Annons:
Etikettlågkolhydratbröd
Läst 3103 ggr
Julialex
2010-08-07 22:22

Mitt recept på LCHFbröd :)

Hej! Idag har jag exprimenterat lite och lyckats baka ett bröd som jag tycker blev jättebra! Har blivit inspirerad av olika LCHF recept och rört ihop det lite. Är ingen erfaren matlagare/bagare så om ni har bättre idéer med själva ihopblandningen och gräddningen får ni gärna skriva det här Glad

Där jag bor verkar det helt omöjligt att få tag på fiberhusk, kokosmjöl, mandelmjöl och så vidare, så man tager vad man haver.

-------------------------------

Recept:

Cirka 20 hasselnötter (kanske mandlar fungerar lika bra)

Cirka 10 valnötter

100 gram philadelphia

4 ägg

Solrosfrön

Linfrön

Sesamfrön

En matskedsklick majonäs

En skvätt grädde

-------------------------------

Så här gjorde jag:

Mal hasselnötterna och valnötterna så att de blir lite som mjöl. Jag använde en vanlig mixer men mortel kanske fungerar bra det med.

Häll över "mjölet" i en bunke, häll i philadelphiaosten och äggen och mosa ihop med en gaffel.

Häll i en liten skvätt grädde, kanske 2 matskedar.

Häll nu i en fröblandning du gillar, jag använde som det står i receptet hela linfrön, sesamfrön och solrosfrön.

Sist en klick majonäs.

Rör ihop det ordentligt.

Sedan hällde jag smeten i en smörad ugnsform där den blev cirka 1 centimeter tjock, och lät den stå cirka 10 minuter medan jag värmde upp ugnen. In med den i ugnen på 200 grader och cirka 20 minuters gräddning. Jag märkte att brödet var färdigt när det reste sig i mitten av formen. Sedan skar jag upp brödet i lagom stora bitar.

Det här är faktiskt mitt favoritLCHFbröd hittills Skrattande Hoppas ni vill testa!

http://julialex.blogg.se

Annons:
DesK
2010-08-07 22:39
#1

Tack för det fina receptet som ser gott ut Glad Ska jag testa att göra framöver Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Julialex
2010-08-07 22:57
#2

Vad kul, hoppas att du gillar det lika mycket som jag! Skrattande

http://julialex.blogg.se

Upp till toppen
Annons: