Annons:
Etikettbakprat
Läst 10584 ggr
Gasoline
2014-11-16 20:35

Jäst för söta degar

Har för att tag sedan läst att det ska gå lika bra att baka bullar med sen blå jästen, att den röda för söta degar egentligen inte behövs. Iom en diskussion i en annan tråd här på sajten om detta så blir jag nyfiken; vad är skillnaden på blå och röd jäst? Där jag läste om detta för ett tag sedan menade man på att röd jäst jäser degen snabbare om den innehåller en viss mängd socker. Men att blå jäst fungerar även till söta degar även om den inte alls är lika effektiv, dvs något länge jäsning. Någon som vet om det stämmer eller hur det ligger till?

Annons:
Intehärutandär
2014-11-16 20:56
#1

Det är ingen skillnad egentligen i verksamhet. Vi hade ju bröd innan den röda jästen kom för ca 16-17 år sedan som var saftiga, fylliga och jäste som de skulle. I bageri använder vi oss enbart av "blå" - dvs den vanliga jästen, till alla jäsdegar. En deg som jäser snabbare kan också bli torrare. 

Skillnaden enligt jästbolagen är följande:

Vilken sorts jäst skall jag använda, KronJäst för matbröd (blå) eller KronJäst för söta degar (röd)?

KronJäst för matbröd rekommenderas när du skall baka ett bröd utan eller med endast lite socker, mindre än 3 matskedar socker eller sirap per halvliter degvätska. Om du däremot ska baka ett sött bröd eller bullar får du ett bättre resultat och en större volym på ditt bröd med KronJäst för söta degar.

VildaVittra
2014-11-22 23:18
#2

Jag bakar enbart med den blå, fattar inte varför man ska betala mer för vad som blir exakt samma resultat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: