligen ställde du ju inte frågan till mig, men jag tror jag kan svara lite generellt för många surdegsbakare. Ibland om inte surdegen är så bra fart på kan man tillsätta vanlig jäst för att gardera sig mot misslyckanden. Så gör många surdegsbagerier också så inte hyllorna gapar tomma på morgonen när kunderna kommer. Det är mycket som ska stämma. Väder och årstid spelar också roll. Har man en surdeg med mycket fart i kan man ju utesluta jästen om man vill i de flesta surdegsbröd. Hur det funkar med Äss-mackan får salasso svara på, det har jag inte provat.

Ang.ÄSS_Mackan och varför jag hade jäst till surdegsbrödet, var för att det var dålig fart på surdegen, det var lågtryck och åska i luften, vilket kan göra att en deg på enkom surdeg jäser lite sämre än vid klar himmel och högtryck. Det var bara en gardering för att degen skulle jäsa.
Har man en fullgod surdeg och bra förhållanden i övrigt så behövs ingen jäst.
Jag gjorde samma sak igår med en deg där jag enbart brukar använda surdegen som jäst. Igår var det riktigt lågtryck och massor av regn, och eftersom jag förberett baket sen dagen innan vill jag såklart inte att det skulle bli pannkaka, så jag smulade ner en nypa vanlig jäst. Simsalabim! Brödet blev bra
Tycker inte man behöver baka surdegsbröd med så mycket prestige, huvudsaken är att det blir ett gott bröd och att surdegens karaktär kommer till sin rätt.