Annons:
Etikettervetebrödkakorsöta-bakverk
Läst 4894 ggr
storost
1/20/10, 4:25 PM

Hermannkaka eller Vänskapskaka - Recept

Hermannkaka
530 gram hermannsmet LÄNK 250 gram vetemjöl
100 gram hackade hasselnötter
60 gram socker
7 gram vaniljsocker
3 ägg
1 tesked salt
7 gram bakpulver
rivet citronskal
150 milliliter neutral olja
50 gram russin
30 gram kokos
150 gram burkananas

Gör så här:

Låt ananasen rinna av väl I en sil och skär den sedan I små bitar.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker tills det blir ljusgult och tjockt (som till sockerkakssmet).
Tillsätt hermannsmeten och oljan och därefter mjölet, hasselnötterna och bakpulvret. Sist vänder du ner ananasen, russinen och kokosen.

Smörj och mjöla en form och lägg I degen.
Grädda I 180 grader I 60 minuter (varmluftsugn 160 grader)

Tips:
Du kan byta ut hasselnötterna mot mandel eller valnötter. Om du inte vill använda nötter eller mandel kan du tillsätta 300 gram vetemjöl istället.

Andra trevliga smaksättningar är:
tärnade äpplen och kanel,
mandarinklyftor och kokos,
körsbär och kokos,
hackad choklad,
2 matskedar rom eller 2 matskedar apelsinlikör.

Här också en stor tack till Désirée för översättningenGlad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
DesK
1/21/10, 11:35 AM
#1

Jag har ju fått en sån här Hermann en gång. Det medföljande receptet hade hasselnötter, russin och hackad mörk choklad som smaksättning. Kakan blev mycket god. Tungan ute

Nu blir jag sugen på att dra igång en egen Hermann  Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

SaJo123
1/24/10, 3:05 PM
#2

Kul! Har precis hittat hit till Matbröd i fokus. Låter supergott!

DesK
1/24/10, 3:19 PM
#3

SaJo123 Välkommen hit. Glad Ja Hermannkaka är jättegott. Tungan ute Kommer nog lite fler recept på detta tema framöver. Bidra gärna med dina favoritrecpet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
1/24/10, 5:32 PM
#4

#2 Hej och välkommen hit till bakstugan!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
1/24/10, 7:01 PM
#5

Hej SaJo123 och hjärtlig välkommen hit.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Mitralis
3/19/10, 11:18 AM
#6

Har i panik letat efter olika smaksättningar. Skriv gärna vilka mängder det ska vara av alla smakerGlad



Annons:
storost
3/19/10, 11:27 AM
#7

Oj, Mitralis, det beror på hur mycket smaken ska framträda. Men jämför andra ingredienser med de som är med i receptet. Till exempel ananas kan man byta ut med mandariner med samma vikt eller lite mer eller mindre. När det gäller färska livsmedel som äpple, då kan du säkert ta 200 till 300 gram och cirka 1 till 1.5 tesked kanel.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Mitralis
3/19/10, 11:35 AM
#8

#7 TackGlad Jag är otroligt dålig på att "höfta" när det gäller bakningSkäms



storost
3/19/10, 11:39 AM
#9

Jag provar mig fram med de olika smaksättningar, därför varenda person har lite en annan upfattning hur mycket det ska bli. Sen är det viktig hur mycket smak ingrediensen själv har - jag menar körsbär har till exempel mycket mer smak än golden delicious äpple. Då ska man anpassa mängden lite.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
4/7/11, 2:58 PM
#10

Inför surdegsdagen har jag satt igång en Herrmann som jag kommer att baka en Vänskapskaka av på lördag Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
4/7/11, 8:48 PM
#11

Kul!Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
9/14/12, 8:09 AM
#12

Idag ska jag baka en Hermann-kaka! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mitralis
9/19/12, 1:45 PM
#13

#12 Ååå, hoppas att den blev god Tungan ute



Annons:
[Tassy]
11/10/12, 12:10 PM
#14

Tror ni Hermann går att göra äggfri utan katastrof? Glad

DesK
11/10/12, 12:18 PM
#15

Testa! Glad Blir kanske lite annan koncistens på den kakan då, men det borde ju gå att baka den utan ägg Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: