Annons:
Etikettjästbröd
Läst 12270 ggr
[TrevorS]
2011-10-28 23:33

Barkbröd - 3 recept

Barkmjöl går oftast att köpa i hälsokostaffärerna. Då är det oftast en blandning av tall men kan även vara från björk och alm. Barkmjölet är inte själva barken på trädet utan den vita massan under barken som finns till sommaren. Den tar man och torkar och maler ner till detta mjöl. Finns även recept där det bakades endast på barkmjöl och en kludd surdeg.

Kavlad barkbröd (1920-talet)

Ingredienser:
50 gram jäst (skulle bakas på jästkultur från vintillverkning*)
5 deciliter vatten
5 deciliter rågmjöl
7,2 deciliter vetemjöl
1 deciliter barkmjöl

Gör så här:
Smula jästen och slå över vattnet och rör tills jästen löst sig. Blanda alla mjölerna i en separat bunke och häll sedan över dem i vätskan. Knåda försiktigt ihop till en deg. Låt jäsa i 60 minuter. Dela och kavla ut till runda kakor 2-3 cm, nagga och låt jäsa under bakduk tills de jäst till dubbla storleken. Grädda i 200°C tills de fått fin färg 15-25 minuter.

*Skulle bakas på vildjäst när man gjorde vin, då man skulle spara lite av jästen och baka på. Fungerade även på surdeg. Antar de hade knep att få igång jästen rätt hårt då den skulle jäsa i solen cirka 1 timme. Går som sagt att baka på jäst också som i receptet. Orginal i vedugn skulle man ta ut och pensla den med vatten för att den inte skulle torka ut och få en skyddande hinna så den skulle hålla längre

Gamle Barkbröd (ca 1815, mått från 1890-talet) - hittade liknande recept här.

Ingredienser:
4 deciliter vatten
1 deciliter björksav (går att byta ut mot sockerlag eller sirap)
3 deciliter finhackad brännässla (svinmålla eller torkad spenat fungerar också)
1 tesked salt
10 deciliter rågmjöl

Gör så här:
Värm ugnen till 175°. Blanda ihop alla ingredienser och knåda till en fin deg. Kavla ut och grädda i cirka 35 minuter.

Som limpa (1990-talet relativt nytt recept)

Ingredienser:
2 deciliter vatten
1 deciliter mörk sirap
7 deciliter mjöl
2 deciliter barkmjöl
2 teskedar torrjäst (25 g färskjäst)

Gör så här:
Värm ugnen till 175°C. Lös jästen i vattnet, häll i sirapen, tillsätt mjölerna och knåda till en fin deg. Smörj en form och låt den jäsa till dubbel storlek. Grädda i 50 minuter. (osäker på om det är just 50 minuter)

Lite kul länkar om barkmjöl:
Sydaby

Annons:
[TrevorS]
2011-10-28 23:48
#1

På förfrågan. Saknar bilder så jag blir riktigt glad om någon har möjlighet att ta det.

DesK
2011-10-29 10:14
#2

Bra recept - som alltid när du delar med dig av dina recept och ditt kunnande Glad

Jag ska kolla om jag hittar barkmjöl och testa att baka med det och min surdeg.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2011-10-30 10:46
#3

Än så länge finns det bara en som säljer hit till Sverige, kan påpeka att köpa från dem blir billigare än att köpa i hälsokost då de lägger på över deras pris när de köpt från dem.

Köp barkmjöl Forestway.

Lena1971
2011-10-30 19:37
#4

Jag får lust att pröva. Trots, eller kanske p.g.a, mina associationer till fattigdom och nödår.

Men hur smakar det? När man tänker på barkbröd tror man ju att det smakar sågspån… Fast det var ju måttliga mängder bark i recepten Trevor delar med sig av. Inget "blanda hälften bark i mjölet" som det heter i Runebergs dikt. Tungan ute

Bra artikel!


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[TrevorS]
2011-10-30 20:55
#5

Det är ju inte "ytterbarket" som man äter utan "innerbarken". Smakar inte sågspån. Svårt att förklara smaken. Jag gillar det i alla fall, det är ju som att om man har i majsmjöl så smakar det ju inte majs. Tungan ute

Man kan även baka helt på barkmjöl om man vill. Finns även knäckebröd man bakar med det i. Skrattande

zissi
2011-10-31 17:04
#6

På en matmässa köpte jag bark-knäckebröd för något år sedan. Runda stora knäckebröd. Först tyckte jag det var lite gott Gladmen efter att ha ätit det några gånger smakade det för mycket bark/kåda/tall Obestämd eller vad det nu var. Läste att det är mycket nyttigheter i barkmjölet, mer än både i råg och vete.

Annons:
Upp till toppen
Annons: