Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettjästbröd
Läst 376 ggr
MonicaLagerquist
1

Torrjäst-Kalljäsa

Kan man kalljäsa med torrjäst?

Stolt ägare till tre La permer

DesK
0

Det går utmärkt 😊 Rör ut jästen i lite varmt vatten, blanda sedan med rumstempererat vatten och gör som du brukar göra 😊

/Désirée

Carmarino
1

Man behöver inte röra ut jästen med vatten. Det räcker att man blandar torrjästen med mjölet och låter stå ca 10 minuter. Tror till och med att det står på jästpåsen, om jag minns rätt.

https://www.kronjast.se/fragor-och-svar/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om jäst och bakning.
Vista
1

Jag googlade på detta så sent som i går lustigt nog :) och i de recept jag hittade så skulle man bara blanda med mjölet. (Jag använde själv min tio dagar gamla färska jäst i stället, så jag har inte provat själv ännu.)

T ex detta. https://www.ica.se/recept/kalljasta-ragfrallor-722844/

Har du alltid ett paket torrjäst hemma går det lätt slänga ihop en deg på kvällen och få nybakt bröd dagen efter. När man utgår från kall degvätska tar det lite tid för rågfrallorna att jäsa, men smaken hinner utvecklas på ett helt annat sätt.
Carmarino
2

#3: Du vet väl att färsk jäst håller jättelänge om du lägger den i en glasburk med tättsittande lock och ställer i kylen? Har haft jäst som passerat bäst-före-datum med en månad och den var som ny när jag tog fram den. 👍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

MonicaLagerquist
2

Då ska jag testa att blanda med mjölet.

Vet inte om ni minns att jag köpte superbilligt torrjäst i Thailand förra året när vi var där samtidigt som all färsk jäst tog slut i Sverige.

Nu har jag hittat samma förpackning av torrjäst i en utlandsbutik här i Sverige.Tror jag betalade 20 kronor för 500 gram jäst.

Carmarino
1

#5: Jo, jag kommer ihåg att du köpte jättemycket torrjäst då. Har du lyckats göra slut på den "redan"? 😄

Vista
1

#4 Jo, jag har själv satt i plastburk flera gånger, men kan för den delen tro att glasburk är ännu bättre! Detta paket var inte öppnat alls och jag visste inte hur väl själva förpackningen skulle hålla jästen igång. Men det gick bara bra. :)

MonicaLagerquist
2

Det räckte i ungefär tre månader. Nu har jag snart gjort av med nästa påse.

Carmarino
1

#8: För mig hade det nog varat i tre år. 😄
Fast jag har ju inte så många att baka till och även om jag äter bröd varje dag så blir det oftast bara en eller två skivor (eller en bulle), så det jag bakar varar ganska länge.