Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbakprat
Läst 137 ggr
MonicaLagerquist
3

Olika mjölsorter

Vilka mjölsorter använder ni mest.
Vilka har ni alltid hemma?

Stolt ägare till tre La permer

[Moon AppleGrey]
1

Rismjöl (bakning och matlagning) använder jag mest numera.
Brukar även ha Sempers Fin Mix hemma för alla eventualiteter.

De som används mer sällan är majsmjöl och potatismjöl.

Maleficum
1

Hade alltid Saltå Kvarns Dinkelmjöl (då det funkar bäst för min IBS mage) förr men de har tyvärr slutat sälja den i affären jag handlar och Kungsörnens Dinkelmjöl har även vanligt vetemjöl i sig.

Så numera är det mest vanligt vetemjöl men bakar med surdeg gjord på grov dinkel sen har jag havremjöl när jag gör tex kladdkaka.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Carmarino
1

Använder mest vanligt vetemjöl och vetemjöl special, men har också grovt/fint rågmjöl, dinkelmjöl, ölandsvete, emmer och lite andra sorter hemma.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
1

Använder nog mest teff och bovete. Har alltid hemma många olika glutenfria mjöl.

Så förutom ljus och mörk teff- och bovete- så har jag havre-, kokosnöt-, potatis-, kokbanan-, sötpotatis-, hirs- (var inte så gott) och nu även carobmjöl.

[Moon AppleGrey]
1

#4: hur tycker du att carobmjölet är?

Sindri
2

Har precis köpt det så jag har inte hunnit testa än, men såg ett recept på chokladkaka, det skall tydligen smaka choklad.

[Moon AppleGrey]
1

#6: okej.

Jo, jag vet att det liknar choklad i smaken.
Har två paket med carob hemma, ett som är malet och ett i bitar. :)

Vista
2

Senaste halvåret har jag använt dinkelmjöl och grahamsmjöl.

#2 Tack för infon om Findus dinkel, jag köper Saltå Kvarns för att deras påse är lite större, men skulle lika gärna ha kunnat köpa Kungsörnens.

Vista
1

#8 Öh, vet inte varför jag skrev Findus, och man kan visst inte redigera i efterhand, men då vet ni att jag vet att jag skrev tossigt. 😁

[Moon AppleGrey]
2

#9: om man inte är värd eller Medarbetare på sajten, så kan man bara redigera i upp till en timme efter att kommentaren skrevs.