Någon ville ha receptet, så här kommer det:
Vetemjöl 700 g. (Jag tog 500g, degan skall vara ganska lös.)
Mjölk 3 dl
Socker i msk Fyllning: Jag tog ungefär 3,5 nävar riven ost, en rödlök
Olja 0,75 dl i strimlor och grovhackad persilja ca 0,5 dl
Vatten 0,75 dl
1 ägg
1 tsk salt
10 g. jäst
Ägg att pensla med
Värm vatten, olja och mjölk till fingervarmt i en stor gryta. Blanda jästen med salt och socker i en kopp och rör tills det blir flytande. Tillsätt det till den ljumna degvätskan. Blanda i mjölet. (Jag har bakat detta brödet 2 gånger och det har räckt med 500 g.) Det behöver inte knådas, utan man arbetar degen länge med en slev så degen blir blank och smidig och allt mjölet är inarbetat. Olja in en skål, typ salladsskål och flytta degen dit med inoljade händer, tag också lite olja på degen så den inte torkar. Täck med plast och ett lock och låt jäsa till dubbel storlek.
Olja in en kavelmatta eller bänkskiva e.d. som tål olja. Jag använder en stor glasskärbräda. Tag en fjärdedel av degan med inoljade händer och forma till en boll som plattas ut med händerna. Lägg på en liten näve fyllning. Drag upp degen från kanterna och nyp ihop så fyllningen blir täckt. Platta ut med händerna till en rund
kaka. Gör ett hål i mitten så att ångan kan gå ut vid bakningen. Lägg på inoljad bakplåt två bröd på varje. Jäs som vanligt.
Baka i ca 220 grader ca 10 minuter tills bröden fått fin färg. Tag ut och pensla med smör eller margarin.
Se videon så förstår ni tekniken.
Kan tillägga att dom är väldigt enkla att göra och fantastiskt goda.