Matbröd iFokus

Matbröd

Etiketterrådtips
Läst 2583 ggr
[ElisabethYL]
2009-09-30 21:28
0

Franska

Är det någon som har ett bra recept på en "matigare" franska?

Skulle gärna vilja att det var "lite annorlunda".

Tacksam för alla tips!

MonisN
2009-09-30 23:27
0

Ofta blir ju franskbröd lite matigare som man bakar själv då vi inte har bageriets kemiska tillsatser som gör det luftigt. Det här receptet har jag sparat från ett tv-program som hette Sköna söndag som gick i slutet av 80-talet. Orginalreceptet innehåller lite mer mjöl och bakas med ljummen vätska. Jag brukar göra med kall vätska och jäsa längre. Men båda sätten fungerar bra.

Snoddas från 80-talets sköna söndagar!

500 gram (5 deciliter) kallt vatten

50 gram jäst

3 teskedar salt

1 matsked socker (eller honung)

840 gram (14 deciliter) vetemjöl special (jag tar 650 gram för jag gillar lösa degar)!

vallmo- eller sesamfrön att strö ovanpå.

Lös upp jästen i vattnet.

Blanda i mjöl och socker. (Jag brukar köra degen i maskin 6-7 minurer på låg växel, men det går bra att knåda för hand också, fast då lite längre).

Tillsätt saltet i slutet av knådningen. (2 sista minuterna med maskin).

Låt degen jäsa cirka 45 minuter med ljummen vätska, eller 2 timmar med kall vätska.

Tag upp degen på mjölat bord och dela den i 6 delar. Rulla varje del till en sträng och gör två flätor. Lägg den ena flätan ovanpå den andra fast åt motstt håll.

Pensla med vatten och strö på vallmofrön eller sesamfrön. Låt jäsa 30 minuter till.

Grädda i 30-40 minuter i 225º. Brödets innertemperatur 96º.

Spraya gärna in vatten med en blomspruta några gånger under gräddningen. För en ännu hårdare skorpa, öppna ugnsluckan några gånger mot slutet och vädra ut ångan.

Låt kallna på galler.

Passar utmärkt att rosta!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

DesK
2009-10-01 10:33
0

#0 Jag gissar att du med matigt menar något franskbröd med lite grovt mjöl i.

Enkelt rostbröd

Är ett lättbakat bröd där du utan problem kan byta ut drygt en tredjedel av vetemjölet till till exempel grahamsmjöl.

Om du med franska menar småfranska så har Loucar lagt ett bra recept

Grahams- vetebullar

Lycka till med baket!  Glad

/Désirée

[Asta]
2009-10-01 17:38
0

sedan får man lite mera fibrer bara genom att använda fullkornsvetemjöl. Går att bara byta ut allt vetemjöl mot fullkorn istället.

MonisN
2009-10-01 17:47
0

Just nu är jag inne i en fullkornsdinkelperiod! Så det kan man också byta ut en del av vetemjölet medTungan ute

[Asta]
2009-10-01 18:54
0

Dinkel brukar jag också jobba med en del. Brukar finnas dinkelbullar i frysen för det mesta.

DesK
2009-10-02 10:35
0

Asta, vad är det för likhet och eller skillnad mellan fullkornsvetemjöl och grahamsmjöl?

/Désirée

[Asta]
2009-10-02 11:07
0

DesK - det kan jag nog inte rent vetenskapligt säga. Men det som säljs som fullkornsvetemjöl fungerar mer som vanligt vetemjöl än grahamsmjöl gör. Grahamsmjölet är lite"flakigare" eller vad man ska säga. Min erfarenhet är till exempel att det blir inte bra att baka ett bröd på bara grahamsmjöl, men det går alldeles utmärkt med fullkornsvetemjöl.

MonisN
2009-10-02 13:37
0

Det har med malningen att göra. Kärnan och skalet mals separat till graham och blandas sedan igen. Skalet mals lite grövre och blir då "flakigare". Till fullkornsvetemjöl mals hela kärna och separeras inte.

[Asta]
2009-10-02 13:44
0

Finemangs. Tack MonisN