Matbröd iFokus

Matbröd

Etiketterrådtips
Läst 25214 ggr
[TrevorS]
89

Billiga jäskorgar?

Vart köper man billiga jästkorgar?

Hur är jästkorgarna i trä?

storost
3

Egentligen behöver man ingen jästkorg. Det går bra med en glasskål med en bomulls- eller linehandduk i. Handduken skall vara pudrad med rågmjöl, då fastnar inte degen. Ta inte vete- eller dinkelmjöl, då är risken stor att degen fastnar i handduken.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
0

Jo jag har kört med en sil med linnesduk i som jag mjölat men vill ha roligare formar.

MonisN
0

Innan jag hade jäskorgar använde jag et durkslag med mjölade handdukar i.

Alla sätt är bra utom dom dåligaFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[TrevorS]
0

#3. Jo det är precis så jag gör, men skulle vilja ha några jäskorgar i alla fall, kan vara roligt att variera formen. Skrattande

storost
1

OK, hos Brotformen under fliken "Angebot" finns det mycket av jästkorgar. De skickar också utomlands (Tyskland).

min egen hemsida.

[TrevorS]
0

#5. Det var rimliga priser. Skrattande Har du handlat av dem tidigare?

storost
1

Nej, jag har aldirg handlad av dem. Men de från tyska forumet har redan köpt hos de. Och vanligtvis är det ingen problem, det går att betala med paypal och då är det mycket säker.

min egen hemsida.

[TrevorS]
0

#7. Jo paypal är riktigt bra. Det är vanligt i tyskland att man betalar med har jag märkt. Brukar köpa skivor från tyska sidor. Hittade några jag var intresserade av där. Hittade i Sverige men de var nästan dubbla priset än från den tyska sidan. Funderat på att göra själv kan inte vara så svårt, men man ska kunna göra det fint också.

MonisN
0

#5 Ojojoj, vilka fina formar! Och billiga! Nu kan inte jag tyska, men vad kostar frakten till Sverige?

[TrevorS]
0

Svenska. Du kan kolla på sidan på svenska, sedan när man handlar får man nog ändra om till den tyska hemsidan igen annars går det nog inte att handla.

Jag tror det kostar runt en hundralapp i alla fall. Kan ju skriva och fråga.

MonisN
0

#10 Tack! Haha! Det är roligt hur google översätter utländska sidor, men jag fatt i alla fall Skrattande

Vad som var mindre bra är att man måste beställa minst 20 saker om dom ska skicka utanför Tyskland (om jag fattat rätt).

[
](# A14 utgång till Mutzschen Wermsdorf, Mahlis # A14 Abfahrt Leisnig über Mügeln, Nebitzschen, Glossen, Gröppendorf, Mahlis A14 avfart Leisnig Mügeln, Nebitzschen, läppglans, Gröppendorf, Mahlis # B6 Abzweig in Luppa nach Wermsdorf, Mahlis B6 filial i Luppa till Wermsdorf, Mahlis # B6 Abzweig in Oschatz Richtung Wermsdorf, vorher Abzweig nach Mahlis B6 filial i Oschatz Wermsdorf riktning, innan han till Mahlis )

MonisN
0

Det är tydligen någon mässa i Dresden till helgen, den skulle man varit påGlad

DesK
0

TrevorS du kanske skulle kunna testa att göra någon jäskorg av lera Glad

Ähum hela sajten finns översatt till engelska, det brukar ju de flesta svenskar kunna läsa Flört

Ska kolla lite mer där senare.

/Désirée

MonisN
0

Mässan är en fackmässa för bageri och konditorier. Hade varit kul att gå på.. Synd att det är så långt att åkaGråter

DesK
0

Mona du får skicka proffset i din familj Flört

/Désirée

[TrevorS]
0

Aha missade jag med att den fanns på engelska, lite dåligt upplägg med text bara. Man blir lite förvirrad. Jag har pratat med en snubbe som ska till Tyskland ska få hem lite vetegluten tänkte försöka få honom att köpa en jäskorg till mig också. Skrattande Har sett några antika jäskorgar i trä men undrar hur bra det är, om de kanske suger åt sig fukten eller något.

storost
0

Jäskorgar måste man också mjöla i (bäst med rågmjöl) för att degen inte ska fastna.

min egen hemsida.

MonisN
0

Den här är rolig!

"Korgar gjorda av pappersmassa eller sockerrör samt duvor häckar" SkrattandeSkrattande

/Översättning från tyska: Google!

DesK
0

Mona Skrattande Skrattande Skrattande googleöversättningar i ett nötskal Tyst

/Désirée

DesK
0

TrevorS Du som är så händig kanske skulle kunna testa att göra en jäskorg av lera Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

Jag har faktiskt funderat på lera, hittat även en lite tutorial hur man kan göra jäskorg av vanlig lera. Även en i trä men då måste det blötläggas och jag har inte allt som behövs tyvärr. Sedan kan man faktiskt göra det av trolldeg, det tar tyvärr några dagar då man får göra botten, låta den stelna, sedan en bit upp och låta den torka, sedan lite till och låta den torka. Annars sjunker den ihop.

Jag har jäst i durkslag men det är så tråkigt att smutsa ner hadnukar med rågmjöl.

Ne det får bli lera, önskar mig det till jul så får vi se, då kan man ju göra formen precis som man vill. 1 kg lera kostar ca 70-80 kr, hittat i en pysselaffär.

hovaprest
1

Det är jätteroligt att ha riktiga jäskorgar. Jag önskade mig några och har nu 7 olika, så jag är lyckligt lottad. 2 fick jag av min syrra som hon ordnat på en marknad någonstan i Sverige medan 5 stycken fick jag av våra tyska vänner.

Jag skulle inte kunna tänka mig att vara utan dem och om jag inte hade fått dessa så hade jag själv köpt några. Förmodligen härifrån: http://hus-modern.jetshop.se/baka/jaskorgar-c-147-1.aspx

[TrevorS]
1

#22. Tackar de var väldigt billiga. Kanske ska köpa därifrån istället. Skrattande

MonisN
0

#23 Jag köpte också mina hos hus-modern! Jag vet inte hur den nya ägaren är, men den gamla var väldigt vänlig och hjälpte mig kostnadsfritt när jag köpt fel storlek.

[TrevorS]
0

#24. Privata brukar oftast vara snälla. Såg någonstans när jag sökte på google att de fått bra betyg.

Marinas Mix
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon vänlig själ på MAXI tyckte att det skulle vara rea på dessa nu. Så två stycken fick följa med mig hem😉
Ska inviga dem i morgon😃

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[TrevorS]
1

Va fina de är!

Marinas Mix
1

Fanns andra runda också, men jag föredrar nog den "vanliga ovala" formen på bröden🙂

_

MonisN
1

Jag har också sett att Maxi har börjat sälja jäskorgar, det är bra! Jag föredrar också de avlånga.

Marinas Mix
1

Invigde dem idag, resultatet kan ni se i senast bakat tråden.

_

MonisN
1

Vilken storlek på deg är dessa för?

Marinas Mix
0

_

MonisN
1

Korgarna brukar vara anpassade efter degmängd, typ 0,5-1,5 kilo.

Marinas Mix
1

Står inget om degmängden, men korgarna är 35*15*7 cm om måtten kanske hjälper?

_

MonisN
1

Jag skulle tippa på att det är för en deg på 1500 ram.

Hus-Modern.se har många korgar och annat kul🙂