Recept - Stenugnsbröd
Det här brödet har jag inte bakat själv, men blivit bjuden på och det är väldigt gott.
Bäst blir brödet om man gör degen i maskin.
4 st brödkakor.
5 deciliter vatten
50 gram jäst
15 gram salt
15 gram socker eller honung
100 gram smör
150 gram fint rågmjöl
700-800 gram vetemjöl special
Värm vattnet till 35º och blanda jäst och vatten i degblandaren. Lös upp jästen. Lägg i de övriga ingredienserna, börja med den mindre mjölmängden och öka om degen blir för kladdig, och kör i 6-8 minuter.
Lägg över degen i en inoljad plastlåda med lock och jäs i 60 minuter.
Sätt ugnen på 270º med en bakplåt eller sten inne. Tänk på att det tar längre tid för stenen än ugnen att bli varm, så sätt på ugnen i god tid innan degen är färdigjäst.
Tag upp degen på bakbord och dela den i 4 lika delar. Rundriv varje del till en rund bulle. Ställ dem att jäsa ytterligare i 30 minuter under bakduk.
Kavla ut varje bit till en 2 centimeter tjock kaka. Täck med bakduk och jäs 30 minuter till.
Nagga kakorna med en gaffel och grädda dem på den varma plåten eller stenen, helst en och en.
Vänd kakan på plåten efter cirka 10-15 minuter och se om den har blivit brun. Vänd den då och grädda ytterligare någon minut. Tiden är ungefärlig.
Låter smarrigt och undra om detta går med att testa på i min gamla vedeldade järnspis i torpet?
Någon annan som har testat på att baka detta bröd?
/kram Spanaren
Ps Inga grader finns graderade, men siffror och då gäller det att gå på känn *ler*. Sockerkaka har jag då gjort och den blev bättre än i en vanlig ugn!
Jag har testat att baka matbröd i vedspisugn och det gick utmärkt.
Klarade du av att göra sockerkaka så klarar du säkert att baka matbröd i vedspisen 
/Désirée
Det är ju inte så tjocka kakor så det går säkert alldeles utmärkt i den gamla järnspisen. Jag vet att dessa kakor bakas på stenhäll, visserligen en modern häll och med gradbeteckning, men förr var det ju vanligt med spisar som din, och det bakades massor i dem. Du får prova och berätta hur det gick
Jag lovar att berätta när det är dags att baka dem i järnspisen 
/kram Spanaren