Våfflor - Annorlunda
Ville få i mig lite mer protein på våfflor så jag blötlade lite kikärtor under natten, körde dem i mixern med vatten och blandade ner lite mjöl, fett och salt till en fin smet, inte för tjock och inte för tunn. Gräddade i nästan 14 minuter, men fri från jäst och bakpulver vilket många vill skippa, mer protein och supersmarrigt!
Bra tips. Jag har gjort samma sak med kokta kikärter också, det går fortare om man råkar ha färdigkokta hemma. Vill man göra det enkelt för sig kan man köpa olika mjöl gjort på baljväxter i affären också. Jag har sett mjöl gjort på både soja, kikärter, bönor och olika linser. Quinoamjöl är också bra för att variera sig lite. Samma sak fungerar lika bra i pannkakor, men jag tycker plättar är något lättare att grädda om man inte använder ägg i smeten.
Testade med kokta kikärtor men tyckte det blev gummikonsistens, så jag kör alltid bara blötlagda, blir ju billigare då man slipper koka dem.😉
Absolut går det lättare att köpa färdiga mjöler, bra tips om man har lite extra pengar över.
Jag brukar köra avrunna kokta kikärter som jag tinat från frysen i mixer så att det blir ett ganska fint mjöl. Sen blandar jag det med med vetemjöl, salt och mjölk (eller vatten eller mjölksubstitut, vad man nu föredrar), samt någon tesked bakpulver och vispar ihop det till en smet. Men bakpulver är inget absolut måste, det händer att jag glömmer det och det blir ganska bra ändå.
Jag tycker konsistensen blir bra, i alla fall i pannkakor. Kanske beror det på mixern? Vissa jag pratat med har haft svårt att få kikärterna att bli finfördelade, det har blivit mer som mos. Det kanske är jag som har en mixer som lämpar sig bra för just detta. Men föredrar man blötlagda ärter går det givetvis minst lika bra. Det kräver dock lite mer framförhållning än jag brukar ha. :-)
Det är som sagt ett jättebra tips, speciellt för äggallergiker och veganer som vill få i sig lite mer protein i pannkakorna.
Har testat vid flera tillfällen tycker det blir gummiaktigt vilket jag inte gillar, föredrar endast blötlagda kikärtor som man mixar med vätskan, de lyfter sig även så man behöver inte ha i bakpulver, därför det inte är bakpulver i mitt recept.
Det är nog din mixer som är bra, jag kör nog på mitt recept då det funkar bäst för mig, så slipper jag koka kikärtorna. Jag tror det blir lite gummiaktigt eftersom man kokat dem, då byter ju stärkelsen lite effekt. 😃
Tänkte inte på det förrän nu, men kikärtorna ersätter ju ägg, är inga ägg alls i detta recept.