Förvara jäst
Hur förvarar man färsk jäst på bästa sätt om man inte använder hela jästen?
Jag brukar lägga den i en liten plastburk med lock 🙂
/Désirée
Säger som DesK. I en söt liten plastburk med tättslutande lock
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Så en matlåda skulle fungera bra? Skulle det fungera lika bra att linda in jästen i plastfolie eller lägga den i en fryspåse?
Svar ja på alla frågorna 🙂
/Désirée
Toppen, tack :-D
När vi ändå pratar om att förvara, så passar jag på att ta en till sådan fråga lite snabbt. Hur förvarar man brödet på bästa sätt? Bröd man köper ligger i påse, men man kan ju lägga brödet i en kökshandduk också. Vilket är bäst för brödets smak och konsistens? Förutsatt att man inte fryser in brödet, då misstänker jag att påse är det ändå rätta ;-)
Beror på vad för slags bröd det handlar om. Bröd med frasig /knaprig yta bör förvaras under duk, men bröd med mjuk yta kan förvaras i påse 🙂
/Désirée
#7 det kommer att bli lätt att komma ihåg. Tack!
jag lindar alltid in snuttar i lite plastfolie och in i kylen.
Frasigt bröd, t ex franskbröd förvarar i papperspåse med plastpåse utanpå för att behålla frasigheten, men inte bli stenhårt.
Fryser ner jästen.
Annars brukar jag använda torrjäst som kan lagras torrt.
Läste en artikel om att man kan lägga en färsk jäst i en plastpåse som man suger ut all luft, lägger ner den i en glasflaska och förvarar i kyl, då blir det inte kondens och den blir inte dålig så fort, kan hålla sig i månader om inte upp till ett år om man har tur. 😃
Nu har jag en liten fundering till Ang jäst. Hur vet man om färskjästenär dålig? När den är brun i kanterna? När den får som en vit hinna?
Den luktar skunk!
#13 haha, det luktar alltid skunk om jäst! Men är den dålig när den är brun i kanterna?
Troligen är den bara lite torr. Alltså, dålig jäst är som ruttna ägg, man kan inte ta fel 🤐
#15 vad bra :-) har på senaste tiden fått jäst som sett ut på det sättet trotts att det är gott om tid tills den går ut ur datum. Men då vet jag att det förmodligen inte är något fel på dom så länge dom inte luktar mer än vanligt, hihi!
Jag förvarar alltid överbliven färsk jäst i sitt vaxade papper och virar hushållspapper om den. Då får den luft. Funkar kanonbra och håller sig längre än i en tät plastburk.