Annons:
Etikettjästbröd
Läst 12272 ggr
storost
8/25/11, 8:52 PM

Frallor - Schrippen - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingredienser

500 gram vetemjöl Typ550 (finns hos Lidl som ekologiskt mjöl)
250 gram ljummet vatten
50 milliliter kall mjölk
10 gram färsk jäst
6 gram honung
7 gram salt

Gör så här

Knåda alla ingredienser utom saltet med köksassistent på lägsta hastighet i 4 minuter och sen i 2 minuter på näst lägsta hastighet. Tillsätt saltet och knåda ytterligare i 4 minuter på näst lägsta hastighet. Degen ska börja lossna från skålväggen. Vid slutet av knådningen skall degen vara töjbar och lite klibbig. Låt degen stå i rumstrmperatur.

Efter 45 minuter ska man vika ihop degen med "strech and fold" metoden (dra och vika ihop). Låt degen stå igen. Efter ytterligare 45 minuter knådas degen igen en kort stund och låt stå i 30 minuter.

Slå på ugnen på 250°C (om du inte har en baksten, ska du ta en bakplåt upp-och-ner sätta mitt i ugnen och värma upp. Sen ska en gammal tårtbakplåt eller metalltallrik eller någonting liknande ställas på ugnens botten.

Efter degvilan dela degen i 9 eller 10 lika stora delar och forma runda bullar. Låt dem vila  några minuter, sen forma dem lite avlånga och sätt dem på en mjölad bakduk. Låt vila i ungefär 20 minuter. Skär med en vass och tandad kniv på längden cirka 1 till 1,5 centimeter djupt och vänd frallorna upp-och-ner på bakduken. Låt vila ytterligare i 10 minuter. Sen vänd frallorna och lägg dem på ett bakplåtspapper som ligger på en bräda. Spruta lite vatten med en blomspruta på frallorna och lägg bakplåtspapper på den upp-och-nervända bakplåten. Ta 0.5 deciliter hett vatten och häll i metallformen som står på ugnsbotten och stäng omedelbart ugnsluckan. Dra ner baktemperaturen till 200°C.

Efter 7 minuters bak, öppna ugnsluckan några sekunder för att få ut ångan. Efter ytterligare 7 minuter gör man det igen. Baka färdigt ytterligare i 7 minuter.

Lägg dem på ett galler för att svalna.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
DesK
8/25/11, 10:35 PM
#1

Stephan tack för ett bra och utförligt recept! Glad Jag har en liten fråga! Vad menar du med Vetemjöl typ 550? Jag har aldrig sett denna beteckning i Sverige.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
8/26/11, 11:55 AM
#2

Det är så att på det viset beskrivs hur mycket aska i gram som blir kvar, när man bränner upp 100 kg mjöl.

Lidl har ett vetemjöl från Biotrend (en grön förpackning) och där skrivs i innehållförteckningen överst "Bio Weizenmehl Type 550".
Sen finns det hos Willys ett vetemjöl från Bosnien och där står det vetemjöl 405.
Jämfört med Svenskt vetemjöl ska det vara en blandning av 50% kärnmjöl och 50% vetemjöl eller vetemjöl special.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
8/27/11, 12:08 AM
#3

Hur mycket är 6 gram honung? Har fortfarande inte köpt batteri till min våg än. Skrattande

storost
8/27/11, 12:43 PM
#4

Jag vet inte riktig, men ta ungefär en halv tesked, det borde bli bra tror jag.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
8/27/11, 8:27 PM
#5

#4. Då vet jag. Skrattande

storost
8/28/11, 9:44 AM
#6

Lycka till!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
storost
8/30/11, 9:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag bakade frallorna idag med ekologisk mjöl från Garant och det är en liten skillnad. Om man bakar med svenskt mjöl ska man reducera vätskamängden om 10 gram vatten. Annars blir degen lite kladdiga, men det går att hantera den, när man är van med en sån mjuk deg.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

storost
8/30/11, 9:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och här är inkråmen.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
8/31/11, 12:29 AM
#9

Toppen du påminde mig ska baka detta imorgon! Skrattande

storost
8/31/11, 3:06 PM
#10

Skrattande Toppen!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
8/31/11, 9:39 PM
#11

Oj, glömde av det igen! Typiskt! Måste sätta upp en lapp på väggen tror jag, varit riktigt glömsk på senaste känner jag.

MonisN
9/7/11, 7:52 PM
#12

Oj vilka proffsiga frallor! Ser precis ut som dom man får i Tyskland. Dessa ska jag absolut försöka baka.

Jag har precis kommit hem från bland annat Tyskland och där tittat lite på deras olika mjölsorter i affären. Där fanns många nummerbeteckningar som jag inte fattade vad dom betydde, men nu förstår jag lite mer, med betoning på lite! Jag trodde det var grovleken på mjölet siffrorna betydde. Jag köpte ett dinkelmjöl som hade nummer 1050. Vad innebär detta? Vet du det Stephan?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
9/7/11, 8:18 PM
#13

Tack Mona. Det innebär att det har en del skaldelar som de malde med, men grodden har de detagit bort innan malningen.

Siffran betyder att när man bränner upp 100 kilogram mjöl, då blir 1'050 gram aska kvar. Och askan är mineraler som finns i mjölet. Ju lägre siffran är, ju mindre skalandelar finns i själva mjölet.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
[TrevorS]
9/7/11, 8:59 PM
#14

Ska bakas imorgon. Nu är jag lite 50 mililiter är väl 0,5 dl? Tror jag är lite trög idag.

storost
9/7/11, 9:25 PM
#15

Ja 50 mililiter är 0,5 dl. Vi har alla sådana dagar Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
9/7/11, 9:41 PM
#16

Blir lite sne ibland, sitter ju annars dagligen och skriver om recept och ändrar om från vikt till deciliter och även andra mått så jag kan ju det egentligen. SkrikandesTungan ute

MonisN
9/7/11, 9:44 PM
#17

#13 Tack för infon. Så om jag fattat rätt så betyder det alltså att det är ganska mycket skaldelar i det jag köpte? Ganska grovt med andra ord.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
9/7/11, 9:47 PM
#18

Men oj! Missat vad ni pratat om, då hänger jag med på mjölet, jag trodde som MonisN att det hade med grovleken också. Förvånad Det är kul att lära sig något nytt! Skrattande

storost
9/8/11, 11:02 AM
#19

Nja - den typ av mjöl står ungefär i mitten. Möjlet 380 är "renast" mjöl jag vet och det finns bara i Österrike. Näst renaste mjöl är 405 och dessa två är rena kärnmjöl. Sen finns det 550 och 812 såsom 1050. Fullkornsmjöl har beteckningen 1700 (vete) och 1800 (råg). Men 1050 har en jättebra andel skaldelar. Det blir jättebra för inte så ljusa frallor eller bröd.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
9/8/11, 11:35 AM
#20

Tack Stephan för infon! Ska bli spännande att prova mitt dinkelmjöl. Om du har något bra recept jag kan använda för detta mjölet skulle det vara guld värtKyss

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
storost
9/8/11, 5:16 PM
#21

Oh ja, jag har ett jättebra recept, som jag utvecklade för några veckor sedan. Jag ska lägga in det.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
9/8/11, 6:03 PM
#22

#21 Tack snällaKyss

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
9/11/11, 10:43 AM
#23

Just det ja, gick toppen, bakade igår, använde havremjölk istället och lite sirap istället för honung. Hittade inte mjölet på Lidl men hittade inne i stan. Skrattande

storost
9/11/11, 1:50 PM
#24

Vad kul att höra TrevorS Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
9/11/11, 2:20 PM
#25

Glömde ta kort nu (gjorde en halv sats) men den gick åt! Skrattande Tackar för receptet ännu en gång.

storost
9/11/11, 4:14 PM
#26

Det är så lite så Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Upp till toppen
Annons: