Annons:
Etikettjästbröd
Läst 285 ggr
Carmarino
7/8/20, 9:06 AM

Recept Honungslimpa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är ett receptet på honungslimpa som jag hittade i tidningen Hembakat nr 3, 2019.

2 limpor

Ingredienser:
25 g jäst
4,5 dl vatten
1 tsk salt
170 g honung
900 g vetemjöl

Ugn:
145°C + 185°C

**Gör så här:
**Rör ihop ingredienserna till en smidig deg och arbeta den i en köksmaskin i 5 minuter.
Låt degen jäsa under bakduk i 45 minuter. Sätt ugnen på 145 grader.
Dela degen i två delar och lägg varje del i en limpform, ca 1 liter, klädd med bakplåtspapper.
Grädda bröden mitt i ugnen i 30 minuter. Höj sedan temperaturen till 185 grader och grädda dem i ytterligare 30 minuter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
DesK
7/8/20, 11:19 AM
#1

Intressant med den ökade värmen i receptet, jag kör oftast med sjunkande värme. Vet du vad det blir för skillnad?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
7/8/20, 2:04 PM
#2

Har ingen aning. Kanske det är för att det är så mycket honung i degen? Den kanske "kokar bort" om temperaturen är för hög. Fast jag vet inte, utan det är bara mina spekulationer.

Brödet blev gott, men det är lite för sött för min smak. Brukar till och med utesluta honung om det bara är ett par matskedar i receptet. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: