Mjuka glutenfria bullar/hamburgerbröd
Känner att dagens bullbak blev lyckat :) Ville försöka mig på att göra bullar som funkar som hamburgarbröd, så tog receptet jag testat till pizza men gjorde bullar, och gräddade dem på lägre värme och lite längre.
Gjorde en liten hamburgare med nötfärs, ost, stekt ägg och lite grönsaker. Riktigt gott.
När jag blandat ihop allt och låtit det vila några minuter, delade jag det till 5 bullar och testade att mjöla dem så att jag kunde platta ut och vika ihop några gånger utan att bli alltför klibbig. Sedan fick det jäsa 5,5h (surdeg) och sen snittade jag lite (för jag tycker att det är kul) och in i ugnen.
Receptet (litet recept eftersom det är tänkt till en pizza, blir ändå lite mycket för en pizza tycker jag):
Rismjöl 80g
Bovetemjöl 80g
Potatismjöl 50g
Psyllium 11g
Någon nypa salt
Ägg 1st
olja/smör 1,5 msk
Honung 1tsk
Vatten 2dl
Surdegsstart ca 1dl
Ugn på max (275C för mig) och varm baksten, sedan sänkte jag till 200C och hade dem i 20 min/98 grader innertemp. Hade en skål vatten i ugnen också. Lät dem svalna i handduk.
Jag gjorde ett bröd också, men får se imorgon hur det blev. Lite tveksam, det luktade märkligt men det kan bero på kryddorna :)
Så trevligt och spännande recept 👍🙏😊
/Désirée
#1: Tack :) Ja, jag är förtjust i detta recept, det är väldigt mångsidigt. Har också gjort kanelbullar - tog det som blev över när jag gjorde pizza och bredde smörsockerkanel-fyllning på, sen rullade ihop. Funkade fint, men hade nog haft lite smaksättning i degen om det var till kanelsnäckor.