Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 4861 ggr
MonisN
2/10/11, 11:46 AM

Rågbröd med surdeg (ost och valnötter) - Recept

Detta är ett enkelt bröd att baka som inte kräver jättelånga jästider.

Ingredienser:

500 gram vatten

200 gram uppfriskad rågsurdegsgrund

15 gram jäst

660-700 gram vetemjöl special eller Manitoba cream

150 gram durum mjöl

15 gram matbrödssirap eller ljus sirap

20 gram havssalt

**(75 gram riven lagrad ost) kan uteslutas
**

(100 gram grovt hackade valnötter) kan uteslutas

  1. Blanda alla ingredinser (börja med den mindre mjölmängden) utom salt, ost och valnötter, i hushållsmaskin och kör 15 minuter. Tillsätt salt och ost och kör ytterligare 5 minuter. Sista minuten lägger du i valnötterna så dom precis fördelar sig i degen.
  2. Låt degen vila i bunken 30 minuter.
  3. Häll upp degen på mjölat bord och dela den i två delar och forma till runda bullar och lägg dem i jäskorgar. Knåda inte. Låt jäsa cirka 1½ timma i rumstemperatur.
  4. Har du inte plats att grädda båda bröden samtidigt så ställer du in det ena brödet i kylen så det inte blir överjäst.
  5. Sätt ugnen på 270º och ett kärl på ugnsbotten som du kan hälla lite vatten i. Jag använder en vanlig folieform. Har du ingen baksten så låt en plåt stå inne och bli riktigt varm.
  6. Tag ut plåten och vänd försiktigt upp bröden på plåten och slå på en kopp vatten i kärlet. Efter 7-8 minuter sänker du värmen till 200º. Vädra ut ånga med jämna mellanrum efter halva tiden, cirka 20 minuter och sätt samtidigt in en termometer i den tjockaste delen. När den visar 97º är det färdigt.
  7. Höj värmen till 270º igen om du har en deg i kylen och gör på samma sätt som det första brödet.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
2/15/11, 4:36 PM
#1

Dags att ta fram surdegsburken ur kylen. Detta låter jättegott Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2/15/11, 8:20 PM
#2

Jo det är det! Jag ska baka det på torsdag har jag tänkt!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2/17/11, 8:49 AM
#3

Det blev jättegott Tungan ute Fast jag hade inget durumvete hemma så jag tog motsvarande mängd rågmjöl istället och så hade jag bara i valnötter och ingen ost. Ost på brödet är smaskens Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2/17/11, 10:11 AM
#4

Roligt att du provade! Man kan ju variera mjölet som man vill och med mer råg blir det mustigare. Durumet gör att det blir lite knaprigare på ytan och kanske lite luftigare. Råg och valnötter är en god kombination.

Jag ska baka detta idag med VästerbottenostTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


anise
11/10/12, 9:00 AM
#5

Det här brödet valde jag som premiärbröd att baka med min första surdegsgrundSkrattandeHåll alla tummar nu,när jag ska baka!!!

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

MonisN
11/10/12, 10:23 AM
#6

#5 Håller tummarna Skrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[Tassy]
11/10/12, 10:59 AM
#7

"200 gram uppfriskad rågsurdegsgrund"

Om jag förstår rätt, så är detta när man tar fram eventuell burk ur kylen och kanske matar på den dagen innan bak, så suren är pigg och glad? Börjar jag fatta galoppen? Tungan ute

DesK
11/10/12, 11:00 AM
#8

Jupp uppfriskad surdeg är surdeg som du matade igår Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
11/10/12, 7:10 PM
#9

#7 Du har fattat galoppenSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: