Pitabröd
https://www.koket.se/monica_eisenman/matbrod/mjol/pitabrod
Hejsan på er alla.
Nu blir det snart brödbak, , har inte bakat bröd på länge, försöker sluta helt med det men men, , inte så enkelt. Ett pitabröd med sallad , grönsaker . Det får bli min lunch.😄
Det kommer foton senare . 😀
HH 🙂
- Redigerat 2025-08-31 11:46 av Soligajag1
#0: Varför vill du sluta baka bröd?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2: Jodå, jag förstår. Är det vetemjölet som gör dig uppsvälld, eller att du äter för mycket? Annars kanske det kan funka att baka med glutenfritt mjöl istället?
Dessa glutenfria mjöler ska tydligen smaka som vanligt bröd, enligt många som testat det. Basmixen kan användas som vanligt mjöl, bara att byta ut till samma mängd som vetemjölet. Nackdelen är att påsarna är små och dyra.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2025-08-31 15:31 av Carmarino
Fina bröd :)
Om man vill undvika vete, särskilt för hälsan snarare än för att man inte tål gluten, rekommenderar jag att man testar naturligt glutenfria recept.
Dvs baser på "rena/riktiga" råvaror: havre, ris, durra, bovete, teff osv. Gärna fullkorn (fast ris blir lättare om det är på vitt ris). Kanske lite potatismjöl som stärkelse, men inte mycket.
Psyllium som konsistensmedel.
Detta för att de flesta glutenfria mjölmixer består till stor del av stärkelser, och har tillsatta konsistensmedel som xantangummi och hydroxipropylmetylcellulosa, vilka det finns belägg för skadar mikrobiomet i tarmen (efter försök på möss och råttor, de har inte testats på människor, i vart fall inte med hänsyn till mikrobiom/tarmflora). Vissa mjöler har också modifierad stärkelse som på liknande försök visat sig orsaka låggradiga inflammationer i tarmsystemet.
Och jag förstår varför man känner att det är värt "risken" (särskilt som det inte är bevisat på människor än) om man inte känner av det och har något val pga celiaki… men vill man byta ut vete för att magen reagerar på det så kanske man inte vill byta ut det mot något som har sämre näringsvärde och tillsatser med risk för att skada tarmfloran.
Jag bakar surdegsmatbröd med havregryn och rismjöl som bas, och sen experimenterar jag med durra, linser, ska testa quinoa :) Använder psylliumfröskal men låter bli xanthangummi och softbake (softbake får jag ont i magen av, och xantangummi känns inte meningsfullt).
Bröden blir mjuka och saftiga utan att vara degiga.
Pitabröd har jag inte testat dock.