Morots-tekakor
Recept på Tekakor med morot . 5-6 dl vatten 1 blå jäst Salt ( efter egen smak ) 2 morötter , fint rivna 3 dl havregryn Ca 1-1,5 dl olja Ca 7 -8 dl vetemjöl Lite sirap Ta fram en bunke , lös upp jästen i vattnet, ha på salt , havregryn , vispa nu , låt havregrynet svälla en stund. Ha i rivna morötter och sirap , vispa , ta ur vispen , varva vetemjöl och olja , Till sist , ha på lite vetemjöl , Jäs degen i 40 min. Ta upp degen på bakbordet , kavla ut den , gör runda tekakor med en kavel eller nån form , Lägg upp kakorna på en plåt med bakplåts papper , nagga brödet , jäs i ca 5-6 min, Grädda i ugnen ( mitt i ugnen ) 200-225 grader , tills dom är gyllenbruna , Lycka till ! Soligajag1
HH 🙂
Det ska vara : Gör runda tekakor med en tratt eller nåt glas .
HH 🙂
De ser riktigt goda ut. Får nog testa dem nästa gång det är dags att baka bröd. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
När ska man tillsätta vattnet?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3 Tack så mycket ,
Du tillsätter ju vattnet när du haft i jäst , salt , havregryn , sen vattnet , vispar , låter havregrynet svälla en stund , sen i med morötter , rivna, ok , ,
HH 🙂
#5 Då är jag med. Det stod inget om vattnet i beskrivningen i #1 nämligen. 🙂
# 5 , okej , förlåt , missade det , Det är klart man har på vattnet på jästen , det vet vi som bakar , eller hur ? 😊😉 Ursäkta , 😊
HH 🙂
#7 Ja, visst vet vi det, men det kanske finns några som inte är så vana och som inte får havregrynen till att svälla utan vatten. 😉
Jag justerade det, så nu står det att man ska lösa upp jästen i vattnet.🙂
/Désirée
#9 Tack så mycket Desk , så snällt av dig !
Ursäkta om jag skojade till det lite , tänkte inte på dom som inte brukar baka , vill ha ett recept att gå efter , Så nu är det fixat , tack ! 🙂
HH 🙂
Det står "lite sirap" i receptet, men det står inte när man tillsätter det. 🤔
#11 Hahah, , 😂
Jag hade väl en "dålig dag" 🤪
Den tillsätter jag samtidigt med morötterna , alltså först jäst , sen salt på , sen vatten , sen havregryn , låt svälla en stund, sen sirap , vispa , vetemjöl -vispa , olja -vispa , sen varva med vetemjöl och olja , i slutet lite mjöl på degen , låt jäsa i 40 min , jag har en äggklocka jag sätter på 40 min , så kan jag diska undan + ta fram plåtar och bakplåtspapper ,
Lycka till ! Ta gärna en bild och lägg ut på Matbröd , här alltså. 🙂
sen behöver du inte göra tekakor , det finns ju många varianter , t ex gifflar som jag brukar göra , med ost i t ex t.o.m fetaost kan man ha , smula i brödet , jag brukar lägga osten när jag ska rulla ihop giffeln . jättegott blir det med ost i .

HH 🙂
#12 Ungefär hur mycket sirap brukar du ta?
Hade faktiskt tänkt att baka dem som bullar istället. 🙂
# 13 Ok , Inte alls mycket , 2 msk , men jag ’duttar’ som Per Moberg , ( gör ju likadant med vetemjöl , jag känner med händerna när degen är klar . Lärt mig av min mamma . ) Sedan bakar jag så ! 😊👍❤️
HH 🙂
Själv är jag van vid att vara övertydlig när jag skriver instruktioner (inklusive recept). Kanske lite överdrivet, men jag kan inte låta bli. 😃
#15 Förstår . Faktiskt jag med , men nu vete sjutton vad som hände , brukar ju kopiera mina recept , som jag har sparade på Word , men nu skrev jag bara under tiden medans bröden va i ugnen . jaja, , det fixade sig till slut .
Inte alls överdrivet ! 🙂 Det ska ju vara ordning och reda! 👍
HH 🙂
#16 Det är ju inte alla som haft turen att ha en mamma som lärt ut hur man känner när degen är färdig. 😉
Har du olivolja eller ? Sirap ! kan man inte byta ut det till honung istället ?
# 18 , Blandade både raps -Olivolja , det kan du säkert / flytande honung , 2 msk , ( jag har själv inte haft honung i bröddeg ) Har jag brödsirap hemma , tar jag det . Lycka till. Lägg gärna upp en bild på det du bakat . 😊
HH 🙂
Ja jag skall testa. Man tar vad man har. Har all olja o har bara mörk sirap hemma, men det skall nog funka…kanske. Man måste testa.
Henry
# 20 Trevligt , precis . Man tager vad man haver . 😊 Hoppas du har läst receptet för övrigt , ha i rivna morötter , då blir bröden saftiga o goda. Hillevi - Soligajag1
HH 🙂
Kollade din profil, skall du plugga till kock/kallskänka. Jag har jobbat som kock i Örebro för 20 år sen. Bakat lite men inte så mycket av dessa delikatesser som som du representerar. Är 67 nu o har lagt ner mycket av det. Har liksom ingen kick längre.
Skall försöka lägga ut bilder.
Henry
# 22 Tack så mycket ! Va trevligt ! Jag gick halva utbildningen kallskänka / kock , sen avbröt jag den , fick jobb, skulle hoppa på utbildningen igen , men det blev inte så . Det är kanske fel forum att skriva på ? Gå in på min sida / Soligajag1 - skriv PM , vore trevligt . Tack ! Jag älskar att baka , och laga mat , dekorera maten fint. Det är något jag brinner för. Ja , kicken kan ta slut , jag är 60 år , lagar mat och bakar en del . Mina bullar . Tack / Hillevi
HH 🙂
Jag hade tänkt baka dessa idag, men det kom en utflykt ivägen, så får bli imorgon 🙂
Henry Nordström, välkommen hit! 🙂 Du är också välkommen till Matlust
/Désirée
Stämmer det verkligen att tekakorna bara ska jäsa 5-6 minuter när man har bakat ut dem?
Håller på och bakar dem nu, men jag har ändrat lite i receptet. Använder bara 25 gram jäst och låter dem läsa längre istället. 🙂
# Nja , vi gör alla olika , jag jäste kanske lite längre , tog inte tid. 10-15 min då. Men när ugnen är varm och jag ställer plåten på ugnsplattan , så jäser dom fort . Ok , lycka till . Ps . Alla har vi våra sätt att baka på . 😊🤪😁
HH 🙂
#26 Bullarna står och svalnar nu. Min deg blev jättekladdig, så det hade inte gått att kavla ut den. Lyckades "dumpa" i degbitarna i mina minilimpformar, och det gick jättebra det också. 🙂
# 26 Okej , hoppas dom går att äta, Ursäkta om mitt recept är ’perfekt’ , ’höftar’ alltid i vetemjöl och olja , känner med händerna när degen är klar , efter jäsning ( 40 min) om degen är kletig , har jag på mer mjöl , När jag bakar ut dom . Dessa bröd /gifflar , kan degen inte vara kletig , då är det svårt att kavla ut degen.
HH 🙂
#28 De blev väldigt goda. 👍
Hade också på mer mjöl när jag bakade ut dem, men inte tillräckligt tydligen. Fast jag är ju van vid att baka med en kletig deg när jag bakar bröd, så jag har lärt mig att det brukar bli bra ändå. 🙂
Ändrade lite på mängden i ingredienserna, men det var mest oljan och sirapen (tog "mittemellan"-måtten). När det gäller mjölet så tog jag den minsta mängden, för jag tänkte att det är bättre att tillsätta mer sedan. Kan nog öka på den lite, men degen blev väldigt bra ändå. Jisses vad den bubblade när den hade jäst i drygt 1,5 timmar. 😃
# 29 Ojoj. . Vad du jäste den länge , det skulle jag inte kunna göra , tycker att man förstör degen / brödet, Men vi tycker olika , tur det !
HH 🙂
#29 Använder man mindre jäst så behöver degen jäsa längre. Bröd utvecklar mer smak om man använder lite jäst och låter det jäsa längre. Bäst är att kalljäsa över natten, men jag har inte plats i kylen så det får vänta tills det blir tillräckligt kallt på balkongen. 🙂
Som det står i den här länken (under "Jäst"): "När det gäller tiden för jäsning lyder regeln att hellre för lång än för kort tid gentemot vad receptet anger."
Ändrade receptet enligt följande (det blev 16 stycken bullar):
Ingredienser:
25 g jäst
105 g (3 dl) havregryn
1,5 tsk salt
500 g (5 dl) kallt eller rumstempererat vatten
2 morötter (ca 170 g), fint rivna
ca 30 g (1,5 msk) brödsirap
420-480 g (7-8 dl) vetemjöl
110 g (drygt 1 dl) olja
Ugn:
225°C
Gör så här:
Lägg jästen i matberedarens bunke och tillsätt havregryn, salt och vatten.
Rör ihop och låt havregrynet svälla en stund.
Tillsätt rivna morötter och sirap.
Varva vetemjöl och olja.
Strö över lite vetemjöl och låt degen jäsa i 1,5 timmar.
Ta upp degen på mjölat bakbord och kavla ut den, eller rulla till bullar.
Gör runda tekakor med en tratt eller ett glas (eller gör bullar).
Lägg upp kakorna på en plåt med bakplåtspapper eller i en form för minilimpor.
Nagga brödet och jäs i ca 25 min.
Grädda mitt i ugnen tills tekakorna är gyllenbruna, ca 10-15 minuter, eller tills innertemperaturen är 99-100°C.