Smidig deg
Vad innebär "en smidig deg" egentligen? Att degen är väl blandad och har en slät yta eller att den lätt släpper från bunkens kanter och är klibbfri? Bulldegar tycker jag är lätthanterliga i detta avseende, men matbröd är lite klurigare att komma underfull med.
Att degen inte kladdar, är elastisk och lättarbetad. Sikta mot bulldog i koncistens, men så får man såklart ta hänsyn till börsdagars innehåll av grova mjöler och annan fyllning.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Bulldeg har ju smör i, och då behövs inte så mycket mjöl för att det ska bli smidig och lätt att jobba med. Men matbröd tycker jag är jättesvårt, man kan mata degen men hur mycket mjöl som helst (känns det som) och när den väl blir smidig så är den istället stenhård. Bakar sällan matbröd som inte görs i form, är rädd att mata brödet med för mycket mjöl och därav få hårt bröd.
En stor del av kladdet "knådar" man bort. När mjölet sväller lite och glutentrådarna utvecklas så blir den smidigare. Det är därför man måste knåda degen länge. Minst 10-15 min i maskin. Det är för att få ihop den ordentligt. Även om smöret hjälper en bulldog att bli smidig så är det trots det en koncistens åt det hållet man eftersträvar. Ta inte mer mjöl, arbeta degen tills den uppför sig :) typ så. Om degen fortfarande kladdar när den är trådig så kan man ha i mer mjöl. Men det behövs sällan, eftersom man ofta knådar på mjölat bakbord. :)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Anterrabae förklarade perfekt! Det ska släppa kanterna, men kan var kletigt ovanpå innan man slår ihop degen på bordet. Samma med vetedeg, den ska vara rätt kletig innan första jäsning. Man kan pudra med mjöl under jäsningen. Olika mjöler kan vara klurigt som amatörbagare. Vissa drar åt sig mer vätska än andra. Man får lära av sina misstag. :)