För hög ugnstemperatur
Jag bakade en limpa nyss. Den här:
https://matbrod.ifokus.se/discussions/4d71454fb9cb46224405a387-klassisk-svensk-limpa-recept
Man ska ju ha ugnen på 250 grader och direkt man ställt in plåten ska man sänka till 175 grader. Det var bara det att jag glömde helt bort att sänka temperaturen. Det var när jag gick förbi ugnen och kastade ett öga på limpan efter ca 25 min som jag reagerade på att den var väldigt mörk. Jag var ju tvungen att ta ut plåten direkt.
Jag har inte skurit i den än, den är för varm men jag hoppas inte den är bränd utanpå och ogräddad inuti 😕
Risken är att brödet är väldigt torrt, men förhoppningsvis är det inte ogräddat inuti. Gissar att du vet vid det här laget, så du får gärna skriva och berätta hur det gick.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ja lite torrare blev den nog än när jag gjorde den förra gången. Men bättre än väntat ändå. Jag trodde inte den skulle gå att äta haha. För den blev riktigt mörkbrun uppepå men ingen bränd smak så det var nog precis på gränsen🤪
Tur du såg det i tid. Lite bränd skorpa ger bara lite extra smak. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ